סכנה בהסעות התלמידים: 17 ילדים נהרגו בעשור האחרון בהסעות ילדים

ב-9 במרץ 2014, נהרגה מעין חלפלה ז"ל בת תשע ממושב עלמה שבגליל, לאחר שנהג הסעת התלמידים שהוריד אותה, לא הבחין בה ודרס אותה למוות –באוטובוס לא היה מבוגר מלווה. מותה של מעין ז"ל מצטרף למותם של עוד לפחות 16 ילדים שנהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים שמעורב בהם רכב הסעת תלמידים

סכנה בהסעות התלמידים: 17 ילדים נהרגו בעשור האחרון בהסעות ילדים

ב-9 במרץ 2014, נהרגה מעין חלפלה ז"ל בת תשע ממושב עלמה שבגליל, לאחר שנהג הסעת התלמידים שהוריד אותה, לא הבחין בה ודרס אותה למוות –באוטובוס לא היה מבוגר מלווה. מותה של מעין ז"ל מצטרף למותם של עוד לפחות 16 ילדים שנהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים שמעורב בהם רכב הסעת תלמידים

מבדיקת עמותת "אור ירוק" עולה כי משנת 2004 ועד היום נהרגו 17 ילדים במעורבות רכב הסעות תלמידים.

בישראל משתמשים בהסעות התלמידים כ-280 אלף ילדים, כחמישית מהתלמידים במוסדות חינוך רשמיים. הסיכון להיפגעות תלמידים בהסעות כהולכי רגל בעת העלייה והירידה מהאוטובוס על ידי רכב ההסעה עצמו או על ידי כלי רכב החולפים בסביבה גדול מהסיכון להיפגע בתוך האוטובוס בזמן נסיעה. במחקר שנערך נמצא כי 36% מהילדים שהגיעו בהסעה ירדו ממנה בצורה מסוכנת (מחקר פביאן סיקרון).

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תחום הסעות התלמידים פרוץ ומהווה סכנה יומיומית לעשרות אלפי ילדים שמוסעים ללא פיקוח וללא מלווה. משרד התחבורה צריך לחייב המצאות מערכת שתנטר את אופן נהיגת הנהג (קופסא ירוקה) ותתריע בפני המעסיקים על נהגים שמסכנים את שלום הילדים של כולנו. במקביל יש לחייב המצאות מלווה בהסעות התלמידים שיוודא כי הילדים חגורים בחגורת בטיחות ויורדים ועולים בצורה בטוחה".

באשקלון כמעט 5,000 תלמידים נוסעים בהסעות תלמידים (נתוני אור ירוק המבוססים על נתוני משרד החינוך, הנתונים נכונים לשנת 2010):
באשקלון נסעו בהסעות תלמידים 4,228 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 683 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
בחדרה נסעו בהסעות תלמידים 3,303 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 49 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
באשדוד נסעו בהסעות תלמידים 2,823 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 1,018 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
בחולון נסעו בהסעות תלמידים 1,197 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 1,168 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
ברמת גן נסעו בהסעות תלמידים 1,300 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 634 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
בכפר סבא נסעו בהסעות תלמידים 1,991 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 479 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
בראשון לציון נסעו בהסעות תלמידים 1,231 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 865 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.

בתצפית מצלמות שהוצבו בהסעות התלמידים (2009), על ידי "קרן רן נאור לקידום מחקר בטיחות בדרכים" ומכון גרטנר, נמצא כי 17.5% מהנסיעות לא היו בטיחותיות, ב-66% התלמידים רבו בתוך האוטובוס במהלך נסיעה, וב-26% מהנסיעות התלמידים הפריעו לנהג בזמן נסיעה.

בשנת 2006 הגישה חברת הכנסת רונית תירוש הצעת חוק, אשר מבקשת לחייב מלווה נהג אלקטרוני (קופסה ירוקה) בהסעות תלמידים. סעיף 3 בהצעת החוק: "מלווה נהג אלקטרוני" – מכשיר מסוג שקבע השר, המיועד לעקוב אחרי אופן הנהיג ברכב, ומתריע בכל עת שהנהג מבצע עבירת תעבורה העלולה לסכן את המשתמשים בדרך". מטרת החוק היא למתן את התנהגותו של נהג המסיע ילדים, ולעצב אצלו דפוסי נהיגה אחראיים. הצעת החוק מבקשת לקבוע מכשיר שיאפשר מעקב אחרי התנהגות חריגה או ביצוע עבירת תנועה, אשר יש בהם לסכן חיי אדם. שמונה שנים אחרי הצעת החוק עדיין מוסעים מאות אלפי ילדים מידי שנה באוטובוסים ללא יכולת לנטר את אופי הנהיגה של הנהג.

מבדיקת עמותת "אור ירוק" עולה כי משנת 2004 ועד היום נהרגו 17 ילדים במעורבות רכב הסעות תלמידים.

בישראל משתמשים בהסעות התלמידים כ-280 אלף ילדים, כחמישית מהתלמידים במוסדות חינוך רשמיים. הסיכון להיפגעות תלמידים בהסעות כהולכי רגל בעת העלייה והירידה מהאוטובוס על ידי רכב ההסעה עצמו או על ידי כלי רכב החולפים בסביבה גדול מהסיכון להיפגע בתוך האוטובוס בזמן נסיעה. במחקר שנערך נמצא כי 36% מהילדים שהגיעו בהסעה ירדו ממנה בצורה מסוכנת (מחקר פביאן סיקרון).

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תחום הסעות התלמידים פרוץ ומהווה סכנה יומיומית לעשרות אלפי ילדים שמוסעים ללא פיקוח וללא מלווה. משרד התחבורה צריך לחייב המצאות מערכת שתנטר את אופן נהיגת הנהג (קופסא ירוקה) ותתריע בפני המעסיקים על נהגים שמסכנים את שלום הילדים של כולנו. במקביל יש לחייב המצאות מלווה בהסעות התלמידים שיוודא כי הילדים חגורים בחגורת בטיחות ויורדים ועולים בצורה בטוחה".

באשקלון כמעט 5,000 תלמידים נוסעים בהסעות תלמידים (נתוני אור ירוק המבוססים על נתוני משרד החינוך, הנתונים נכונים לשנת 2010):
באשקלון נסעו בהסעות תלמידים 4,228 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 683 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
בחדרה נסעו בהסעות תלמידים 3,303 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 49 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
באשדוד נסעו בהסעות תלמידים 2,823 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 1,018 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
בחולון נסעו בהסעות תלמידים 1,197 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 1,168 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
ברמת גן נסעו בהסעות תלמידים 1,300 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 634 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
בכפר סבא נסעו בהסעות תלמידים 1,991 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 479 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.
בראשון לציון נסעו בהסעות תלמידים 1,231 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל ו- 865 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2010.

בתצפית מצלמות שהוצבו בהסעות התלמידים (2009), על ידי "קרן רן נאור לקידום מחקר בטיחות בדרכים" ומכון גרטנר, נמצא כי 17.5% מהנסיעות לא היו בטיחותיות, ב-66% התלמידים רבו בתוך האוטובוס במהלך נסיעה, וב-26% מהנסיעות התלמידים הפריעו לנהג בזמן נסיעה.

בשנת 2006 הגישה חברת הכנסת רונית תירוש הצעת חוק, אשר מבקשת לחייב מלווה נהג אלקטרוני (קופסה ירוקה) בהסעות תלמידים. סעיף 3 בהצעת החוק: "מלווה נהג אלקטרוני" – מכשיר מסוג שקבע השר, המיועד לעקוב אחרי אופן הנהיג ברכב, ומתריע בכל עת שהנהג מבצע עבירת תעבורה העלולה לסכן את המשתמשים בדרך". מטרת החוק היא למתן את התנהגותו של נהג המסיע ילדים, ולעצב אצלו דפוסי נהיגה אחראיים. הצעת החוק מבקשת לקבוע מכשיר שיאפשר מעקב אחרי התנהגות חריגה או ביצוע עבירת תנועה, אשר יש בהם לסכן חיי אדם. שמונה שנים אחרי הצעת החוק עדיין מוסעים מאות אלפי ילדים מידי שנה באוטובוסים ללא יכולת לנטר את אופי הנהיגה של הנהג.

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן