Skip to content

לפיד: טרגדיית הנדל"ן בישראל

שר האוצר הציג היום בפני ועדת הכספים, שדנה החוק מע"מ אפס, את המחסור המזומנים שנוצר במרוצת השנים ברכישת דירה ואת הפתרונות שנעשו כדי להתגבר על מחסור זה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפיד

בדיון היום בוועדת הכספים על הצעת החוק של מע"מ אפס, שעברה במליאה בקריאה ראשונה, הסביר שר האוצר, בעזרת מצגת, את מה שהוא מכנה "הטרגדיה של שוק הנדל"ן בישראל". הוא הראה, כי בהשוואה בין משפחה שרכשה דירה בת 4 חדרים באזור חדרה/יבנה בשנת 2008 לבין משפחה שרכשה דירה דומה ב-2013 רואים, כי נוצר מחסור משפחתי במזומנים של 1,880 ששקל בחודש, שזה הפסד שנתי למשפחה של 22,560 שקל.

"המשמעות לצרכני הדיור היא – שבכל שנה מתחייבים עשרות אלפי זוגות ומשפחות לעול כלכלי הרסני", ציין השר והוסיף, כי "לא רק שנוצר מחסור משפחתי במזומנים, אלא גם שבין השנים 2001 לבין 2010 הייתה ירידה בהתחלות הבנייה מתחת לצורך הרב שנתי".

שר האוצר הסביר לחברי הוועדה, שכדי להתמודד עם נתונים אלה יצרה הממשלה כמה תחומי התמודדות: מחירי מטרה, הסכמי גג, דירה להשכיר, מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח, נתיב לדירה, הקמת וועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), פינוי בסיסים וחוק שכירות הוגנת, כאשר חוק מע"מ אפס מהווה מסגרת משלימה לכל ההליכים האלה.

מחירי מטרה

התקבלה החלטה לביצוע מכרזי מחיר מטרה, בהם יתחייב הקבלן למכר דירות במחיר נמוך בכ-20% ממחיר השוק תוך כדי שחיקת מחיר הקרקע, בתמורה להתחייבות הקבלן למכירה במחירים הקבועים במסמכי המכרז ומתן הטבה למשפרי דיור יחד עם רוכשי דירה ראשונה. בתחום זה מדובר בהיקף של 66 אלף יחדות דיור בפריסה על פני חמש שנים.

הסכמי גג

הממשלה מקדמת הסכמי גג עם רשויות מקומיות להאצת שיווקים ומתן היתרי בנייה בקצב מהיר, תוך כדי התחייבות ממשלתית לחבילת מוסדות ציבור, חינוך ותשתיות בהתאם לקצב השיווק. נחתמו הסכמי גג עם הערים מודיעין – 12 אלף יחידות דיור, קריית גת – 7,500 יחידות דיור, קריית ביאליק – 7,000 יחידות דיור וראש העין – 16 אלף יחידות דיור. הסכמים צפויים: יבנה, אשקלון, רמלה והרצליה.

דירה להשכיר

הוקמה החברה הממשלתית "דירה להשכיר" לניהול פרויקטים לדיור, בדגש על השכרה. החברה תתמחה ביזמות בנייה וניהול פרויקטים לדיור להשכרה ארוכת טווח בדגש על ההיבטים הפיננסים המאפיינים פעילות זו. נבחנת האפשרות כי החברה תפעל כחברה יזמית תוך רכישת שירותי הבנייה והתפעול.

מכרזי דיור להשכרה ארוכת טווח

יצאו כבר מכרזים בהרצליה – 215 יחידות דיור ורמת השרון – 246 יחידות דיור, שבכולם נבחרו זוכים לביצוע. בחיפה – המכרז צפוי להסתיים. מכרזים עתידיים בירושלים וברמת גן.

נתיב לדירה

נחתם הסדר לתיאום מימון להסרת 45 חסמים תחבורתיים מרכזיים בכל הארץ, המכונה נתיב לדירה – על מנת להגדיל את היצע יחידות הדיור בכ-50 אלף יחידות דיור, בתקופה שבין השנים 2014 לבין 2020. תקצוב ההסדר הוא משותף למשרדי האוצר, השיכון, התחבורה ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

הקמת הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל)

הועברה לכנסת הצעת חוק להקמת מוסד תכנון ארצי בעל סמכויות משמעותיות לאישור מהיר של תכניות גדולות למגורים. על פי ההצעה תהנה הותמ"ל מסמכויות ארציות לאישור תוכניות קידום תכניות בניין עיר וצמצום טווחי הזמן לאישורן.

פינוי בסיסים

סוכם על הפינוי של בסיסי צה"ל בקרן הקרייה, בשדה דב, מתחם 4 בצריפין ומחנה פלנורד. עתה מקדמים הסדרי פינוי בסיסים נוספים.

חוק שכירות הוגנת

מקדמים הצעת חוק לשכירות הוגנת ובמסגרתה יוסדרו יחסי שוכר-משכיר, יקבעו תנאים בסיסיים להגדרת דירה, תתומרץ השכרה ארוכת טווח למטרת הגדלת הוודאות של השוכרים בדירות להשכרה. תהליך החקיקה של חוק זה נמצא בתהליכים ראשוניים.

חוק מע"מ אפס

במכירת דירה מוטבת לזכאי או לרוכש מוטב – יעמוד שיעור המע"מ על אפס, זכאים: הורה לילד, או בן 35, שזו דירה יחידה, ושלא הייתה ברשות הרוכש דירה בעבר. רוכש מוטב נחשב מי ששירת שירות צבאי, או שירות לאומי ונכה בעל נכות רפואית של 75% לפחות. דירת מגורים מוטבת נחשבת אם היא בסדרי גודל של 60 – 140 מ"ר, בעלת מפרט בניה ובניה רוויה וניתן לגביה היתר בניה.
מחיר דירה מוטבת נקבע ל-1.6 מיליון שקל לרוכש מוטב.

תנאים נוספים: איסור מכירת הדירה במשך חמש שנים ואיסור התניות

הסתייגויות 

במסגרת הדיונים בוועדת הכספים צפוי משרד להיתקל בהסתייגויות רבות של חברי כנסת וקבוצות לחץ שונות, המתנגדים לניסוח של הצעת החוק, לנוסח הנוכחי של הצעת החוק. כאשר המטרה המוצהרת של משרד האוצר היא לסיים את הדיונים ואישור החוק עד סוף מושב הכנסת הנוכחי, בתחילת חודש אוגוסט. הערכה היא שההצעה תעבור שינויים עד לקריאה השנייה והשלישית. אחרי שההצעה תהפוך לחוק יקבע השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים מחיר ממוצע למטר מרובע בכל אזור.

חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים, אמר, כי בכוונת הוועדה לקיים דיונים רציפים בהצעת החוק במהלך השבועיים הקרובים במהלכם יישמעו כל ההסתייגויות לקראת הצבעה על אישור החוק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן