Skip to content

ממשלות בעולם מתעניינות בפיתוח ישראלי מהפכני לטיפול בנפגעי אסונות קרינה

במחקר שנערך במרכז הרפואי הדסה נמצא, שהזרקת תאי גזע מהשלייה, שפותחו במעבדות פלוריסטם בחיפה, יעילות לטיפול בנזקי קרינה, כמו במקרים של אסון גרעיני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במחקר שנערך במרכז הרפואי הדסה נמצא, שהזרקת תאי גזע מהשלייה, שפותחו במעבדות פלוריסטם בחיפה, יעילות לטיפול בנזקי קרינה, כמו במקרים של אסון גרעיני

מחקר ישראלי חדש מעורר עניין בעולם: חברת הביו-רפואה הישראלית, פלוריסטם, החליטה להמשיך לבדוק לעומק טיפול חדשני בנפגעי קרינה, לאחר שמספר ממשלות בעולם גילו עניין במחקר שערכה, בשיתוף עם המרכז הרפואי הדסה.

חוקרת במעבדות פלוריסטם
ניסוי בהזרקת תאי גזע. חוקרת במעבדה

מניסויים קדם קליניים, שנערכו במעבדה לביוטכנולוגיה ורדיוביולוגיה במכון שרת לאונקולוגיה במרכז הרפואי הדסה, בהובלת פרופ' רפאל גורודצקי וצוותו, עלה כי הזרקה של תאי גזע מן השלייה, שפותחו במעבדות פלוריסטם לבעלי חיים, הינה יעילה בטיפול בסיבוכים מסכני חיים במערכת הדם, הנגרמים כתוצאה מחשיפה לרמות קטלניות של קרינה רדיואקטיבית.

פרופ' רפאל גורודצקי, החוקר הראשי בניסוי, מסביר: "במחקרים הפרה קליניים שערכנו בשימוש בתאי השליה של פלוריסטם, מצאנו כי לתאי השליה יש היכולת והפוטנציאל להגדיל את שיעור ההישרדות של בעלי החיים הנחשפים למינון קטלני של קרינה. שיעור ההישרדות הגבוה של בעלי חיים שטופלו בתאים, בהשוואה לקבוצת הביקורת, מלווה בפרופיל המטולוגי טוב יותר, כפי שמשתקף מכול הפרמטרים של מערכת הדם וברמות ההמוגלובין. ממצאים אלו מעניקים חיזוק משמעותי להשערה, לפיה תאי גזע מהשליה עשויים להפחית סיבוכים הקשורים בקרינה קטלנית ( ARS) ואף להציל חיים".

במסגרת העמקת המחקר, פרופ' גורודצקי וצוותו ינסו להבין טוב יותר את מנגנון הפעולה של תאי ה- PLX כטיפול פוסט קרינתי "מן המדף", אשר עשוי לשמש בעתיד לטיפול בחולים שנפגעו מנזקי קרינה.

על מהלך הניסוי:

במסגרת הניסוי, לעכברים שנחשפו לרמה קטלנית של קרינה, הוזרקו ביום למחרת החשיפה תאי גזע מן השליה שהורבו במעבדות פלוריסטם. לקבוצת הביקורת הוזרק פלצבו. תשעה ימים לאחר הטיפול בתאים, מח העצם והטחול של העכברים שהשתתפו בניסוי נדגמו לאיתור שינויים ברקמה המייצרת תאי דם. ביום ה-23 נבדקו דגימות הדם ומח העצם של העכברים ששרדו. לאורך הניסוי נאספו נתוני הישרדות העכברים ושינויים במשקלם.

תוצאות המחקר הצביעו על עלייה של עד פי ארבעה בשיעור ההישרדות של בעלי החיים שהוזרקו בתאים, מלווה בעלייה במשקל, בהשוואה לעכברים שהוזרקו בפלצבו.

כמו כן, בדיקות דם ראשוניות שנלקחו בימים 21-23 לאחר הזרקת  התאים הראו עלייה בספירת תאי הדם האדומים, בהמוגלובין וברמות ההמטוקריט.

בנוסף, בטחול של בעלי החיים שטופלו בתאים אפשר היה לראות כבר ביום התשיעי  מספר רב יותר של מושבות תאים אדומים, בהשוואה לבעלי החיים שטופלו בפלצבו.

מנכ"ל ויו"ר פלוריסטם, זמי אברמן אמר: "כיום מתקיים חיפוש אינטנסיבי אחר פתרונות פשוטים ויעילים לטיפול בנזקי קרינה. אנו מאמינים שלתאים שלנו יש את הפוטנציאל להפוך למוצר מדף זמין לטיפול יעיל לחולים שנחשפו לקרינה לא מבוקרת, במקרה של אסונות גרעיניים".

פלוריסטם, שמקום מושבה בחיפה, עוסקת בפיתוח תרופות מתאי גזע שמקורם בשלייה של נשים לאחר לידה. מהחברה נמסר, כי עד כה הציגה החברה תוצאות טובות במחקרים קליניים בבני אדם, שבדקו את השפעת תאי הגזע מהשלייה על חולי טרשת עורקים חמורה, שהיו מועמדים לקטיעת גפיים. מתוצאות השלב הראשון של הניסוי הקליני עלה, כי התאים בטוחים לשימוש וכי מצבם של רבים מהחולים השתפר, וחלק ניכר מהם אף ניצלו מקטיעה.

על אודות פלוריסטם (Pluristem):

פלוריסטם פיתחה סביבה טבעית ותלת ממדית לגידול תאי גזע מהשלייה (תאי PLX) המשמשים לריפוי במגוון אינדיקציות קליניות. המוצר הפוטנציאלי של החברה לריפוי תאי   PLX – Placental eXpanded  הינו מוצר ייחודי מוגן בפטנטים. החברה מתמקדת בטיפול בהיצרות עורקים בגפיים תחתונות, האופיינית לחולי סכרת ומעשנים כבדים, ובנוסף הציגה תוצאות מוצלחות גם בניסויים בבעלי חיים (ניסויים פרה קליניים) לטיפול בטרשת נפוצה ולטיפול במחלות המעיים הדלקתיות הקשות הקרוהן (Crohn's Disease) וקוליטיס כיבי (Ulcerative Colitis).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן