Skip to content

התיירות חטפה טיל

הבוקר שבו מתחילים לדבר על הפסקת אש, בא בעקבות לילה שבו נפלו לראשונה מאז החל מבצע "צוק איתן", טילים במעוז התיירות הישראלית – אילת. במשרד התיירות משדרים אופטימיות זהירה והבטחה לחיזוק התיירות ביום שאחרי. שדולת התיירות בכנסת תקיים הבוקר דיון מיוחד רב משתתפים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בית להיא מופגזת. האמנם קץ הסיבוב הנוכחי? (צילום: נירה ידין)
בית להיא מופגזת. האמנם קץ הסיבוב הנוכחי? (צילום: נירה ידין)

שתי רקטות שפגעו הלילה במרכז העיר אילת, לא גרמו אמנם לפגיעות בנפש, אולם צירוף אילת למפת הירי לא מיטיבה אתה. הטילים הללו מהווים את שיאה של מתקפה על התיירות בישראל: הנכנסת, היוצאת ותיירות הפנים, שכולן חוות מכות קשות בעיצומה של עונת תיירות הקיץ.

כאשר סוכני הנסיעות התלוננו בחודש שעבר שההזמנות של הישראלים לחו"ל לחודש יולי נמוכות יחסית, בגלל ההתמסרות למונדיאל, הם בוודאי לא חשבו שהמצב יכול להיות הרבה יותר גרוע. עם רוח גבית של "שמיים פתוחים" ותוספת של עשרות טיסות מוזלות, צפו הסוכנים קיץ חם. בחודשים יולי אוגוסט  יוצאים לחו"ל מדי שנה יותר ממיליון ישראלים. עתה יצטרכו הסוכנים לגשר על הירידה בנסיעות שנבעה מעודף שהייה במקלטים ומשפחות שאחד מבניהן גוייס בצו 8. הנחמה היחידה היא שהמבצע מתרחש לפני תקופת "בין הזמנים" וסיום הקייטנות, תקופת השיא בתיירות הקיץ, שבה מצטרפת לנופשים גם האוכלוסיה הדתית.

כך, למשל, מוצעים דילים לסוף השבוע כמו דיל של 3 לילות בכרתים החל ביום חמישי ה-17 בחודש במלון 5 כוכבים ב-497 דולר לאדם במקום 749 דולר, או 3 לילות לבורגס בבולגריה במלון 4 כוכבים ב-299 אירו במקום 549 אירו ו-4 לילות באנטליה החל ביום שישי ה-18 בחודש במקום ב-749 אירו – ב-499 אירו.

גם המלונות ספגו ירידות ניכרות בתפוסות בכל רחבי הארץ, הן בתיירות הפנים והן בתיירות הנכנסת, כמו גם עצירת הזמנות וביטול הזמנות עתידיות. בין היתר, תיירים מספרד וארה"ב ביטלו וכנס של חברה גדולה שאמור היה להתקיים בשרון – בוטל. לא בטוח ששלט חוצות של איסתא שהציע "לילה שני ב-50% בהולידיי אין אשקלון" שכנע את הישראלים לבלות שם חופשה קיצית שלווה.

מלונות אילת. איך תשפיע נפילת הרקטות על עיר התיירות העיקרית של ישראל? (צילום: עירית רוזנבלום)
מלונות אילת. איך תשפיע נפילת הרקטות על עיר התיירות העיקרית של ישראל? (צילום: עירית רוזנבלום)

במשרד התיירות משדרים אופטימיות זהירה לגבי קצב ההתאוששות תעשיית התיירות מהמבצע ומהנזק שנגרם לה כתוצאה ממבצע צוק איתן. ולפי נתוני המשרד, ביום ראשון, למשל, בוצעו כמתוכנן כל תנועות הנוסעים בנתב"ג (כ-62,000) וכל ההמראות (222) והנחיתות (211).

לפי משרד התיירות, גם תפוסת המלונות הממוצעת בימים אלה מצביעה על העדר פאניקה או נטישה מאסיבית. כך למשל, על פי נתוני התאחדות המלונות בירושלים, (בה פעילים במזרח ובמערב העיר 11,023 חדרים), התפוסה הממוצעת במערב העיר עומדת לשבוע הקרוב על שיעור של 55%. להערכת המלונאים, בכל יום נתון יתארחו במלונות ירושלים כ-8,000 ישראלים ותיירים, מתוכם, כ-70% תיירים. באילת ובים המלח שוהים בימים אלה כ- 2,000 תיירים; באילת – ממוצע התפוסות עומד על כ-82% לימים הקרובים ויש מגמת עליה בתפוסה (ההערכה לפני נפילת הטילים. ע"ר); בים המלח התפוסה הממוצעת עומדת על כ-60% עד יום רביעי ועד בכלל. בים המלח יש מגמה מעורבת: יש מלונות המדווחים על ירידות חדות מ- 25% עד 50% ויש המדווחים על אחוזים בודדים ואפילו על 0% ביטולים. המלונות מדווחים על עצירה בהזמנות חדשות; במצפה רמון ובבאר שבע התפוסות ירדו ועומדות על כ- 25% בממוצע. במצפה רמון היקף הביטולים רחב: רוב המלונות דיווחו על ביטולים של 30%-100%; באזור ת"א הכולל את ת"א, הרצליה, בת ים ורמת גן מדווחים המלונאים על למעלה מ-6,000 תיירים הלנים בימים אלה באזור, אולם תל אביב ספגה ירידות חדות בתפוסות.

רסיסי יירוט טיל בגוש דן. בוודאי לא הועיל לתיירות במרכז. (צילום: אליק מאור)
רסיסי יירוט טיל בגוש דן. בוודאי לא הועיל לתיירות במרכז. (צילום: אליק מאור)

שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו סייר בימים האחרונים בין כל הרשויות והמועצות בעוטף עזה, כדי לקבל את תמונת המצב מהשטח. בסוף השבוע השר סייר ביחד עם מנכ"ל המשרד אמיר הלוי במלונות באשדוד ובאשקלון ושמע את מצוקות אנשי תעשיית התיירות באזורים אלה.

הבוקר בשעה 11.00 יחל בכנסת דיון של שדולת התיירות בכנסת, על רקע המצב הביטחוני, בהובלת חבר הכנסת רוברט אילטוב, בדיון ישתתפו אנשי מפתח מרכזיים הנוגעים לעולם התיירות ובהם  שר התיירות וכן ניר ברקת – ראש העיר ירושלים, מאיר יצחק הלוי – ראש העיר אילת, יוסי בן דוד – ראש העיר טבריה. כמו כן ישתתפו נציגי המגזרים השונים ובהם מיקי פדרמן – יו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות, אלי גונן – נשיא התאחדות המלונות, אוני עמיאל – לשכת מארגני תיירות נכנסת, עופר גת – נציג התעופה, מוני בר – השכרת רכב, אבי זיו – תיירות פנים, בני כפיר – מורי הדרך ומיכה סול – נציג המסעדנים. חברי הכנסת שיצטרפו במהלך הדיון, ישולבו בין הדוברים.

שר התיירות לנדאו: "אנחנו נערכים לחיזוק התיירות ביום שאחרי המבצע, עם פעולות שיווק מאסיביות, שיכללו קמפיינים ייעודיים לתיירות פנים וכן לתיירות נכנסת, תוך התמקדות במדינות בהן יש את הפוטנציאל התיירותי הגבוה ביותר לישראל. לתיירות יש חשיבות לאומית, גם בימים כאלו. שכן, זו הדרך ליצור צמיחה משמעותית למשק. אנו מתמודדים עם מצב החירום בתיאום גורמי המקצוע בתעשיית התיירות ומסייעים לפניות התיירים השוהים בישראל".

ומנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, הוסיף: "אפשר לומר, שכיפת ברזל, בצירוף העידן הדיגיטלי וכן העובדה שהעולם התרגל לנהל תיירות בצל משברים גיאופוליטיים ואסונות טבע – גורמת לאופטימיות זהירה לגבי משך הזמן שיידרש לחזור למספרי השיא של כניסות תיירים שאפיינו את המחצית הראשונה של 2014".

פאג'רים מעל ירושלים. תפוסה של 55% בלבד בשיא הקיץ. (צילום: טובי עזרי)
פאג'רים מעל ירושלים. תפוסה של 55% בלבד בשיא הקיץ. (צילום: טובי עזרי)

מארגני התיירות הנכנסת נערכים ליום שאחרי

לשכת מארגני תיירות נכנסת נערכת ליום שאחרי סיום המבצע ודורשת לנקוט שורה של צעדים כדי למזער נזקים ולהבטיח את המשך את תנועת התיירים לישראל.

במפגש שקיימה הבוקר (ג') הלשכה עם מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי, ועם אמנון בן עמי, ראש רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול הציגו נציגי הלשכה את תמונת המצב של התייירות לישראל לאור המבצע.

על פי נתוני לשכת מארגני תיירות נכנסת, נכון להיום, מצבת הזמנות לתקופה של תשעת החודשים הבאים מוערכת בכ-750 מיליון דולר, היקף הביטולים להזמנות קיימות הינו כ-20% וקיימת עצירה של הזמנות חדשות. היקף הנזק ייגזר ממשך הזמן של המצב הביטחוני, אופי האירועים והפעולות שייעשו על ידי הסקטור הציבורי והפרטי ביום שאחרי.

לפני האירועים, מצבת ההזמנות לספטמבר-דצמבר הייתה בשיאה ולפי רמת ההזמנות לשנת 2015, הייתה צפויה להימשך התנופה. כיום קיימת אי ודאות גדולה לגבי אחוז המימוש של היקף ההזמנות הקיימות  וחוסר וודאות לגבי רמת ההזמנות הצפויות בחודשים הקרובים.

לאור הערכות המצב שמקיימת הלשכה, בהתבסס על נתונים שמעבירים חברי הלשכה, דורשת הלשכה את הגדלת תקציב השיווק של משרד התיירות והגדלת קרן שיווק למארגני התיירות הנכנסת באופן שיאפשר צמצום הנזק לטווח הארוך. כמו כן, במידה ותהיה קריסה בהיקפי הפעילות של מארגני התיירות, דורשת הלשכה להחיל את  מנגנון הפיצוי על חברי הלשכה שיתבסס על ירידת היקפי המחזורים.

עמי אתגר, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת המאגדת כ-115 חברות העוסקות בתיירות נכנסת לישראל, מציין כי בפועל, מארגני התיירות הנכנסת פועלים מול עשרת אלפים משווקים בחו"ל ועם סיוע ממשלתי הם יכולים להקטין בצורה ניכרת את הפגיעה בתיירות הנכנסת ולמזער את הנזק הכלכלי והתדמיתי למדינת ישראל. אתגר הוסיף שמארגני התיירות הנכנסת תורמים באופן ייחודי להנעת כלל תעשיית התיירות הנכנסת לישראל, זאת תוך התמודדות עם משברים חוזרים.

המנכ"ל הלוי הבטיח לתגבר את תקציבי השיווק ואת הנוכחות הפרסומית של ישראל. עוד הוסיף הלוי כי העולם מורגל לאירועי משבר ולאסונות טבע והתיירות צריכה לתמרן בין האירועים הקשים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן