Skip to content

שלט שנתלה בכותל: נשים, כאן אסור לכן לשיר. מותר רק "לו-לו-לו"

בשלט שנתלה ברחבת הכותל המערבי מתבקשות נשים להימנע משירה, למעט תרועות שמחה של: "לו, לו, לו". רב הכותל: "השילוט מעשה אדם פרטי והוסר". עדות ראייה: "ממש לא שלט בודד, אלא עשרות שנתלו במשך תקופה ארוכה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לנשים אסור לשיר – אבל "לו-לו-לו" מותר להן. כך הכריזו שלטים שקיבלו אתמול (רביעי) את קהל הנשים הבאות לכותל, שנתלו במהלך השבוע האחרון. אתמול, כשהגיעה קבוצה של נשות הכותל להתפלל את תפילת ראש חודש אלול ולתקוע בשופר, הן הבחינו להפתעתן בשילוט שאסר על הנשים לשיר במקום הקדוש. בשילוט נכתב באותיות ברורות המסר הבא: "לציבור הנשים היקר, אנא! להימנע מלשיר במקום קדוש זה בקול שירה". אך מה תעשנה הנשים שמביעות שמחה ב-"לו-לו-לו"? על כך ממשיך השילוט ומסביר: "ניתן לשמוח ולהריע בקול תרועה (לו-לו-לו) וכנהוג. בתודה המתפללים".

השלטים - הדרת נשים בכותל (צילום אושרת בן שמשון)
השלטים - הדרת נשים בכותל (צילום אושרת בן שמשון)

ומה עם ההמנון? האם גם לשיר את התקווה אסור? תהו נשות הכותל וסיימו את התפילה בתקיעה בשש שופרות ובשירת התקווה.

"זוהי הדרת נשים במלוא מובן המילה", אמרה ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל.

מלשכתו של רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', נמסר כי "שלט זה לא הוצב על-ידי רב הכותל או לשכת רב הכותל. מדובר על שלט שהוצב על ידי מתפלל על דעתו האישית והוסר".

"שלט בודד?, הוצבו במקום עשרות שלטים במהלך השבועיים האחרונים", אמרה למגפון דוברת נשות הכותל, אושרת בן שמשון. מלשכת דובר סגן שר הדתות במשרד ראש הממשלה הרב אלי בן דהן (הבית היהודי), נמסר כי "היות ואין כאן פעולה שנעשתה על-ידי מנהלת הכותל, הרי שאין כאן עניין". במשרד המשפטים מסרו כי "החומר הועבר לגורמים הרלוונטיים לשם קביעת עמדת המשרד".

לא שלט בודד אלא עשרות (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
לא שלט בודד אלא עשרות (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
תקעו בשופרות - נשות הכולל (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
תקעו בשופרות - נשות הכולל (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

הופמן זועמת: "זה בכלל לא בכלל מי כתב או מי הדביק. צריך להבין כי הכותל המערבי הוא מקום קדוש ששייך לכלל עם ישראל, לא לקבוצות חרדים קיצוניים. צריך להבין כי הכותל נמסר לאחריות קבוצה חרדית. במועצת הנהלת הכותל יש 15 חרדים ואין שם אישה אחת. רב הכותל כתב לאחרונה בענייני הכותל ויש בו 500 תמונות של הכותל הקהל. אין בו תמונה אחת של נשים. המקום הכי קדוש בישראל נמסר לקבוצת מיעוט חרדית שפועלת במקום לטוב או לרע כאוות נפשה"… אנו נאבקות לא רק כנשים אלא למען כלל הציבור שרוצה להתפלל ולשיר במקום", מסכמת הופמן, "צריך לשחרר את הכותל מידי החרדים הקיצונים".

הצנחן הוותיק מיכה עשת, שתמונתו התנוססה באחד מצילומיו של הצלם דויד רובין שתיעד בין השאר את הצנחנים בכותל המערבי ב-1967, ביקר עם חבריו את נשות הכותל וסיכם: "פעם אחת אנחנו שחררנו את הכותל. כעת אתן משחררות אותו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן