Skip to content

הושלמה כריית המנהרה הצפונית בכביש 1 החדש

המנהרה נחפרה מתחת למבשרת ציון תחסוך את העלייה התלולה לקסטל. שר התחבורה ישראל כץ: כביש 1 החדש יקצר משמעותית את זמן הנסיעה לירושלים. מנכל חברת נתיבי ישראל שי ברס: כריית המנהרות והעבודות סלילת כביש 1 החדש מתקדמות בקצב מהיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת נתיבי ישראל השלימה בסוף השבוע את כריית המנהרה הצפונית, שנחפרה בחודשים האחרונים מתחת לרכס הראל ומבשרת ציון. בעוד כמה חודשים תסתיים כרייתה של המנהרה הדרומית. אורכה של כל מנהרה כ-800 מטר, קוטרה 15 מטר והן נחפרות בעומק של כ-40 מטר מתחת פני האדמה. המנהרות יכללו שלושה נתיבי נסיעה בכל כיוון, מעברי חרום בין המנהרות ואמצעי בטיחות אש ובקרת תנועה משוכללים.

אור בקצה המנהרה לאחר שסולקו הסלעים האחרונים בפיתחה. צילום: יוסי זמיר
אור בקצה המנהרה לאחר שסולקו הסלעים האחרונים בפיתחה. צילום: יוסי זמיר

שר התחבורה ישראל כץ אמר, כי "כביש 1 החדש יקצר באופן משמעותי את זמן הנסיעה לירושלים והוא חלק ממערך תחבורה מקיף שמשדרג את ההגעה לבירת ישראל. המנהרות הן קטע מרכזי בפרויקט הלאומי ליצירת דרך חדשה, מהירה ובטיחותית לירושלים והן יחסכו מהנהגים את העלייה התלולה לקסטל המוכרת לכולם כיום".

מנכל חברת נתיבי ישראל, שי ברס אמר, כי פריצת המנהרות בכביש 1 החדש, דווקא בימים אלה, היא תשובת העורף הישראלי למנהרות הטרור הנחפרות בעזה. "עבודת הכרייה של המנהרה הראשונה הושלמה תוך חצי שנה בלבד בטכניקה של קידוח – פיצוץ. בשיטה זו התקדם הקבלן בקצב של כ-6-4 מטרים ביום, בהתאם לקושי הסלעים בדרך. מנהרות הראל יבטלו את הצורך בנסיעה התלולה לקסטל ויקצרו את זמן הנסיעה".

חפירת המנהרה נעשית בשיטה בה חומר נפץ מוחדר לתוך חורים שנקדחים בסלע. לאחר הפיצוץ המבוקר מפונים הסלעים והעפר החוצה, כדי לאפשר את המשך ההתקדמות תוך הקפדה על כללי בטיחות עבודה מחמירים ביותר. במקביל, מתבצעת עבודה של תמיכה והתזת בטון על דפנות המנהרה כדי למנוע קריסה.

את העבודות מבצעת חברת "חופרי השרון – אלקטרה". עלות חפירת המנהרות היא כ-150 מיליון שקל ועלות פרויקט כביש 1 החדש כולו נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים.

"בסך הכל ייחפרו כרבע מיליון קוב עפר וסלעים בשתי המנהרות יחד– כמות שפינוי שלה דורש 14 אלף משאיות", מוסיפה סמנכ"ל פיתוח וקיימות בחברת נתיבי ישראל, עפרה רהב, "בשל ההיקפים האדירים, כביש 1 החדש, תוכנן ומבוצע בסטנדרטים סביבתיים מתקדמים. כך בין היתר אנו פועלים לאזן בין חומרי החפירה והמילוי. העפר שנחפר במנהרות משמש למילוי וואדי ארזה הסמוך, אותו יש להגביה לצורך סלילת המשך הכביש החדש. כך נחסך הצורך בהובלה יקרה ומזהמת של אלפי משאיות עמוסות עפר וסלעים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן