Skip to content

מתיחות חסרת תקדים בין הכורדים לממשלה העיראקית

מנהיג חבל כורדיסטן החזיר הבייתה את שריו המכהנים בממשלת עיראק, לאחר שנשיא עיראק, נורי אל-מאלכי, תקף בחריפות את מנהיגי חבל כורדיסטן והאשים אותם במתן מחסה לטרוריסטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מסעוד ברזאני, נשיא חבל כורדיסטן שבצפון עיראק, חבל שזכה לאוטונומיה מאז מלחמת המפרץ הראשונה בשנת 1991, הודיע ביום רביעי השבוע על החזרת השרים הכורדים המכהנים בממשלה העיראקית בבגדד לאזור כורדיסטן.

ההחלטה להחזרת השרים באה לאחר האיום של נשיא עיראק, נורי אל-מאלכי, שתקף בחריפות את מנהיגי חבל כורדיסטן והאשים אותם במתן מחסה לטרוריסטים ולאנשי מפלגת הבעת' של צדאם חוסיין. לדבריו, העיר ארביל, שהיא עיר הבירה של חבל כורדיסטן היום, הפכה ל"חדר מצב" שבו מתוכננות פעילויות הטרור. אל-מאלכי טען עוד בראיון לטלוויזיה העיראקית, שהעיר הזו הפכה לבסיס שממנו יוצאות ההתקפות של ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה (דאע"ש) והזהיר שהממשלה שלו "לא תשב בשקט לנוכח הפיכתה של  העיר ארביל למטה של הטרוריסטים והתקשורת העוינת והמסיתה נגד עיראק", לשיטתו.

אל מאלכי (צילום: הטלוויזיה העיראקית)
תוקף את מנהיגי חבל כורדיסטן נורי אל-מאלכי (צילום: הטלוויזיה העיראקית)

דבריו של אל-מאלכי בגנות מנהיגי החבל הכורדי היו כנראה תגובה למסר לעם העיראקי של מנהיג כורדיסטן, ברזאני. המנהיג הכורדי אמר ביום שלישי בשבוע שעבר, שהכורדים ממורמרים ולא מרוצים מהמדיניות של ראש הממשלה העיראקית ויש אכזבה וייאוש אצל הכורדים מהעובדה שלא מתקיימת למעשה מדינה מודרנית ודמוקרטית בעיראק. עוד אמר, שהמשטר של נורי אל-מאלכי "מבשר רעות" לעיראק, שעלולה להידרדר שוב לדיקטטורה.

התגובה של הכורדים לדבריו של אל-מאלכי הייתה מהירה. הממשלה של כורדיסטן גינתה את דבריו וביקשה מהשרים הכורדים בממשלה העיראקית לא להשתתף בישיבות הממשלה עד להודעה חדשה.

דובר ממשלת כורדיסטן, ספין דזיי, אמר בתגובה שראש הממשלה העיראקית הותקף ולא נשאר לו אלא להאשים את החבל בקונספירציה נגד בגדאד. כידוע מנהיג הכורדים, ברזאני, קרא להכרזת עצמאות של כורדיסטן, דבר שהממשלה העיראקית בבגדאד מתנגדת לו וטוענת שהכורדים מנצלים את האנדרלמוסיה שמתחוללת בימים אלו לאחר שארגון דאע"ש הצליח לכבוש את האזורים הסוניים בעיראק מידי כוחות הצבא העיראקי.

האיומים של נור אלמאלכי למנהיגי חבל כורדיסטן:

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן