Skip to content

סופית: שחרור מחבלים – רק בהחלטת ממשלה ולא באמצעות חנינה

ח"כ זאב אלקין: "ההצעה מציעה כלי להתמודד עם איום החטיפה ונועדה לייצר הרתעה מול החוטפים כאשר מי שחוטף יידע שבמקום לשחרר מחבלים הוא יצור תהליך הפוך שבו יוחזר מחבלים לכלא". ח"כ ניצן הורביץ (מרצ): "הצעת החוק הזו נועדה להכשיל משא ומתן מדיני עתידי ולמנוע עסקאות של חילופי שבויים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית הקובעת כי שחרור או הקלה בעונשם של מחבלים, יתבצע בידי הממשלה בלבד – ולא באמצעות חנינה של נשיא המדינה או מפקד צבאי. הצעת החוק שאושרה קובעת עוד כי שחרור כזה יהיה שחרור על תנאי הכפוף להמשך קיומו של אינטרס מדיני או ביטחוני שיקבע בהחלטת ממשלה.

הפגנת "דם על הידיים" של הפגנת משפחות שכולות לקראת סבב השחרור הראשון של המחבלים. (צילום: נירה ידין)
הפגנת "דם על הידיים" של הפגנת משפחות שכולות לקראת סבב השחרור הראשון של המחבלים. (צילום: נירה ידין)

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ זאב אלקין, אמר: "ההצעה מציעה כלי להתמודד עם איום החטיפה, היא נולדה כאשר נחטפו שלושת הנערים אבל לצערי עלולה להיות רלבנטית גם בהמשך. ההצעה נועדה לייצר הרתעה מול החוטפים כאשר מי שחוטף ידע שבמקום לשחרר מחבלים הוא יצור תהליך הפוך שבו יוחזר מחבלים לכלא".

לדברי אלקין, הצעת החוק הזו חוצה את הגבולות בין קואליציה לאופוזיציה, משום שהיא הגיונית. "אם ממשלה מחליטה לשחרר מחבלים מתוקף נסיבות מדיניות, היא תהיה גם רשאית להחזיר אותם לכלא. ההיגיון הוא מוסרי כי רוצח כזה שמשתחרר לא מקבל חנינה אמיתית. אם היינו משכילים ללכת בדרך הזו לפני כמה שנים, יכול להיות שהיינו חוסכים את כל אותם ניסיונות חטיפה שהשב"כ הצליח למנוע וגם את המקרה של חטיפת הנערים שהשב"כ לא הצליח למנוע".

לעומתו אמר ח"כ ניצן הורביץ (מרצ): "הצעת החוק הזו נועדה להכשיל משא ומתן מדיני עתידי ולמנוע עסקאות של חילופי שבויים. יהיה קושי גדול לחתום על הסכמים מדיניים, אנחנו יודעים שסוגיית האסירים תהיה חלק מכל הסכם עתידי וגם אם יהיה חטוף ישראלי. בתנאים כאלה שום גורם לא יחתום עם ישראל על עסקה משום שהעסקה היא על הקרח והשחרור הוא על תנאי. לו החוק הזה היה בתוקף, היה מאוד קשה להחזיר את גלעד שליט".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן