Skip to content

תשתית הורגת: 311 הרוגים בתאונות דרכים בעשור האחרון בגלל מפגעי בטיחות בדרך

311 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2004 עד 2013), בגלל שתשתית הדרך הייתה מסוכנת ולא הייתה סלחנית לפגיעות, כך עולה מנתוני "עמותת אור ירוק" המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מהנתונים עולה כי בין השנים 2004-2013 נפגעו כמעט 9,000 בני אדם ו-1,435 בני אדם נפצעו קשה בתאונות המוגדרות "תאונות עם עצם דומם". בשנת 2013 נהרגו 20 בני אדם באותן תאונות – 115 נפצעו קשה.

תאונות עם עצם דומם הן תאונות שבהן אדם מתנגש בעמוד חשמל, עמוד של תמרור, גשר, עץ וכו'.
בפילוח על פי סוגי העצמים עולה כי במהלך העשור האחרון אלו הן סוג הפגיעות השכיחות:
• 95 בני אדם נהרגו כשהתנגשו בעמוד חשמל, עמוד תאורה ועמוד טלפון ו-3,702 נפצעו, 492 קשה.
• 94 בני אדם נהרגו כאשר התנגשו בעץ שעמד בצד הדרך ו-2,090 נפצעו, 379 קשה.
• 90 בני אדם נהרגו כשהתנגשו בגדר הבטיחות שאמורה לספוג את עוצמת הפגיעה ו-5,462 נפצעות, 461 קשה.
• 20 בני אדם נהרגו כשהתנגשו במבנה שעמד בצד הדרך, 1,365 נפצעו ו-50 נפצעו קשה.
• 17 בני אדם נהרגו כשהתנגשו בתמרור ובשלט, 946 נפצעו ו-85 נפצעו קשה.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תשתית הדרך אמורה להציל חיי אדם ולא לגרום למוות. עמודי חשמל ותאורה, עמודי תמרורים, עצים שמוצבים במקום מסוכן הופכים קטלניים במקרה שנהג מתנגש בהם. על משרד התחבורה לקחת בחשבון גם את העמודים והעצים בעת תכנון או שיפור כבישים, כדי לוודא שבמקרה של תאונה העמודים והעצמים יתפרקו או יפלו, ולא יגרמו למוות מיותר. צריך להחליף את העצמים הדוממים שבצידי הכבישים שמסכנים את כולנו, לכאלה שיספגו את המכה או ישברו בעת התנגשות".

מפגע בכפר-יונה (צילום עמותת אור ירוק )

התפלגות הנפגעים לפי ישובים מצביעה כי ירושלים בראש.
• בירושלים נפגעו 32 בני אדם בשנת 2013 בתאונת דרכים עם עצם דומם, שלושה מתוכם נהרגו ושישה נפצעו באורח קשה.
• בחיפה נפגעו 32 בני אדם בשנת 2013 בתאונת דרכים עם עצם דומם, שניים מתוכם נהרגו ושלושה נפצעו באורח קשה.
• בפתח תקוה נפגעו 21 בני אדם בשנת 2013 בתאונת דרכים עם עצם דומם.
• בתל אביב נפגעו 32 בני אדם בשנת 2013 בתאונת דרכים עם עצם דומם, חמישה נפצעו באורח קשה.
• בראשון לציון נפגעו 20 בני אדם בשנת 2013 בתאונת דרכים עם עצם דומם, אדם אחד נפצע באורח קשה.
• בנתניה נפגעו 14 בני אדם בשנת 2013 בתאונת דרכים עם עצם דומם.

תאונות דרכים עם עצם דומם וקשיח מוכרות גם בעולם. מחקר שנערך בצרפת (Treve, 2003) העריך שכשליש מכלל התאונות בשטח העירוני במדינה וכחמישית מהרוגי התאונות, היו בעקבות התנגשויות עם עצמים קשיחים. חומרת תאונת הדרכים גבוהה יותר בדרכים עירוניות ראשיות בהן מהירות הנסיעה גבוהה יותר ובשעות הלילה המאוחרות.
מחקר של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (1998 ,Etsc) העריך כי 18%-42% מהתאונות הקטלניות במדינות אירופה התרחשו בשל התנגשות עם עצם דומם.

מחקרים רבים מראים כי מיקום נכון וסלחני של העצמים בצידי הדרך עשוי לתרום לירידה בשכיחות התאונות וחומרתן (Etsc, 1998). הפתרונות המקובלים לצמצום מספר תאונות התנגשות בעצמים הקשיחים ולהורדת חומרתן הם באמצעות הרחקתם של המכשולים מצידי הדרך ויצירת מרווח חופשי, הפיכתם לשבירים בעת התנגשות, או על ידי השימוש במגנים מפני הסכנות- מעקות בטיחות וסופגי אנרגיה.

הפיכת המכשולים מזיקים פחות לרכב המתנגש ולנוסעיו, הינה באמצעות שימוש בעמודי תאורה שבירים וקדיחת חורים במבנה העמודים העשויים מעץ. עמודי תאורה שבירים נמצאים בשימוש בארצות הברית וסקנדינביה כבר מעל 20 שנים ולפי המחקר ( Ogdenn 1996ׂ), עמודי תאורה שבירים מסבירים ירידה של כ -30% בנפגעים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן