Skip to content

קרי: "נתניהו העלה אפשרות להפסקת אש"; בירושלים מכחישים

"נתניהו העלה את האפשרות להפסקת אש בשיחה בינינו", סיפר קרי. "נתניהו אמר לי כי ישראל תאמץ הפסקת אש שתאפשר לה לפעול נגד איום המנהרות". על הביקורת החריפה שהושמעה נגדו בישראל אמר מזכיר המדינה: "ספגתי עלבונות, אני לא מודאג לגבי זה, העניין הוא לא אני, העניין הוא ישראל וזכותה להגן על עצמה ותמיכתנו האיתנה בזכותה. העניין […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כאילו לא היה די, בעימות הקודם בין מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, לבין הקבינט המדיני-בטחוני – שוב מתברר כי בין נתניהו לבין קרי יש פער גרסאות מביך, לגבי השאלה מי יזם הפסקת אש נוספת.

במסיבת עיתונאים בוושינגטון עם שר החוץ האוקראיני טען מזכיר המדינה האמריקני כי נתניהו התקשר אליו "והעלה את הרעיון של הפסקת אש". בתגובה טענו גורמים מדיניים בירושלים כי הבקשה עלתה קודם כל מכיוונו של קרי וכי נתניהו השיב שישראל מחויבת, בראש ובראשונה, להשלים את משימת הטיפול במנהרות וכי פעולת צה"ל תימשך, עד שתושלם משימת ניטרול המנהרות.

קרי-נתניהו - שוב עימות? (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)
קרי-נתניהו - שוב עימות? (צילום ארכיון: משה מילנר/לע"מ)

קרי סיפר כי השיחה בין השניים התנהלה אמש. "נתניהו העלה את האפשרות להפסקת אש בשיחה בינינו, כפי שעשה בעקביות. נתניהו אמר לי בעקביות כי ישראל תאמץ הפסקת אש שתאפשר לה להגן על עצמה נגד איום המנהרות", סיפר קרי.

קרי הדגיש עוד: "אנחנו עובדים בחוכמה עם הישראלים כדי למצוא דרך למנוע הרג אזרחים ולמנוע את ההסלמה שלשני הצדדים יהיה קשה לצאת ממנה. אנחנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה. המטרה היא למנוע הרג חיילים ישראלים ואזרחים בשני הצדדים. אנחנו חייבים את זה לכל הצדדים אם יש דרך".

קרי התייחס גם לראשונה בקולו לדברי הביקורת החריפים שהשמיעו בכירים בישראל נגד היוזמה שהוא מוביל. "ספגתי עלבונות, אני לא מודאג לגבי זה, העניין הוא לא אני, העניין הוא ישראל וזכותה להגן על עצמה ותמיכתנו האיתנה בזכותה. העניין הוא האם יש דרך להתקדם כך שיימנעו אבדות בקרב חיילים ישראלים ואזרחים בכל מקום". ‎

ובתוך כך, הערוץ הראשון פרסם כי שיחתם של הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו ביום ראשון הייתה קשה בהרבה מכפי שנודע עד כה. מתמליל השיחה שהגיעה לידי עורך חדשות החוץ של הערוץ הראשון אורן נהרי עולה כי נשיא ארצות הברית הורה לישראל להסכים להפסקת אש חד צדדית מיד בלי שום תמורה וכי לא היה פתוח לשום טיעון נגדי. הנשיא אובמה הוסיף כי הוא סומך על קטאר ועל טורקיה וכי ישראל אינה במצב שבו היא יכולה לבחור מתווכים. הפרטים המלאים שודרו במהדורת מבט.

בתגובה פרסם הבית הלבן פרסם הכחשה חריפה לדיווח. "אנו נדהמים ומאוכזבים מכך שמישהו הגיע לשפל של עיוות שיחה פרטית בין הנשיא לראש הממשלה ויעביר מידע מפוברק לתקשורת הישראלית", אמרה דוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ברנדט מיהאן. "גם הדיווח וגם התמלול לכאורה של השיחה אינה דומים בשום צורה למציאות".

זמן קצר לאחר מכן פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה באותה הלשון בדיוק. עם זאת, הודעת לשכת רה"מ פורסמה באנגלית בלבד ולא בעברי.

בינתיים, יו"ר הבית היהודי ושר הכלכלה, נפתלי בנט, הבהיר שוב היום כי הוא מתנגד לכל הפסקת אש ותובע להמשיך את הלחימה בחמאס מבלי להרפות לרגע.

"האסלאם הקיצוני מבקש למחוק את המדינה היהודית מעל פני האדמה. לא פיסת קרקע הם מחפשים, ולא מדינה פלסטינית", אמר בנט. "חמינאי באיראן, נסראללה בלבנון, הנייה בעזה, משעל בקטאר – כל זרועות הג'יהאד מסתכלות כיצד נגיב".

 לדברי בנט, המנהרות הן לא שורש הבעיה. "שורש הבעייה הוא אמונת אויבנו שהם מסוגלים לנצח. שאם יתמידו במאבק, אנו נותש ונברח מכאן. תקווה זו שלהם צריך לעקור. ואפשר. בכוח". לדבריו, יש לסמן את היעד: פירוז הרצועה ללא טילים וללא מנהרות. "אל תרפו. אל תעצרו עד שתשיגו יעד זה בכוח או בהסכמה. תכו בחמאס ללא רחם. ביום ובלילה. בימי חול ובימי חג. ללא הפוגה וללא מנוחה. עד להכרעה".

סקר אינטרנטי שנערך עבור ערוץ הכנסת, לתכנית "שוברים כלים" עם דר' מינה צמח ורוני מילוא, מגלה כי שלושה שבועות מאז החל מבצע "צוק איתן" – 57% מהציבור סבורים שעל ישראל להמשיך בלחימה בעזה עד לחיסול המנהרות ויכולת השיגור של חמאס. 23% מהציבור סבורים שיש להפיל את שלטון חמאס ולהשתלט על עזה לתקופה ממושכת ו-18% בלבד סבורים שהפתרון הוא רק בהפלת שלטון חמאס.

עם זאת, 61% מהנשאלים בסקר סבורים כי ישראל כלל לא תוכל לחסל את יכולת שיגור הרקטות של חמאס לעבר ישראל. 37% סבורים ההיפך.

ובעניין אחר שעלה בסקר, 89% מהציבור סברו שיש לשלול את אזרחותה של ח"כ חנין זועבי (בל"ד). רק 10% חשבו ההיפך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן