Skip to content

תערוכה: לשחזר טקס, לספר טקסטיל

בתערוכה חדשה שנפתחה השבוע בלוד מוצגות כותונת של סבא שהפכה לתכריך, פסוקים שהוטמעו אל תוך הבד, יריעה צבועה תבליני חמין ופרגודים בהשראת קריעות שמע ושחרית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המסורת היהודית ראתה באריגת השטיחים כעבודת אמנות של ממש, בה הושקעו מחשבה, יצירתיות, זמן ודייקנות רבה. השטיחים ניתנו כמתנות חתונה לכלה, והוטבעו בהם מוטיבים יהודיים על מנת לשמר את המסורת היהודית בגולה.

מימין: עבודותיהן של קרן משעלי ושל נילי וינברגר פודים. משמאל: עבודתה של בר אביוב. צילומים: יח"ץ
מימין: עבודותיהן של קרן משעלי ושל נילי וינברגר פודים. משמאל: עבודתה של בר אביוב. צילומים: יח"ץ

בסוף המאה ה-19 פעלו בירושלים כיתת אריגה בבית הספר "תורה ומלאכה" ("אליאנס") וב"בית חינוך עיוורים" ב"שנלר". בשנת 1906, הייתה מחלקת השטיחים החשובה והגדולה מבין שתי המחלקות הראשונות של "בית הספר לאמנות ולאומנות בצלאל" שבירושלים. חלק גדול מהדוגמאות של השטיחים היו דימויים פיגורטיביים של מקומות קדושים ליהדות, וביניהם מנורת המקדש, כיפת הסלע וקבר רחל. מחלקת האריגה ב"בצלאל" פעלה עד שנת 1962.

בשנות החמישים קידמה "משכית" ייצור שטיחים שונים ברוח ארצות המוצא המזרחיות של עולים חדשים. בשנת 1955, במסגרת תערוכה במוזיאון תל אביב, הוצגו שטיחים שנארגו על-ידי עולים מלוב, תוניסיה ואיראן, בבתיהם.

עם חלוף השנים, מלאכת עבודת היד הולכת ונעלמת ועימה גם השיטות הייחודיות שפותחו במשך מאות שנים.

במטרה לשמר את המסורת ולהעביר את הידע מדור לדור, קיימה המחלקה לעיצוב טקסטיל בבית ספר הגבוה להנדסה ולעיצוב "שנקר" קורס ייחודי, במסגרתו הועבר לסטודנטים ידע בשחזור שטיחים, רקמות וצביעת חוטים בחומרים טבעיים, שנצבר בחברת "אחים עיני" במשך שלוש דורות. הסטודנטים למדו על סיפור השטיח העיראקי היהודי ומלאכת עשייתו ושחזורו. הם עבדו לצד בעלי המלאכה בחברת עיני – מומחים בתיקון, שחזור ו״ריפוי״ שטיחים וטקסטילים היסטוריים.

עבודתה של ענבר נופר. צילום: יח"ץ
עבודתה של ענבר נופר. צילום: יח"ץ

בתחילת השבוע נפתחה במפעל חברת "האחים עיני" שבאזור התעשייה בלוד תערוכה שמסכמת את הפרויקט. בתערוכה, מציגים הסטודנטים את תוצרי הידע והחוויות שקיבלו במהלך הקורס. עיקרן של העבודות מתייחסות לטקסים ולמוטיבים יהודיים מסורתיים.

"בחרתי בקריאת ברכת שחרית המבטאת את ההתחדשות, הודיה, וההתחלה של יום חדש ומולה בקריאת שמע שעל המיטה אשר מבטאת כפרה ומבקשת מחילה," מסבירה הסטודנטית דנה סקג'ו, שעבודתה "בד זוכר" מוצגת בתערוכה. "עבורי התפילות האלה מבטאות שתיהן את המשמעות של תהליך הרסטורציה, התיקון. הבדים עברו תהליך עקבי של הרס ובניה מחדש. כמו אדם העובר תיקון והופך לאדם טוב יותר ושלם יותר כך גם הבד עובר תיקון והופך לחומר שלם יותר שצובר זיכרון בתוך עצמו ולומד מתוך עצמו."

"השתמשתי בשמיכת צמר כבת 80-100 שנה שעברה במשפחתי מתוניס, אשר שימשה במשך עשרות שנים לכיסוי סיר החמין בביתה של סבתי," מספרת הסטודנטית גליה עברון, שגם עבודתה – "חמין של שבת" – מוצגת בתערוכה. "חלקים מן השמיכה נצבעו בתהליכי צביעה ביתית בתבליני החמין, ולאחר מכן חוטיהם הופרדו מן השתי. יריעה חדשה וצבעונית נוצרה תוך אריגת החוטים המקוריים, הצבועים והלא-צבועים, אל תוך הסריגה במכונה הביתית, וזו מהווה את היריעה הסופית".

* * *

תערוכת "לשחזר טקס לספר טקסטיל"
שיתוף פעולה בין "שנקר" לבין "האחים עיני"
עד ליום 21.9.2014
מתחם חברת האחים עיני, רחוב הצורפים 4, אזור תעשייה צפוני, לוד
שעות פתיחה: ימים ראשון עד חמישי, בין השעות 09:00-14:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן