Skip to content

מצב חירום פוליטי בבריטניה נוכח האפשרות שסקוטלנד תפרוש

קאמרון, מיליבנד וקלג יצאו לקמפיין בסקוטלנד במטרה לשכנע את הבוחרים לחזור בהם מכוונתם לפרוש מההאיחוד. קמרון, במאמר ב"דיילי מייל": "בממלכה המאוחדת תקבלו את הטוב שבשני העולמות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, הזהיר היום את סקוטלנד כי בחירה בעצמאות פירושה "זינוק אל תוך האפלה". קמרון מוביל כעת מאמץ משותף של ראשי כל שלוש המפלגות הגדולות הפועלות בבריטניה, למנוע את פרישת סקוטלנד מהאיחוד. זאת, נוכח הסקרים שפורסמה לאחרונה ומהם עולה כי לראשונה בהיסטוריה קיים רוב בקרב המצביעים הפוטנציאליים לפרישה מהממלכה המאוחדת ולהכרזת עצמאותה המחודשת של המדינה הצפונית.

שמונה ימים בלבד טרם קיום משאל העם יצאו קמרון ומנהיג מפלגת הלייבור אד מיליבנד לסקוטלנד, במטרה לקדם קמפיין נגד הפרישה. השניים סיכמו ביניהם שמסע זה חשוב יותר מאשר הדיון השבועי בבית הנבחרים. "הממלכה המאוחדת היא מדינה יקרה ומיוחדת", כתב קמרון במאמר שפרסם ב"דיילי מייל" היום, "אז שלאיש בקוטלנד לא יהיו ספקות: אנו רוצים מאוד שתישארו, איננו רוצים שמשפחת האומות תתפרק. אם הממלכה המאוחדת תתפרק, זה יהיה לנצח. כך שהבחירה העומדת בפניכם היא ברורה: הצבעת 'כן' וזינוק לאפילה, או עתיד בהיר יותר עם סקוטלנד והצבעת 'לא'. בממלכה המאוחדת תוכלו לקבל את הטוב שבשני העולמות".

דיוויד קאמרון (צילום מסך)
"אם הממלכה המאוחדת תתפרק, זה יהיה לנצח". דיוויד קאמרון (צילום מסך)

גם מנהיג הליברל-דמוקרטים, ניק קלג, המכהן בסגן ראש הממשלה בקואליציה של קמרון, יצא למסע השכנוע בסקוטלנד.

התכונה הדחופה בבריטניה משקפת את השינוי הדרמטי שהתחולל בשבועות האחרונים. לפני מספר שבועות בלבד, לא עורר משאל העם בסקוטלנד שום דאגה מיוחדת בלונדון, מאחר והסקרים נטו בבירור לטובת תומכי האיחוד והצביעו על הובלה בשיעור עצום של 22 אחוזים. אלא שסקר של You Gov מסוף השבוע שעבר הראה כי לראשונה בהיסטוריה מובילים תומכי הפרישה בקרב המצביעים. סקר נוסף שפורסם אתמול על ידי TNS מראה כי שני המחנות עדיין צמודים מאוד ולכל אחד מהם 41 אחוזי תמיכה. "המצב צמוד מאוד ולא ניתן לקבוע מי ינצח", אמר על כך מנהל חברת TNS בסקוטלנד, טום קוסטלי.

ניתוח הסקר האחרון מראה כי הנטייה החזקה ביותר לכיוון פרישה ועצמאות סקוטית באה מצד מצביעי הלייבור. נתון זה הביא את ראש ממשלת הלייבור האחרונה, גורדון בראון, לצאת אף הוא למסע של שישה ימים בסקוטלנד, במטרה לשכנע את הבוחרים לשנות את עמדתם.

כאמור, כל שלוש המפלגות פינו בעקבות הסקרים סדר היום שלהן, שהוקדש עד כה לדיונים ארוכים בענייני מס הכנסה והוצאות הממשלה בתחום הרווחה, ודחו את הטיפול בנושאים הללו עד לאחר משאל העם. השלוש מציגות חזית אחידה ונדירה מאוד, במאמציהן למנוע את הפרישה, הגם שבימים כתיקונם הן חלוקות בינן לבין עצמן בנושאים שונים- כולל בסקוטלנד עצמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן