Skip to content

נפרצה המנהרה הארוכה בישראל

אורכה של המנהרה שנחפרה בפרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים הוא 11.6 ק"מ. במקביל אליה נחפרת מנהרה זהה באורכה. עלות הפרויקט הכולל כ-7 מיליארד שקל. זמן הנסיעה בקו החדש לירושלים יהיה כ-28 דקות בלבד, במהירות נסיעה של 160 קמ"ש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נפרצה המנהרה הארוכה בישראל, שאורכה 11.6 ק"מ. לאחר כ-22 חודשים של עבודה מאומצת מסביב לשעון, פרצה מכונת כריית המנהרות הענקית (TBM) את המנהרה שנכרית במסגרת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים. בחודשים הקרובים, צפויה להיפרץ המנהרה המקבילה, שהיא המנהרה האחרונה בפרויקט זה.

מכונת TBM לקידוח מנהרות פורצת את המטר האחרון של המנהרה
מכונת TBM לקידוח מנהרות פורצת את המטר האחרון של המנהרה. צילום: רכבת ישראל

מנחל יתלה לאזור מבשרת ציון, יהיו צמד מנהרות באורך של כ-11.6 קילומטרים כל אחת. המנהרות הן חלק משמעותי מפרויקט הקמת קו הרכבת בין תל אביב לירושלים. הפרויקט כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 57 קילומטר, שתעבור דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד לתחנת האומה בכניסה לירושלים. הפרויקט כולל 5 מנהרות באורך הכולל של כ-37 קילומטרים וכן 8 גשרים באורך כולל של כ-6.5 קילומטרים. עלות הקמתה נאמדת בכ-7 מיליארד שקלים.

28 דקות לירושלים

זמן הנסיעה בקו יהיה כ-28 דקות בלבד, במהירות נסיעה שתהיה 160 קמ"ש. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים 4 רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ותבצע כ-4 מיליון נסיעות בשנה.

באזור ירושלים ובתחנת הרכבת החדשה, עובר תוואי הקו בעומק של כ-80 מטר מתחת לפני אדמה. הנוסעים יעלו לתחנה שבמתחם בנייני האומה, באמצעות מערכת מתקדמת של מעליות ודרגנועים שיובילו אותם במהירות אל המפלסים העליונים של התחנה.

מכונות TBM

צמד המנהרות נכרות באמצעות שתי מכונות TBM (Tunnel Boring Machine‏) שהובאו לארץ במיוחד מגרמניה ופועלות במקביל. אורך כל מכונה כ-150 מטר ומשקלה כ-1,500 טון, קוטר כל מכונה עומד על כ-10 מטר. כל מכונה שונעה מנמל אשדוד, באמצעות 60 מובילים ענקיים. קצב ביצוע הכרייה של מכונות TBM הוא כ-20 מטר ביום, שהם כ-500 מטר בחודש והן מופעלות בפעילות רציפה במשך כל שעות היממה. עלות כל מכונה כ-100 מיליון שקל.

טבעות בטון

כריית המנהרות מתבצעת כאשר המכונה מתקדמת על מסילה מיוחדת שהורכבה לצורך כך. מכונת כרייה מפנה את העפר הכרוי בעזרת מערך של מסועים לאחור. יתרונה המשמעותי של מכונת הכרייה הינו בהרכבת טבעות הבטון באמצעות מערכת רובוטית הידראולית תוך כדי ביצוע הכרייה. לצורך ביצוע הכרייה הוקם ערוץ לוגיסטי נרחב לטובת מכונות ה-TBM המספק לכל מכונה כ-1,000 טבעות בטון בחודש.

לדברי שר התחבורה ישראל כ"ץ: "הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים מתקדמת במלוא התנופה ותחבר את הבירה למרכז ב-28 דקות. בימים בהם אויבינו חופרים מנהרות טרור ומוות, אנו פורצים מנהרות לטובת איכות חייהם של אזרחי ישראל וחיזוק הקשר עם ירושלים".

מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר מסר כי: "מדובר באירוע מכונן ומרגש. פריצתה של המנהרה הארוכה בישראל, על ידי אמצעים טכנולוגיים מהמתקדמים בעולם, מוכיחה שוב כי מדינת ישראל משקיעה רבות בהקמת תשתיות במטרה לשנות את מפת התחבורה בישראל. קו הרכבת המהיר בין ת"א וירושלים, ישנה לחלוטין את תפיסת המרחק בין שני המטרופולינים המרכזיים במדינה, יוריד אלפי כלי רכב מהכביש ויסייע בצמצום תאונות הדרכים, עומסי התנועה וזיהום האוויר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן