Skip to content

רוב ראשי הסיעות בכנסת, בעד קוד אתי שיגביל פעילות לוביסטים

רוב לקידום הקוד האתי להגבלת פעילות הלוביסטים בכנסת, שיוזם היו"ר ריבלין. "חברי הכנסת מצטיירים כשליחים של בעלי ההון. מדובר בהתערבות בוטה בעבודת הכנסת, עד כדי סכנה אסטרטגית לתדמיתה של הדמוקרטיה הישראלית והאמון בה", לדבריו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רוב לקידום הקוד האתי להגבלת פעילות הלוביסטים בכנסת, שיוזם היו"ר ריבלין. "חברי הכנסת מצטיירים כשליחים של בעלי ההון. מדובר בהתערבות בוטה בעבודת הכנסת, עד כדי סכנה אסטרטגית לתדמיתה של הדמוקרטיה הישראלית והאמון בה", לדבריו

מאת צבי זינגר

רוב ראשי הסיעות בכנסת הסכימו לקדם את הקוד האתי, המסדיר יחסי חברי הכנסת עם לוביסטים. כך התברר היום, בפגישה שקיים יו"ר הכנסת, ח"כ רובי ריבלין, עם יושבי ראש הסיעות בכנסת במטרה לקדם את חקיקת פרק הלוביטסים בטיוטת הקוד האתי.

ח"כ ראובן (רובי) ריבלין: סכנה אסטרטגית לתדמית הדמוקרטיה הישראלית. צילם: רפי מיכאלי
ח"כ ראובן (רובי) ריבלין: סכנה אסטרטגית לתדמית הדמוקרטיה הישראלית. (צילום: רפי מיכאלי)

פרק י"א בטיוטת הקוד האתי, שמעוכב על שולחן ועדת הכנסת, כולל שורה של מגבלות על פעילות שדלנים מול ח"כים: איסור העסקת שדלן; על פעילות למען שדלן; על התחייבות בפני שדלן ואיסור קבלת תמורה או טובת הנאה במישרין או בעקיפין משדלן.

בדיון הביעו רוב ראשי הסיעות תמיכה ביוזמה, אבל ראשי הסיעות של קדימה, עצמאות, ורע"ם תע"ל נעדרו מהדיון. יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, עדכן את הנוכחים כי שוחח עם ראש הממשלה, יו"ר האופוזיציה ושר החוץ, ואלו הביעו תמיכה עקרונית בקידום הנושא. "הפרק העוסק בקשר עם לוביסטים הוא גולת הכותרת בדחיית הקשר בין הון לשלטון", אמר ריבלין. "אנחנו נמצאים במצב בו חברי הכנסת מצטיירים כשליחים של בעלי ההון. מדובר בהתערבות בוטה בעבודת הכנסת, עד כדי סכנה אסטרטגית לתדמיתה של הדמוקרטיה הישראלית והאמון בה. נוצרה הזדמנות אחרונה לאשר את פרק הלוביסטים בטיוטת הקוד האתי, לפני שהכנסת תלך לבחירות. עלינו לבודד הסעיפים הנוגעים לאחריות חבר הכנסת במגע עם שדלנים ולהניחם להצבעה על שולחן הכנסת – והציבור ישפוט. סעיפים אלה יטילו אחריות לא על השדלנים אלא דווקא על חברי הכנסת שצריכים לבוא בידיים נקיות אל הציבור".

ח"כ שלי יחימוביץ': "הציבור מבין שאנחנו פושעים וחוטאים בקשר עם הלוביסטים". צילום: ציפי מנשה
ח"כ שלי יחימוביץ': "הציבור מבין שאנחנו פושעים וחוטאים בקשר עם הלוביסטים". (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר סיעת הליכוד חה"כ זאב אלקין הביע הסתייגות מהמהלך המוצע, וטען כי המהלך לא יפתור את בעיית השתדלנות האפורה. לדבריו: "שדלן בלי תג שדלן מסוכן פי אלף".  חה"כ רוברט אילטוב יו"ר סיעת ישראל ביתנו הסתייג ממהלכים שימנעו כניסת שדלנים לוועדות הכנסת.

 לעומתם, יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' שיבחה את ריבלין על הצעדים בהם נקט לאחרונה, ואמרה כי "הלוביסטים נותנים יתרון לקבוצה מסויימת. שדרות הציבור לא באות לידי ביטוי אלא רק תאגידים שיש להם כח להשתתף במשחק המתוחכם של הלובסטים. הציבור מבין שאנחנו פושעים וחוטאים בקשר עם הלוביסטים. הוא שונא אותנו ובצדק, על קשרנו אלה. זוהי אפליה בוטה שאסור לנו להיות חלק ממנה".

 ח"כ ג'מאל זאחלקה יו"ר מפלגת בל"ד, הוסיף: "אני סבור שצריך להגביל את הלוביסטים ולהטיל אחריות על חברי הכנסת, אני מכיר מקרים בהם הוטעו חברי כנסת על ידי לוביסטים, אבל אסור לנו לשפוך את המים עם התינוק או להעמיד את חברי הכנסת כמושחתים בפוטנציה".

ח"כ אורי אורבך: "ידענו כולנו את מה שראינו בתחקיר עובדה. לא נחתנו מהירח. חברי הכנסת יודעים זאת היטב. לא צריך לפסול אינטרסים מסחריים, השאלה היא איך עושים זאת ומה מידת ההשפעה של האינטרסים הצרים לעומת חברי הכנסת שהם הלוביסטים של הציבור".

 גם יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ ישראל אייכלר ויו"ר סיעת חד"ש, ח"כ חנא סוויד הביעו תמיכתם בקידום פרק הלוביסטים בטיוטת הקוד האתי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן