שר התחבורה ישראל כץ, הנחה היום את מנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת), יעקב גנות, להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות של נמל התעופה החדש רמון, שליד אילת ל-3.6 קילומטרים, במטרה לאפשר בו המראות ונחיתות של טיסות טראנס-אטלנטיות מכל מקום בעולם.
השר כץ ציין כי ההחלטה התקבלה בעקבות חלק ממסקנות דוח צוות הבדיקה, שבחן את הפעלת נמל התעופה עובדה, בעת מבצע צוק איתן. מהדוח מתברר, כי נמל התעופה בעובדה אינו כשיר כיום לשמש נמל אלטרנטיבי נוסף לשעת חירום, בהיקף מלא.
שר התחבורה הודיע כי מסלול ההמראות והנחיתות של שדה רמון, הממוקם כ-18 קילומטר צפונית אילת, יוארך מ-3.1 קילומטרים ל- 3.6 קילומטרים, דבר שיאפשר לכל סוגי המטוסים, כולל מטוסי ג'אמבו גדולים, להמריא או לנחות בתמנע, מכל שדה תעופה בעולם.
יכולת קליטה
שר התחבורה ציין כי "יכולת הקליטה המוגבלת של מטוסים בנמל התעופה עובדה, בעת מבצע צוק איתן, המחישה ביתר שאת את החשיבות של שדה התעופה רמון, כשדה חירום אלטרנטיבי ואת הצורך לסיים במהירות את הקמתו".
עלות הארכת המסלול המסתכמת בכמה עשרות מיליוני שקלים, תמומן במסגרת עלות פרויקט הקמת נמל רמון, הנאמדת ב-1.7 מיליארד שקלים. שליש מעלות הפרויקט ממומנת באמצעות מכירת המקרקעין של נמל התעופה הישן באילת, שליש באמצעות רש"ת ושליש נוסף ממקורות חיצוניים.
נמל רמון צפוי להיחנך ב-2016
העבודות להקמת נמל רמון נמצאות היום בעיצומן ובשבועות הקרובים צפויים להתפרסם מכרזים נוספים של המבנים בנמל. נמל התעופה הבינלאומי החדש, צפוי להיחנך במשך 2016. הנמל בתמנע יחליף את נמל התעופה הישן באילת וישמש גם כנמל חירום אלטרנטיבי, במקום עובדה.
פרויקט נמל התעופה בתמנע כולל מגדל פיקוח וטרמינל מרווח, שייתן מענה לכשני מיליון נוסעים בשנה, ברמת שירות גבוהה. כמו כן יכלול הפרויקט עמדות חניה למטוסים רחבי גוף ובינוניים, עמדות חניה למטוסי טורבו- פרופ, אזורי תפעול, חנויות דיוטי פרי, מערך כבישים חדש ומגרשי חניה לכלי רכב.
במסגרת הפרויקט יורחב כביש הערבה, בקטע שבין תמנע לאילת, לארבעה נתיבים, שניים לכל כיוון. הנסיעה מתמנע לאילת תמשך כ-10 דקות בלבד.
נמל משלים
יצוין כי בקרוב תובא להכרעת הממשלה ההחלטה על הקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג. צוות מקצועי בין-משרדי שבחן את הנושא, הציג מספר חלופות להקמת הנמל, שהעיקריות שבהן הן נבטים ורמת דוד.