Skip to content

זעם בימין: מערת המכפלה וקבר רחל לא ברשימת אתרי המורשת לשיקום

ברשות הפלשתינית נעשים מאמצים לקדם את מערת המכפלה כאתר מורשת פלסטיני, ונראה שממשלת ישראל פחות מעונינת באתרים אלה. בימין כועסים שהמערה וקבר רחל הוצאו מרשימת אתרי מורשת לשיקום ע"י הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברשות הפלשתינית נעשים מאמצים לקדם את מערת המכפלה כאתר מורשת פלסטיני, ונראה שממשלת ישראל פחות מעונינת באתרים אלה. בימין כועסים שהמערה וקבר רחל הוצאו מרשימת אתרי מורשת לשיקום ע"י הממשלה

ניצן קידר

במפלגות ובארגוני הימין זועמים בשל החלטת הממשלה לאשר את רשימת אתרי המורשת שהממשלה מתכוונת לשקם, אך להשמיט ממנה את מערכת המכפלה בחברון, וקבר רחל בבית לחם.

ועדת השרים לענייני מורשת היא זו שאישרה תקציב לשיקום 16 אתרים – ביניהם גם תל שילה שבאיזור בנימין. כדי להסיר ספק ציין מזכיר הממשלה במהלך הישיבה כי שני האתרים זוכים ממילא לתקציב, ואחד מהם אף עובר תהליך שיפוץ בימים אלה.

קבר רחל, בית לחם (צילום: ויקימדיה)
קבר רחל, בית לחם (צילום: ויקימדיה)

השר דניאל הרשקוביץ מהבית היהודי שלח מכתב דחוף בנושא בטרם הישיבה, למזכיר הממשלה צבי האוזר בו דרש כי שני האתרים יכללו ברשימה. "אבקש לחזור על עמדתי כי על הוועדה לקביעת אתרי המורשת לכלול את קבר רחל ומערת המכפלה בתכנית המורשת. אני מודע לעובדה שמקומות אלה נהנים מתקציבי פיתוח ואחזקה ממקורות ממשלתיים אחרים, ולכן מבחינה פונקציונאלית הכללתם ברשימת אתרי המורשת לא תשנה את תקציביהם", כתב השר.

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה פנה לשרים החברים בוועדה ודרש גם הוא להשיב את שני האתרים לרשימה: ״הציבור בישראל מצפה מההנהגה הלאומית  לא להתכחש למורשת העם היהודי. עם ללא עבר הוא עם ללא עתיד״.

מוסא כהן, יו"ר תנועת הימין קוממיות, היה חריף יותר והיפנה ביקורת אישית כלפי ראש הממשלה: "איננו מתפלאים, סך הכל נתניהו סולל לעצמו דרך והוא מתמיד לילך בה. נתניהו מוביל מדיניות שמאל אנטי יהודית וממשלת הליכוד בראשותו תיזכר כאחת הממשלות העוינות ביותר את ערכי היהדות וההתיישבות. מנתניהו אין לנו כל ציפייה, הוא ידוע כמנהיג מובל ומובס ערכית, ולכן אנו מצפים מחברי הממשלה והקואליציה לשמור על כבודם וכבוד ישראל ולא ליישר קו עם מעשי בריונות חסרי דמוקרטיה כפי שנוהג ביבי בשנה האחרונה".

יו״ר מועצת יש״ע, דני דיין טען כי ממעות המהלך היא "מחיקת ההיסטוריה היהודית. במקום להתייצב כחומה בצורה אל מול הנרטיב הערבי השקרי, הממשלה סוללת לו דרך״.

מערת המכפלה, חברון (צילום: ויקימדיה)
מערת המכפלה, חברון (צילום: ויקימדיה)

כזוכר, נתניהו עצמו היה זה שהבטיח חגיגית לפני כשנתיים לכלול את שני האתרים ברשימה, אלא שוועדה שבחנה את הנושא ודירגה את סדר העדיפויות לשיקום אתרי המורשת, החליטה שלא לכלול ברשימה את שני האתרים, שכל החלטה הקשורה בעניינם מעוררת ביקורת בינלאומית גדולה.

לעומת ראש הממשלה, בחברון עושה ראש העירייה ח'אלד ע'וסיילי מאמצים גדולים כדי להכליל את מסגד איברהים הלא הוא מערת המכפלה, באתרי מורשת מטעם האו"ם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן