Skip to content

המלונות: מעצור בדרך לשנת שיא

תוצאות המחצית הראשונה של שנת 2014 בבתי המלון, המתפרסמות היום, מלמדות על הדרמה הגדולה שחווה תעשיית התיירות: משנת שיא – לשפל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלונות תל אביב. הפגיעה הגיעה גם אליהם. (צילום: שלי פרקול)
מלונות תל אביב. הפגיעה הגיעה גם אליהם. (צילום: שלי פרקול)

16% עליה בלינות התיירים נרשמו בחצי השנה הראשונה של שנת 2014 לעומת אותה התקופה בשנת 2013, כך עולה מהנתונים שמפרסמת היום המחלקה הכלכלית בהתאחדות המלונות בישראל. על סמך הנתונים החצי שנתיים הללו, צפוי היה ששנת 2014 תסתיים עם מספר שיא בלינות התיירים כ-11 מיליון לינות (יותר מאשר בשנת השיא הקודמת 2008, בה נרשמו 10.2 מיליון לינות תיירים בבתי המלון).

לדברי שמואל צוראל, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, "רק לפני מספר שבועות היינו אופטימיים, במסלול של צמיחה ובדרך לשבירת תקרת זכוכית של 10 מיליון לינות תיירים לשנה במלונות. למעשה, לא היה אזור מלונאות בארץ שלא נהנה מצמיחה ומפריחה. התחושה הייתה שלאור ההישגים, מתחילים מקבלי ההחלטות להבין את גודל הפוטנציאל לכלכלה הטמון בישראל כמדינת תיירות. והנה, בימים אלו אנו חווים דרמה כלכלית. מנתוני שיא – להתרסקות כואבת. אם בתחילת המבצע עוד היינו אופטימיים, הרי שכעת כבר ברור היקף המשבר. בחלק מאזורי התיירות, התפוסות בבתי המלון צונחות לרמות של 40% – 30% ואף פחות מכך. מנהלי בתי המלון, שנערכו לקראת עונת קיץ מוצלחת במיוחד, בין היתר, באמצעות גיוס עובדים חדשים והצטיידות, צריכים כעת לגלות כישורי לוליינות פיננסית כדי להתמודד עם עודף כוח אדם, הוצאות עודפות והתחייבויות, שמסתמכות על תחזיות חיוביות".

לדבריו, מהערכות זהירות שערכה ההתאחדות, עולה כי אובדן הכנסות לכלל גורמי תעשיית התיירות בשל הפגיעה בתיירות הנכנסת יגיע ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) ליותר מ- 2.2 מיליארד שקל, מזה הפגיעה בבתי המלון צפויה להגיע ליותר מ-500 מיליון שקל. הוא הביע תקווה, שקמפיין נכון ומשמעותי לחו"ל 'ביום שאחרי' מבצע 'צוק איתן' יצליח להחזיר בהדרגה את תנועת התיירות לארץ".

תוצאות המחצית הראשונה של השנה (בהשוואה למחצית הראשונה של שנת 2013): מעלות כי לינות התיירים הגיעו לכ-5.5 מיליון – עלייה של 16% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לינות הישראלים נותרו ללא שינוי – גם כן כ-5.5 מיליון וסך כל הלינות כ-11 מיליון – עלייה של 8%. בתפוסת החדרים נרשמה עלייה של כ-4% לכ-65%. במצבת החדרים נרשמה עלייה של 3% ל-49,424.

הבריכה במלון לאונרדו אשקלון של רשת פתאל. אורחים בודדים במלון החדש. (צילום: יח"צ)
הבריכה במלון לאונרדו אשקלון של רשת פתאל. אורחים בודדים במלון החדש. (צילום: יח"צ)

עלייה של 8% גם ביוני 

ביוני נרשמו במלונות: 869 אלף לינות תיירים (+14% עליה לעומת יוני אשתקד)
כ- 1.2 מיליון לינות ישראלים (4% + עלייה לעומת יוני ). בסה"כ נרשמו ביוני במלונות כ 2.1 מיליון לינות תיירים + ישראלים, 8%+ עליה לעומת יוני 2013.

התפוסה הגבוהה ביותר ביוני נרשמה במלונות תל אביב: כ- 84% (2%-), אחר כך במלונות אילת: כ- 77% (1%+), בים המלח: כ-73% (ללא שינוי), במערב ירושלים: כ- 72% (7%+), בנתניה: כ- 67% (4%+), בטבריה וסובב כנרת: כ- 63% (12%+), בהרצליה: כ- 71% (8%-), בנצרת: כ- 44% (40%+) ובחיפה: 63% (2%-).

אתמול פרסמה ההתאחדות את הנתונים המעודכנים של הפגיעה במלונות, כאשר בעיקר במלונות באזור הדרום ממשיכים לסבול מתפוסות שלא עולות על 20%-30% (בזכות אירוח צוותי תקשורת וגורמי ביטחון). בתל אביב ובירושלים צנחו התפוסות לכ-30%, גם בתי מלון שהשבוע מציגים 40%-50% , צופים כי בשבוע הבא תרד תפוסתם לכ-30%-35%. בחיפה עומדת בימים אלו התפוסה על כ-40%-45% בזכות אורחים ישראלים בודדים (לא אירוח קבוצתי), שעדיין מגיעים לבתי המלון (אם כי קבוצות של ישראלים בוטלו בעקבות הכניסה הקרקעית לעזה). אם לא יהיה שינוי במצב הביטחוני, הצפי הוא ירידה נוספת לרמה של כ-30% תפוסה בחיפה.

בים המלח מציגים המלונות השבוע תפוסות של  כ-40%-50%. הצפי לשבוע הבא הוא לירידה לרמה של כ- 30% תפוסה, כאשר הרשתות שוקלות לסגור חלק מהמלונות. באילת בתי המלון נפגעו בשלב זה פחות מאשר ביתר חלקי הארץ. התפוסה בהם עומדת על  כ- 80%- 75%.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן