Skip to content

נפילות בירושלים, טילים יורטו מעל גוש דן. צה"ל יגייס עשרות אלפי אנשי מילואים

ירי הרקטות לעבר ישראל גובר ואזעקות נשמעות בכל רחבי הארץ. ניסיון פיגוע וחדירה סוכל ליד זיקים. כ-100 מטרות הותקפו מאז הלילה, ביניהן בתים של פעילי חמאס בכירים. הפלסטינים מדווחים כי בחאן יונס נפגעה משפחה בת שבע נפשות וביניהם גם ילדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפחות שתי נפילות של טילים ארוכי טווח בירושלים וסמוך לה הערב (שלישי) סמוך לשעה 22:00. אחד מהם פגע בבית אך לא היו נפגעים. ארבע רקטות שוגרו לתל אביב וגוש דן מוקדם יותר ויורטו על ידי כיפת ברזל. לפני כן יורטה  רקטה שנורתה לגדרה ורקטה שנותרה לאשקלון. באשדוד היתה נפילה בתוך העיר. לא ידוע על נפגעים. פיקוד העורף הורה לפנות ערב לפתוח את כל המקלטים בגוש דן ושדה התעופה דוב נסגר להמראות. אזעקות נשמעו בכל רחבי הארץ, כולל כפר סבא, ירושלים, קיסריה, פתח תקווה, נס ציונה, יהוד, רמת השרון, רעננה, פרדס חנה, בנימינה ועוד. טיל שמקורו בסוריה נפל בחדרה, במרחק של יותר מ-100 ק"מ מרצועת עזה. בעקבות הנפילות בירושלים נקטעה הופעה של בארי סחרוף בבריכת השולטן בנוכחות של כ-6,000 איש וכולם פונו מהמקום.

ניסיון פיגוע וחדירה סוכל ליד זיקים, כאשר בקריות שליטה של חיל הים זיהו תנועת מחבלים מהים לכיוון מוצב השליטה ארז. חמישה מחבלים ניסו לחדור לשטח ישראל דרך הים, ובמקביל פתחו באש לעבר כוחות של גבעתי. מצה"ל מסר כי בפעולה משולבת של כוחות צה"ל שפעלו במקום נוטרל ניסיון הפיגוע והמחבלים נהרגו. חייל צה"ל נפצע באורח קל כתוצאה מהירי. בשעות אלה נמשכות סריקות כוחות הביטחון במרחב. 

חדירת המחבלים ליד זיקים (צילום: דובר צה"ל)
חדירת המחבלים ליד זיקים (צילום: דובר צה"ל)

דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, ציין: "צפינו את המטח, שהגיע כתוצאה מפעילות נרחבת נגד חמאס, שנפגע באופן משמעותי בשעות האחרונות ע על ידי תקיפות חיל האוויר". במסר לציבור אמר דובר צה"ל כי "בטרור נלחמים בסבלנות ובאורך רוח. אנו לוקחים בחשבון את מטח הטילים הנוכחי, ופיקוד העורף מצוי בכל הגזרות ופרוש בכל המחוזות הרלוונטיים. יש להישמע להנחיות מצילות החיים".

הקבינט הביטחוני אישר היום בצהריים לצה"ל לגייס כ-40 אלף חיילי מילואים. הגיוס יחל בקרוב, כשבשלב הראשון יגויסו 15 אלף איש. הגיוס נועד ברובו לשילוב של משרתי המילואים במשימות התעסוקה המבצעית השוטפת בגזרות השונות כדי לאפשר לכוחות הסדירים להתפנות אל משימות מבצע צוק איתן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב: "מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מערכה להשבת השקט והביטחון לאזרחינו. לא נסבול ירי טילים על ערינו ועל יישובינו. לכן הוריתי על הרחבה משמעותית של פעולת צה"ל נגד מחבלי החמאס ונגד המחבלים של שאר ארגוני הטרור ברצועת עזה. עשיתי זאת רק לאחר שכל הניסיונות שנעשו להשבת השקט לא נענו, והחמאס בחר בהסלמה. איננו ששים אלי קרב, אבל ביטחון אזרחינו וילדנו קודם לכל. נעשה את כל הנדרש כדי שהשקט ששורר פה בשנים האחרונות יימשך. צה"ל מכוון את פעולתו נגד המחבלים של החמאס, ולא נגד אזרחים חפים מפשע. ואילו החמאס מסתתר בכוונה תחילה מאחורי אזרחים פלסטינים, וכך הוא זה שנושא באחריות כשהם נפגעים בשוגג. אזרחי ישראל אני מבקש מכם להישמע להוראות פיקוד העורף, הן מצילות חיים.אני קורא לכם לגלות אורך רוח, כי המבצע הזה יכול לקחת זמן. מבחינת ארגוני הטרור כל חלקי מדינת ישראל הם חזית אחת, וכל אזרחי מדינת ישראל הם מטרה אחת. על כן עלינו לעמוד יחד כאיש אחד – מלוכדים, מאוחדים ובטוחים בצדקתנו. אנחנו פועלים בנחישות ובתקיפות כדי להשיב את השקט על כנו, וכך נמשיך לפעול עד שהשקט יחזור, כדי שאזרחינו וילדינו יוכלו לחיות בביטחה".

(צילום: מען)
(צילום: מען)
מכונית המחבל לאחר הפגיעה (צילום מסך)
מכונית המחבל לאחר הפגיעה (צילום מסך)

קודם לכן הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את מערכת הביטחון להיערך למבצע ממושך, רציני ותקיף נגד חמאס, ובמקרה הצורך "להיות מוכנים ללכת עד הסוף, כדי להשיב את השקט בדרום". בהתייעצות ביטחונית שנערכה הבוקר בקריה בתל אביב בהשתתפות ראש הממשלה, שר הביטחון ובכירים נוספים נידונו מספר אפשרויות פעולה, בהן גם פלישה קרקעית לרצועה. "כניסה קרקעית היא אחת האופציות שעלו לדיון", אמר גורם מדיני ישראלי. "חמאס בחר בהסלמה והוא ישלם על זה מחיר כבד".

בפתח הישיבה אמר נתניהו כי הגיעה העת "להסיר את הכפפות" במאבק מול ארגון החמאס. צווי הגיוס הופעלו מיידית בידי צה"ל ורבים יגויסו עוד היום. תוך כך תקף כלי טיס של חיל האוויר רכב באזור ג'בלייה שבו נסע מחמד שעבאן, מפקד בקומנדו של החמאס. המחבל נהרג מיד והרכב עלה באש. על פי השב"כ, שעבאן (24) היה מאמן ומפקד חוליה בכוח הקומנדו הימי של החמאס ברצועה. יחד איתו נהרגו עוד שני פעילי חמאס נוספים. על פי דיווחי הפלסטינים נהרגו אחמד שעבאן (30) וחאדר אבו ג'באל שגילו לא נמסר. דובר החמאס סאמי אבו זהארי הגיב לחיסול ואמר כי ישראל תשלם מחיר כבד על כך. מקורות פלסטיניים מסרו כי בעקבות החיסול ירדה הנהגת החמאס למקומות מסתור ברחבי הרצועה.

במקביל דיווחו הפלסטינים שמשפחה בת שבע נפשות נפגעה בביתם שבחאן יונס וייתכן שיש הרוגים, ביניהם ילדים. מדובר צה"ל נמסר כי הותקפו שלושה בתים של פעילי ארגון חמאס, אשר שימשו כבכירים בתשתית הפיקוד והשליטה של הארגון. מדובר בביתו של מוחמד שבאת, בכיר במערך הרקטי בבית חנון, שהיה מעורב מרכזי בכמה מאירועי ירי לעבר ישראל. עוד נפגעו: ביתו של אמין אברהים מוחמד א-רלבאן, פעיל בכיר בחמאס הפועל בחאן יונס, וביתו של אבו ג'ראד, פעיל חמאס בכיר בצפון הרצועה.

תקיפות ברצועה (צילום: Gaza news now)
תקיפות ברצועה (צילום: Gaza news now)

ועד עובדי נמל אשדוד החליט: המצב מסוכן, משביתים את הנמל

תוך כל החליטו ועדי העובדים בנמל אשדוד להשבית את העבודה בנמל. בהודעה לעובדי הנמל נמסר, כי "בעקבות מספר אזעקות חירום באשדוד ויירוטים של כיפת ברזל בשמי העיר שהתרחשו היום ובשל המצב הביטחוני המסוכן, הם מתבקשים לעזוב את מקומות העבודה ולשהות במרחבים מוגנים". הנהלת נמל אשדוד הודיעה כי היא מתנגדת למהלך וציינה כי עובדי הנמל בעת הזו הם בדומה לחיילים. מגויסים מוסרית וערכית לטובת השארת נמל אשדוד פתוח.

בהמשך להודעת ועדי העובדים בנמל הוציאה מועצת המובילים והמסיעים בישראל הנחיה גורפת לכל חברות ההובלה להפסיק מיד כל פעילות בנמל אשדוד. על פי ההודעה שהוגדרה דחופה: אין להגיע לנמל, יש לפנות באופן מסודר ומידי את שטח הנמל בלי להמתין למטען וכמו כן – אין להישאר בגזרת הנמל בכלל ויש לצאת לחלוטין מהאזור וזאת עד להודעה חדשה. עם זאת, המועצה ציינה בהודעתה, שההוראה מתייחסת אך ורק לעבודה השוטפת שעוסקת במטעני יצוא ויבוא, אך בכל הנוגע למערכת הביטחון העבודה ממשיכה להתנהל כסדרה.

הנהלת מועצת המובילים ומסיעים הודיעה כי תוציא מכתב תלונה חריף להנהלת הנמל. בסיכום בין מועצת המובילים להנהלת הנמל הוחלט כי הנהלת הנמל תיידע את המועצה על כל שינוי בהיקף הפעילות מכל סיבה שהיא על מנת שחברות ההובלה יוכלו להתאים את היקף תנועת המשאיות, אך הדבר לא נעשה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן