Skip to content

כאב גב – פתרונות בלי כדורים

כיוון מחשבה חדש לטיפול בבעיות הגב הכולל שינוי חלק מהמנהגים הפוגעים בגופנו. את ההמלצות יכול כל אחד לבחון על גופו ולבדוק אם מתאים לו. כדאי לנסות כי לרוב האנשים זה עשוי לסייע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כאבי הגב אינם צרה משמים. רובם נובעים מהרגלי יציבה שגויים – הרגלי ישיבה, שכיבה, קימה ועמידה. הפתרון המקובל הוא נטילת משככי כאבים, אך הם מקלים על הכאב בלי לפתור את הגורם לו, שהוא עיוות של עמוד השדרה.

לוּ היו מלמדים אותנו כיצד לחיות נכון יותר עם הגב שלנו, כדי להפחית למינימום את הלחץ המופעל עליו, חיינו היו משתפרים ללא היכר. עניין מוזר הוא, שגם את הרופאים לא מלמדים ולכן כל שהם יודעים לעשות זה לתת לנו את התרופות. אסביר כאן איך כדאי לשבת, כדי שיקטן העומס מעל הגב התחתון ואיך לקום, כדי שלא יופעל לחץ עליו. כך גם איך לישון, "איך לעמוד" ועוד – הכל כדי להקטין למינימום את עיוות של עמוד השדרה ואז יקטן למינימום הלחץ על השרירים והעצבים סביבו, דבר שיוביל בהכרח להקטנת הכאב. חלק מהשיטות המוצעות כאן פותחו לעקבות ניסיון רב שנים שלי בטיפול באנשים עם כאבי גב.

דרכים להקלת העומס מעל שרירי הגב

כל אחד צריך לבחון את מידת התאמתן של ההמלצות לגופו. אם חשים חוסר נוחות – מומלץ לא להמשיך ולבוא להדרכה אישית, המומלצת בכל מקרה. אם נאמץ לנו את השיטות המוצעות להלן, גובר מאוד הסיכוי לכך שרבים ממכאובינו יחלפו להם. נגלה גם כי הרבה יותר נוח לנו לשבת, לשכב ולקום, לעמוד וללכת, לאחר שנתרגל לכך. בסך הכול מדובר בשינוי שיוביל להפחתה של הלחץ על חוליות עמוד השדרה ועל השרירים העוטפים אותן. לוקח זמן להתרגל לשינויים המוצעים ולכן אל תתייאשו אם לא יהיה נוח בתחילה.

ישיבה נכונה

ישיבה נכונה
ישיבה נכונה

ממליצים לנו "לשבת זקוף!" ו"להצמיד את ישבננו לכיסא". במציאות אנו גולשים במהרה אל קצה הכיסא. הסיבה: צורת ישיבה כזו אינה נוחה לנו. צריך לשבת, כך שבין הבטן לירכיים (חלקה העליון של הרגל) תהיה זווית גדולה מ-90 מעלות (על ידי הגבהה של חלקו האחורי של המושב בעזרת כרית / מגבת מקופלת). כך הגב נצמד בטבעיות למשענת הכיסא והמשקל "זורם" אל הרגליים ולא נתקע בעצם הזנב. לא תאמינו, אבל הלחץ יקטן גם על העורף ועל הברכיים. כך גם בנסיעה ברכב ואם יש צורך – הטו מעט את משענת הכיסא לאחור וקרבו את הכיסא אל ההגה.

קימה נכונה מישיבה

צורת הקימה הרגילה היא על ידי הטיית פלג הגוף העליון קדימה, העברת המשקל אל הרגליים וקימה בסיוע שרירי הבטן ושרירי הגב התחתון. זו שיטה בטוחה להיווצרות לחצים וכאבים בפלג גוף זה. לכן אני ממליץ על שימוש במנופים שלנו, כלומר ברגלינו.
אם נציב רגל אחת לצד גופנו ונתרומם בעזרתה לא יופעל לחץ על שרירי הגב התחתון (דרוש לכך ריכוז שהרי אחרת נקום כפי שאנו רגילים.

עמידה בצורה נוחה

כשאנו עומדים זקופים (דום מתוח), הבטן נעה קדימה ומושכת עמה את חוליות עמוד השדרה המותניות. הן נלחצות והכאב מגיע במהרה. לכן מומלץ לכופף רגל אחת, על ידי הנחת כף הרגל על מסעד מעט גבוה יותר.

שינה בצורה נכונה

רבים מאתנו קמים כשגבם כואב. הסיבה: צורת שינה לא נכונה להם. לכל אחד, בהתאם לתנוחת השינה הנוחה לו, אפשר להתאים צורת שינה שתשחרר את העומס מעמוד השדרה.

בשינה על הגב – כמו בעניין העמידה הזקופה, מומלץ לכופף את הברכיים על ידי כרית עבה, שתגביה את הברכיים ב-10 ס"מ לפחות. את הכרית נניח על המיטה מתחת לברכיים.

בשינה על הצד – כאשר אנו עומדים נשאר רווח בין שתי הברכיים. אך כשאנו ישנים על צדנו, הברך העליונה נוחתת על התחתונה ואז מתבטל אותו רווח ועמוד השדרה מתפתל. כדי למנוע זאת אפשר להניח כרית בין הברכיים (אך כרית מאבדת מעובייה ולכן אני ממליץ בחום על כדור-ים מתנפח). ננסה לישון לפחות יומיים עם כדור חצי מנופח. אם נקום בבוקר אם כאבי-גב, ננסה עובי מעט גדול או קטן יותר.

בשינה על הבטן – הצלעות מבליטות את החזה מעט יותר מאשר את האגן. כדי לשמור על המבנה הזה, אחרת ייווצר קימור לא טבעי בעמוד השדרה, צריך להניח כרית דקה מאוד (בת 2-3 ס"מ) מתחת לאגן. ניתן גם להניח כרית עבה (כמו בשינה על הגב) תחת כפות הרגליים. הרמתן מסייעת מאוד.

תרגילים לשחרור שרירי הגב

  • עם הקימה בבוקר יש להזיז מעט את שרירי הגב, טרם הקימה, כדי לספק להם דם טרי, עשיר בחמצן:

– בשכיבה על הגב למתוח את הרגליים.
– להניע כל רגל בנפרד בסיבובים גדולים באוויר.
– לשכב על הצד ולהרים את הרגל מעלה.
– כל תרגיל העולה על דעתכם ושאינו מכאיב לכם. העיקר להניע ולהפעיל את אזור הגב התחתון.

  • שחרור השרירים הבין-צלעיים

השרירים הבין צלעיים מתכווצים פעמים רבות. זה גורם לתחושת מחנק כשנושמים. על ידי שאיפה מאומצת, תוך כדי הרמת הידיים מלפנים ונשיפה בעת הורדת הידיים מאחור שלוש פעמים, ואז הפוך (שאיפה תוך הרמת הידיים מאחור ונשיפה בעת הורדתן מלפנים) – אפשר לבצע עיסוי עצמי לאותם שרירים ולשחרר אותם. אנו מזיזים את הצלעות בצורה נמרצת וכך הן מעסות את השרירים הללו.
* חשוב להתרכז בשרירים הכואבים, כדי לבצע את התרגיל טוב יותר.

הכותב הוא מומחה לטיפול בבעיות גב ושרירים
http://www.rafieshet.co.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן