Skip to content

הדילמה של צה"ל: ירי ממסגדים ובתי חולים מול הרג של חפים מפשע

צה"ל נלחם ברצועת עזה בתנאים בלתי אפשריים. טיל נ"ט שנורה ממסגד הרג חייל, צה"ל חשף משגרים בחצר בית ספר ומצבור רקטות בגן ילדים. צה"ל מוטט מהאוויר בניינים, ומשפחה של 25 נפשות, ביניהן נשים בהריון וילדים, נהרגה כולה. רופאים נהרגו בבית חולים ועשרות נפצעו. "הדין הבינלאומי ואמות מידה מוסריות מחמירות מנחים את צה"ל בכל פעולותיו", מגיבים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשעה שצה"ל נלחם בעזה ודובר צה"ל ממשיך לפרסם את שמות ההרוגים, בעת הזו, כשברקע תחושות הזעם והרצון ל"גמור חשבון" שגוברות בקרב הישראלים, שר החוץ אביגדור ליברמן קורא להביא לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, מאחר שזה עומד מאחורי הפגיעה בחייהם של אזרחי ישראל.

ובזמן שהלוחמים מקיזים דם בסמטאות עזה, ליברמן גם זועם על התקשורת המגויסת לטעמו לטובת הפלסטינים. על-פי הדיווחים קרא השר לגרש מישראל את "אל ג'זירה", שממומנת בידי קטאר. ליברמן: "רשת אל ג'זירה, שגם אותה כמובן מממנת קטאר, היא עמוד התווך המרכזי במערך ההסברה והתעמולה של חמאס. אל ג'זירה נטשה אפילו את מראית העין של כלי תקשורת מהימן, והיא משדרת הסתה אנטי-ישראלית, שקרים, התססה ועידוד לטרוריסטים – גם לתוך עזה וגם החוצה לעולם. במקרה של אל ג'זירה זה לא עניין של תקשורת, אלא עניין שנוגע לפעילות של זרוע של ארגון טרור שנלחם כרגע נגד מדינת ישראל. בריטניה לא הייתה מאפשרת ל'דר שטרימר' להקים ערוץ טלוויזיה ולשדר מלונדון", הסביר ליברמן.

פאניקה ובהלה - פלסטינים נמלטים מסג'עאיה (צילום: אלג'זירה)
פאניקה ובהלה - פלסטינים נמלטים מסג'עאיה (צילום: אלג'זירה)

אלא שגם אם תלונות שר החוץ נכונות, הרי שהתמונות המשודרות LIVE מהרצועה, של הרשתות הזרות, כולל אל ג'זירה, מספרות את סיפורן לעולם. ועם תמונות אלו תצטרך ישראל להתמודד ברבע שאחרי המלחמה.

חיל האוויר, כך פורסם היום, הטיל היום בשעות הבוקר המוקדמות בשכונת סג'עייה 100 פצצות במשקל שהגיע עד טונה אחת, על 100 מטרות שונות בשכונה. כתוצאה מכך קרסו מבנים בני שלוש קומות ויותר. מטרת ההפצצות הייתה, כך דווח, לפגוע במרכזים שבהם מסתתרים חמושים הנמנים עם ארגון החמאס ולאפשר את עבודת איתור וטיהור המנהרות. "מדובר במטס חסר תקדים בחיל האוויר, גם בהיקפו וברמת הדיוק שלו, ובסיוע לקרב היבשה. לראשונה תוקפים בטווחים כל כך קרובים לכוחות הלוחמים בקרקע. פשוט ביטלנו להם שטחי אש-מגע, ואפשרנו להם לעבוד כמעט בחופשיות באיתור המנהרות", צוטט קצין בכיר בחיל האוויר בתקשורת.

אין ספק שחיל האוויר תרם תרומה נכבדת לביטחונם וליכולותיהם של כוחות החי"ר והשריון שעל הקרקע. השאלה שתישאל ביום שאחרי, ואתה תתמודד ישראל, היא באיזה מחיר. צריך גם לזכור שלישראל, כך טען ראש הממשלה, יש הוכחות כי החמאס הטמין משגרים וטילים בתוך חצר בית ספר ובגן ילדים. מח"ט הנח"ל, אל"מ אורי גורודין, סיפר היום לתקשורת שהחטיבה בפיקודו נתקלה בעדויות תושבים שסיפרו כי מעבר לאיומי החמאס על האוכלוסייה האזרחית לא לפנות את השכונות, הציעו אנשי החמאס כסף לתושבים השונים על מנת שאלו יואילו להישאר בבתיהם ולא להתפנות כפי שתבע מהם צה"ל. "לשמחתי, רובם הגדול העדיף לשמור על חייו ויצא מהשכונה", אמר המח"ט.

שכונת סג'עאיה היום (צילום: אתר "עזה תחת מתקפה")
שכונת סג'עאיה היום (צילום: אתר "עזה תחת מתקפה")
רחוב הרוס (צילום: אתר "עזה תחת מתקפה")
רחוב הרוס (צילום: אתר "עזה תחת מתקפה")

רופאים נהרגו בתוך בית חולים: פגיעת פגז מדויקת או פיצוץ מחסן חומרי נפץ?

לטענת הפלסטינים ועל פי דיווחי אמנסטי והצלב האדום, נורתה הבוקר ונפגעה הקומה השלישית של בית החולים "אל אקצא" השוכן בדיר אל-בלאח. על פי דיווחי משרד הבריאות הפלסטיני, אמנסטי והצלב האדום – לתוך הקומה השלישית בבית החולים חדר פגז טנק או טיל והרג ארבעה בני אדם, ביניהם רופאים ואנשי מנהל בית החולים, ונפצעו עשרות אחרים.

"ההתקפה של היום על בית החולים אל אקצא היא האחרונה בסדרה של התקפות על ובסמוך למתקנים רפואיים בעזה, שנאבקים להתמודד עם אלפי פצועים מאז תחילת המתקפה הישראלית ב-8 ביולי", אמר פיליפ לותר, מנהל מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. "לא ניתן להצדיק התמקדות במתקנים רפואיים. התקפות על מתקנים רפואיים מדגישות את הצורך בחקירה בינלאומית מהירה וללא משוא פנים, שתמונה על ידי האו"ם" הוא ציין.

"הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) מגנה בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים את הפגזת בית החולים אל אקצה היום בדיר אל בלח, עזה, שבעקבותיה נהרגו לפחות ארבעה ונפצעו עשרות נוספים", הגיב הצלב האדום לאירוע. לדברי הצלב האדום, "בית החולים ספג אש ישירה לפחות ארבע פעמים. המחלקה הכירורגית, מחלקת הטיפול הנמרץ ומכשירים מצילי חיים ניזוקו קשות ושירותי רפואה חיוניים שובשו. צוות ה-ICRC שביקר במקום אמד את הנזקים, בגוף ובחומר, על מנת להביא סיוע ותמיכה מיידיים" מציינים בצלב האדום.

"תקרית זו אינה אלא המחשה נוספת של הסכנות שעימן מתמודדים צוותי רפואה, חולים, אמבולנסים ובתי חולים בעימות הנוכחי בעזה", אמר כריסטיאן קרדון, ראש תת-המשלחת של ה-ICRC בעזה. "צריך שיתאפשר לכולם לקבל טיפול רפואי בבטחה גם בעיצומה של הלחימה". ה-ICRC מזכיר לכל הצדדים את חובתם לכבד אמבולנסים, צוותים ומתקנים רפואיים ולהגן עליהם, כפי שמצווה המשפט הבינלאומי. על הצדדים לסכסוך להבטיח כי צוותים רפואיים לא יועמדו בסיכונים או ייפַּגעו, ובתי חולים ואמבולנסים לא יותקפו, לא יינזקו ולא ייעשה בהם שימוש לרעה, מסכמים בצלב האדום.

מדובר צה"ל נמסר, כי בית החולים לא שימש כיעד לתקפה כלשהי. "מה שהותקף הוא מחסן של אמל"ח וייתכן כי כתוצאה מפיצוצי חומר הנפץ והאמל"ח שהיו בתוכו נפגע בית החולים".

שכונת בני סוהילא: משפחה שלמה נכחדה

ביום ראשון השבוע הופצץ מבנה בן ארבע קומות בשכונת בני סוהילא המצויה צפונית מזרחית לחאן יונס. לדברי הפלסטינים ותחקירני בצלם, המבנה שהופצץ היה שייך לבני משפחה אחת, משפחת אבו ג'אמע. כתוצאה מההפצצה נהרס הבניין כולו. 25 מבני משפחת אבו ג'אמע נהרגו, כך דווח, ובתוכם שתי נשים בהריון, שני תינוקות בני 4 ו-6 חודשים, 16 ילדים בגילאי שנתיים עד 14 שנה ועוד חמישה מבוגרים בני 25 עד 60. למעט פלסטיני אחד בן 27, בנה של אם המשפחה פאטמה אחמד אבו ג'אמע, בת 60, שנהרגה, כל המבוגרים הן נשים. בהפצצה זו נהרג גם פעיל הזרוע הצבאית של החמאס, אחמד סולימאן סהמוד, בן 34. סהמוד הגיע באותו ערב, כך נטען, לבקר את קרוביו בני המשפחה, פאטמה אבו ג'אמע, ארבעת בניה, נשותיהם וילדיהם. בני המשפחה הסבו לסעודת האיפטאר לשבירת צום הרמדאן, טענו הפלסטינים. רשתות התקשורת הזרה דיווחו על האסון וכינו אותו טבח.

על פי הפרסומים השונים ההרוגים הם: פאטמה אחמד אבו ג'אמע, בת 60 ,כלתה ובני משפחתה, סבאח אבו ג'אמע, בת 35, רזאן תוופיק אחמד אבו ג'אמע, בן 14, ג'וודת תוופיק אחמד אבו ג'אמע, בן 13, איה תוופיק אחמד אבו ג'אמע, בת 12, היפאא תוופיק אחמד אבו ג'אמע, בת 9, אחמד תוופיק אחמד אבו ג'אמע, בן 8, מיסאא תוופיק אחמד אבו ג'אמע, בת 7, תוופיק תוופיק אחמד אבו ג'אמע, בן 4, שהינאז וליד מוחמד אבו ג'אמע, בת 29, בהריון.פאטמה תייסיר אחמד אבו ג'אמע, בת 12, איוב תייסיר אחמד אבו ג'אמע, בן 10, ריאן תייסיר אחמד אבו ג'אמע, בן 5, רינאת תייסיר אחמד אבו ג'אמע, בת שנתיים, נוג'וד תייסיר אחמד אבו ג'אמע, בת 4 חודשים, יאסמין אחמד סלאמה אבו ג'אמע, בת 25, בהריון. ביתול בסאם אחמד אבו ג'אמע, בת 4, סוהילא בסאם אחמד אבו ג'אמע, בן 3, ביסאן בסאם אחמד אבו ג'אמע, בן 6 חודשים, יאסר אחמד מוחמד אבו ג'אמע, בן 27 (בנה של פאטמה אבו ג'אמע), פאטמה ריאד אבו ג'אמע, בת 26, בהריון. סאג'דה יאסר אחמד אבו ג'אמע, בת 7, סיראג' יאסר אחמד אבו ג'אמע, בן 4, נור יאסר אחמד אבו ג'אמע, בת שנתיים, חוסאם חוסאם אבו קיינס, בן 7 (נכדה של פאטמה), וההרוג ה-26 הוא אחמד סולימאן סהמוד, בן 34 (פעיל החמאס).

מדובר צה"ל נמסר שהנושא נמצא בבדיקה, אך "לצה"ל סולם ערכים שמוביל את פעולותיו המבצעיות. הדין הבינלאומי ואמות מידה מוסריות מחמירות מנחים את צה"ל בכל פעולותיו. האויב שאיתו אנו מתמודדים מטמיע את יכולותיו המבצעיות והאסטרטגיות בטווח האזרחי. צה"ל עושה ככל שביכולתו לצמצם פגיעה בבלתי מעורבים – גם במחיר התועלת המבצעית שלו, ביטול או הסטת משימות ושל סיכון מבצעי. בנוגע למקרים המדוברים הפרטים נמצאים בבדיקה", לשון התגובה.

עזה לפנות בוקר (צילום: gaza news now)
עזה לפנות בוקר (צילום: gaza news now)

המחבלים ירו מתוך מסגד

דובר צה"ל מסר, כי משעות הבוקר תקף צה"ל כ-100 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה. בין המטרות כך נמסר, הותקפו מבנים צבאיים, מנהרות טרור, משגרים מוטמנים, אתרי ייצור ואחסון אמצעי לחימה, בתים של פעילים אשר שימשו כתשתית פיקוד ושליטה, משגרי טילי קרקע-קרקע ומשגרי רקטות קרקע-קרקע, ביניהם משגרי רקטות לטווח בינוני. מתחילת הפעילות הקרקעית, מסכמים בצה"ל, תקף הצבא יותר מ-1,833 מטרות טרור.

בשעות הבוקר בוצע ירי טילים נגד טנקים מתוך מבנה בחאן יונס לעבר כוח צה"ל. בעקבות ירי זה נהרג חייל צה"ל, סמל-ראשון אביתר תורג'מן, ונפצעו מספר חיילים. בתגובה לירי תקף חיל האוויר את המבנה. זוהתה פגיעה. חשוב להבין כי המבנה שבחאן יונס, ממנו בוצע ירי הטילים שהרג את אביתר, היה מסגד. בית תפילה שאמור להיות קדוש למאמיניו ונייטראלי לצדדים הלוחמים. מאוחר יותר זיהה כוח צה"ל חוליית מחבלים אחרת בחאן יונס שירו טילים נגד טנקים לעבר הכוח. בתגובה לירי השיב הכוח באש ממנה נהרגו ארבעה מחבלים. לא היו נפגעים בקרב זה.

בצפון הרצועה, בשעות הצהריים, חשף כוח גולני שני פירי מנהרות. מאוחר יותר זוהה פיר נוסף באזור על-ידי אותו הכוח. במרכז הרצועה, בשעות הצהריים, חשף כוח מיחידה מיוחדת אמצעי לחימה רבים וביניהם רובי קלצ'ניקוב, מקלעים כבדים, וטילים נגד טנקים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן