Skip to content

צה"ל מוטט בניין בן 12 קומות במרכז הרצועה

צה"ל הסיר כפפות והודיע לפלסטינים כי מעתה כל מבנה שממנו נורית אש - ייפגע. מטחי הרקטות והפצמ"רים לעבר ישראל לא פחתו. בקהיר הודיע נשיא הרשות הפלסטינית כי הוא יגיש למצרים מסמך הבנות פלסטיני להפסקת אש לפי ההצעה המצרית. המצרים מתכוונים להזמין את ישראל לחזור לשולחן הדיונים בקהיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו הערב (שבת) כי בניין בן 12 קומות בשכונה מרכזית במערב העיר עזה התמוטט לאחר שהותקף על-ידי חיל האוויר. בתיעוד שפרסמו נראה בניין בשכונת תל א-להוא מתמוטט בעקבות פיצוץ. הפלסטינים דיווחו כי לפחות 15 בני אדם נפצעו, בתוכם גם ארבעה ילדים. בדובר צה"ל אישרו כי תקפו באזור בניין רב קומות ומסרו כי המבנה היה מוקד לעילות טרור ושהיו בו חמ"לים של חמאס. בדובר צה"ל ציינו כי חיל האוויר הפעיל נוהל "הקש בגג" בתקיפת המבנה, בניין ובו 48 דירות. הם ירו טיל אזהרה ש"גרד" את גג הבניין וכעבור עשר דקות הוטלו שתי פצצות כבדות שהביאו לקריסת הבניין.

רגע הפגיעה בבניין (צילום: תקשורת ערבית)
רגע הפגיעה בבניין (צילום: תקשורת ערבית)

 

מימין הבנין לפני קריסתו ומשמאל לאחר הפגיעה (צילום: תקשורת ערבית)
מימין הבניין לפני קריסתו ומשמאל - לאחר הפגיעה (צילום: תקשורת ערבית)

מרכז עזה הערב (צילום מסך ממצלמת גג )
מרכז עזה הערב (צילום מסך ממצלמת גג)

הערב - ירי רקטה ממרכז רפואי לעבר השפלה (צילום: דובר צה"ל)
הערב - ירי רקטה ממרכז רפואי לעבר השפלה (צילום: דובר צה"ל)

יותר מ-90 פצצות מרגמה ורקטות נורו מחצות הלילה ועד שעות הערב מרצועת עזה ליישובי עוטף עזה, שדרות, נתיבות, מועצות אשכול, שער הנגב, שדה נגב, חוף אשקלון ואשקלון. כיפת ברזל יירטה הערב רקטה מעל גוש דן. חדר האוכל בקיבוץ בו נהרג אתמול דניאל טרגרמן בן ה-4 נפגע בשעות הצהריים מפגיעה י שירה. איש לא נפגע אך נזק רציני נגרם למבנה.

הלווית הילד דניאל תיערך מחר (ראשון) בתשע בבוקר, בבית העלמין שבפתחת שלום. חיל האוויר תקף יותר מ-60 מטרות שונות ברצועת עזה. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי במהלך היום נהרגו 12 פלסטינים, ביניהם חמישה בני משפחה אחת וילד בן 10, כתוצאה מהתקיפות. בכך עלה מספר ההרוגים הפלסטינים מתחילת הלוחמה ל-2,105 בני אדם.

בשעות הצהריים הוחלט בצה"ל על החרפת התקיפות ובכרוז שהופץ ברחבי הרצועה נמסר לתושבי הרצועה, כי "צה"ל יסכל כל פעילות טרור ויפגע בתשתיות ופעילי הטרור של חמאס ושאר הארגונים. הנהגת חמאס תמשיך להיות נרדפת, בעודה מתחבאת מתחת לאדמה ומתעלמת מצרכי האזרחים ברצועה ושאיפתם לשקט". הכרוז הזהיר את התושבים כי "צה"ל יפעל בכל הכוח כנגד כל מתקן צבאי או אזרחי שממנו תתבצע פעילות טרור נגד מדינת ישראל. כל בית שממרחבו מבוצעת פעילות צבאית, ייתקף ויפגע. למען שלומכם מנעו מפעילי הטרור להשתמש ברכושכם למטרות טרור והתרחקו מכל מקום ממנו פועלים ארגוני הטרור", נכתב בכרוז.

לגבי אזורים מהם יורים המחבלים מציע הכרוז כי "צה"ל קורא לכם להתפנות באופן מידי מאזור בו מבוצעת אש לעבר ישראל. תושבי הרצועה – המערכה פתוחה. ראו הוזהרתם", כך מסתיים הכרוז. צה"ל העביר באמצעות רשת הטלפון הודעות מוקלטות ושיגר עשרות אלפי מסרונים (sms) בהם הוקלט או נכתב: "הנהגת החמאס החליטה לגרור אתכם שוב למלחמה. מנעו מפעילי הטרור להשתמש ברכושכם למטרותיהם והתרחקו באופן מיידי מכל מקום".

יעלון עם ראשי המועצות (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
יעלון עם ראשי המועצות (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

שר ביטחון משה (בוגי) יעלון, שביקר היום ביישובי עוטף עזה, נפגש עם ראשי המועצות במקום ואמר כי "אם חמאס רוצה שתהיה מלחמת התשה, היא לא תהיה לו כדאית והוא יותש לפני שאנחנו נותש". הוא שיבח את צה"ל ואת העומד בראשו, ואמר כי לדעתו, "הביקורת על הצבא ועל גנץ היא פסולה ואני חושב שצה"ל ברשות הרמטכ"ל עושים עבודה מצוינת, ימשיכו לעשות עבודה מצוינת, כמובן בהתאם להנחיות הדרג המדיני. אכן ימים לא פשוטים ליישובי עוטף עזה, אבל אנחנו נמצאים במערכה. יש לה היבטים מדיניים, יש לה היבטים צבאיים, יש גם היבט חשוב מאוד שהוא יכולת העמידה של ההתיישבות ולא בכדי הצד השני מנסה לתקוף את ההתיישבות ואת יכולת העמידה של ההתיישבות. בסוף אנחנו ננצח. יש פה מבחן של נחישות יש פה מבחן של איתנות, שלנו כחברה וכמובן מבחנים אחרים שאנחנו יודעים מה לעשות בהם".

בית ספר ממנו נורתה אש (צילומים: דובר צה"ל)
בית ספר ממנו נורתה אש (צילומים: דובר צה"ל)
בית ספר נוסף ממנו נורתה אש
בית ספר נוסף ממנו נורתה אש
עוד מוסד חינוכי ממנו נורתה אש
עוד מוסד חינוכי ממנו נורתה אש
מרפאה ממנה נורתה אש
מרפאה ממנה נורתה אש

בשעות אחר הצהריים שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכ״ל האו״ם באן קי מון, ואמר כי חמאס הפר שוב השבוע את הפסקת האש והוא אחראי להסלמה. נתניהו ציין שזאת הפעם ה-11 שחמאס מפר הפסקת אש. נתניהו הוסיף שחמאס מסתתר מאחורי תושבי עזה ויורה לעבר ישראל במטרה לבצע טבח המוני באזרחי ישראל. נתניהו ציין שבדרך הזאת חמאס רצח אתמול ילד ישראלי בן ארבע. מנגד, ציין כי ישראל לא פוגעת במכוון באזרחים, ומביעה צער כשזה קורה בשוגג.

אבו מאזן היום בקהיר (צילום: הרשות הפלסטינית)
אבו מאזן היום בקהיר (צילום: הרשות הפלסטינית)

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, ניפגש היום עם נשיא מצרים א-סיסי ובעקבות המפגש קיים מסיבת עיתונאים בקהיר ואמר: "המטרה העיקרית שלי היא לחדש את השיחות במהירות האפשרית כדי למנוע נפגעים וקורבנות נוספים". לדבריו, קהיר תשגר הזמנה למשלחת הפלסטינית לחזור למצרים לשיחות על הפסקת אש ארוכת טווח בעזה, אולם לא ציין מתי ההזמנה תישלח.

עבאס חזר והבהיר כי היוזמה המצרית היא הבסיס לכל משא ומתן, וכי חמאס מקבל עליו את היוזמה והתיווך המצריים. בדבריו אלו הבהיר עבאס כי למעשה הוא עוקף את חאלד משעל היושב בקטאר, שמתנגד לכל יוזמה של הפסקת אש בלי שהחמאס יקבל את מבוקשו כולל פתיחת נמל הימי, שדה התעופה בעזה ומעבר חופשי של 24 שעות ביממה ברפיח.

עבאס הוסיף כי הרשות הפלסטינית מקיימת התייעצויות בדרגים הגבוהים ביותר בעולם הערבי כדי לגבש נוסחה להסדר קבע עם ישראל, שתוצג לאמריקנם ולקהילה הבינלאומית. עבאס רמז לקטאר כי קיימת רק יוזמה אחת והיא היוזמה המצרית: "אין שום יוזמה אחרת על השולחן חוץ מהיוזמה המצרית". בדברים אלו אותת עבאס למשעל כי אם צריך, הרשות הפלסטנית תעקוף אותו ותכנס את החמאס בעזה תחת כנפי הסכם הפסקת אש גם בלי שמשעל יסכים לכך.

מוקדם יותר, בניגוד לדברי עבאס, התראיין הלילה חבר הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, ואמר לאל-ג'זירה בקטאר כי הפלגים הפלסטיניים סיכמו ביניהם שלא להסכים עוד להסכמי רגיעה זמנית בלחימה בעזה. "עיקר המאמץ", אמר מרזוק, "להגיע השגת הפסקת אש ארוכת טווח בין הצדדים". לדבריו, ההתנגדות ניסתה את אופציית הרגיעה עם ישראל יותר מפעם אחת ללא שום תועלת, כשכל פעם ישראל ניצלה את הרגיעה להרחבת בנק המטרות שלה. "ישראל מבינה רק את שפת הכוח וההתנגדות, וממשיכה במלחמת ההתשה עד להשגת המטרות", אמר מרזוק והוסיף כי הפלגים ממשיכים לייצר רקטות גם בשלב זה בכוחות עצמם ולכן מלאי הרקטות שבידיהם לא מדלדל.

עוד ציין כי לדעתו אין פתרון צבאי למשבר ברצועה ובסופו של דבר יצטרך להתגבש מתווה פוליטי מדיני מאוחד שיתמקד בהתנגדות לישראל, כדי שהעם הפלסטיני ישחרר את ירושלים ואת השטחים הכבושים. גורם מצרי בכיר אמר הערב כי קהיר מתכוננת לקבל את פניהם של המשלחת הפלסטינית והישראלית במסגרת חידוש המשא ומתן העקיף בין הצדדים – אולי עוד השבוע. אותו גורם העריך כי עד מחר תזמין מצרים את ישראל באופן ישיר להחזיר את המשלחת שלה לקהיר. הגורם האשים כי גורמים חיצוניים ניסו להעביר את המשא ומתן למדינה אחרת, מה שגרם להשהיית המשא ומתן בקהיר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן