Skip to content

האם מיטוט שלטון החמאס הופך ליעד לגיטימי

על הטעות שתוקנה וכיצד דברי נתניהו עשויים דווקא לקרב את הפסקת האש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במרחב שמעבר לגבולנו הצפוני, בדרום לבנון, נוסדה הלכה למעשה אותה תפיסה שלפיה בנפול אויבך, סביר שזה שיתפוס את מקומו יהיה גרוע ומיליטנטי ממנו. בשנות השבעים היה זה ארגון אל אמל, אחר כך השתלט אש"ף על מרבית האזור, וכיום האזור נשלט על ידי ארגון החיזבאללה. מאז שפרצה מלחמת צוק איתן, טרחו כל אותם פרשנים ומביני דבר להזהיר אותנו מפני הפלת שלטון החמאס שעלול להמליך את אל קעידה או דאע"ש תחתם, זאת על פי המודל הלבנוני.

כאשר גם הממשלה מאמצת תזה זו וטורחת להבהיר בראש חוצות שהפעילות הקרקעית הינה מוגבלת ונועדה לטפל למעשה רק או בעיקר בבעיית המנהרות, הרי שבכך שוגה הממשלה קשות ולמעשה מעניקה בכך לחמאס לא פחות מאשר תעודת ביטוח והרשאה לעשות ככל העולה על רוחו.

את הדברים הללו מבינים היטב גם היושבים בבונקר שמתחת בית החולים שיפא, וכך הם יכולים ללא כל חשש לגורלם שלהם, לשלח שוב ושוב חוליות מחבלים לבצע באמצעות המנהרות את אותו "טבח נכסף" באחד מישובי עוטף עזה. יותר מכך, אותה תעודת ביטוח גורמת להם להקשיח גם את עמדתם ולהציב דרישות סף מוזרות, ובכלל זה כלכליות, בתמורה להסכמתם להפסקת אש.

ביום א' השבוע נפל ככול הנראה דבר שסודק את אותה תזה. בהופעתו הסדורה והמשובחת, יש לומר, הכריז ראש הממשלה נתניהו ש"נמשיך להכות בחמאס עד שנהיה בטוחים שהשקט יחזור וכי הפעולה תורחב ככל שיידרש". הייתה זו הפעם הראשונה בשבוע האחרון, שראש הממשלה, כמו גם שר הביטחון, לא טרחו לציין כבעבר שמטרת המהלך הקרקעי היא לחשוף ולחסל את המנהרות.

(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מתחת לבית חולים שיפא שומעים ומפנימים (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

האפשרות שלפיה בנפול משטר החמאס ישתלטו על רצועת עזה ארגוני אל קעידה או דאע"ש נראית עתה פחות סבירה מבעבר ויש לכך מספר סיבות. בפעם הראשונה זה זמן רב רצועת עזה סגורה ומסוגרת. המנהרות למצרים נחסמו ועל שער המעבר למצרים וממנה ניצבים חייליו של שנוא נפשה של ממשלת החמאס, הנשיא סיסי שרוצה לראות את הפת"ח שב כבעבר לשלוט ברצועה.

בנוסף לכך, אל לנו לבטל את כוחה של האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה, שמשלמת שוב ושוב את מחיר ההתכתשות. כאשר קולות הקרב ידומו, אין לבטל את האפשרות שיחלו להישמע ובפעם הראשונה קולות וטרוניות כלפי מנהיגי החמאס שהביאו עליהם אסון נוסף. בשנים שחלפו כבר חזינו באזורנו כיצד משטרים חזקים בהרבה מזה של החמאס קרסו באחת כמגדלי קלפים.

לעומקה ולעוצמתה של פעולת צה"ל ברצועת עזה תהיה כמובן את ההשפעה המהותית ביותר על מידת ערעור משטר החמאס ברצועת עזה, וחשוב לציין שהדבר אפשרי בהחלט לביצוע גם ללא כיבוש הרצועה כולה. כך או כך, עלינו לקוות שדברי ראש הממשלה אתמול הובנו כראוי גם במרתפים שתחת בית החולים שיפא. לשון אחר, שיושבי המרתפים הבינו היטב שפג תוקפה של שאותה "תעודת ביטוח", ואם כך אכן יובנו הדברים, הריי שאז גם המו"מ על הפסקת האש יהפוך לממשי וקרוב למימוש הרבה יותר.

הכותב הוא סופר ומחבר ספרי מתח צבאיים, סא"ל מיל' בחיל האוויר. 

[related-posts title="מאמרים קודמים של דודי ירון"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן