Skip to content

"המילה האחרונה" מזלזלת באינטליגנציה של המאזינים

משהו לא טוב קורה ל"המילה האחרונה" בגל"צ. התוכנית, שאמורה להיות חדה ובועטת, ולשקף דעות מנוגדות, הפכה לחד-צדדית ולמסע נגד השמאל. שני הצמדים שמגישים – אברי גלעד וג'קי לוי, עירית לינור וקובי אריאלי, שוחים עם הזרם ומהווים מראה לא מחמיאה למה שעובר על התקשורת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לא מספקים את הסחורה

זה התחיל מרעיון נחמד: צמד מגישים ידועים ודעתנים מתנצחים ביניהם בשידור חי ברדיו, ובפריים-טיים, על כל מה שחשוב ומעניין בפוליטיקה, בחברה, בתקשורת ובתרבות. התוכנית "המילה האחרונה" בגל"צ עלתה לשידור לפני כמה שנים, בשעה 11.00 בבוקר, והיתה ניסוי מרענן בלוח השידורים.

לאחרונה, ומדובר כבר במספר חודשים, "המילה האחרונה" איבדה את זה. במקום תוכנית חדה ויצירתית, נושכת ובועטת, שאמורה לשקף דעות מנוגדות, הפכה "המילה האחרונה" לחד-צדדית, שמבטאת צד מסוים במפה הפוליטית, כמעט אמרתי – שופר של השלטון. כל אחד מצמד המגישים – אברי גלעד וג'קי לוי, עירית לינור וקובי אריאלי – לא באמת מנהלים ביניהם ויכוח נוקב, אלא משלימים זה את זה או זה את זו, ומהנהנים בהסכמה כמעט על כל נושא. במידה שמתעורר ויכוח אמיתי ובעל ערך, הוא מתמסמס.

המטיף בשער. גלעד. צילום מעמוד הפייסבוק

הדי-אן-איי של התוכנית היה לתת ביטוי להשקפות השונות בחברה הישראלית – ימין מול שמאל, חילונים מול דתיים, קונפורמיזם מול נון-קונפורמיזם ולייצר קונפליקט אמיתי כמו בדרמה טובה. באתר גל"צ כתוב במפורש בדף התוכנית: "בכל יום, שני שדרנים מקצוות מנוגדים של החברה הישראלית, מתיישבים מול המיקרופון ומחליפים דעות על כל מה שקורה בחדשות". אבל מה שאנחנו מקבלים זה תפריט אחיד, לעוס ובעיקר מעורר תמיהה. המושג "המילה האחרונה" איבד את משמעותו כאשר כל המגישים, בעצם, שוחים עם הזרם ומייצגים השקפת עולם כמעט זהה. התוצאה: זלזול באינטליגנציה של המאזינים.

הצמד הוותיק והבכיר – אברי גלעד וג'קי לוי מתנהל בזחיחות-יתר כאשר חלוקת התפקידים ברורה: גלעד הוא המטיף בשער (אח, כמה שהחיים קשים), שיודע מה נכון, מי צודק, מי פטריוט ומי חותר תחת אושיות המדינה; לוי, שנוהג בדרך כלל להסכים איתו, משחיל מדי פעם דברי חוכמה מהולים בבדיחות קרש (צריך הרי להצחיק, לא?). נא לשים לב לניגודים הבולטים בין השניים: גלעד הוא אשכנזי ולוי ממוצא מזרחי. שניהם לוקחים את עצמם ברצינות תהומית, לא מחבבים שמאלנים או את מה שהם מייצגים ומכוונים למכנה המשותף הרחב ביותר. זה בסדר אם אחד מהם היה כזה, אבל כשהשניים מנגנים את אותה מנגינה, איזה ערך יש לתוכנית?

לא כוחות. לינור ואריאלי. צילום מעמוד הפייסבוק

בצמד השני אין כוחות. עירית לינור היא אישה די מבריקה (יחסית), גם אם מעצבנת, וקובי אריאלי – סוג של דתי מחמד, מפס הייצור של אורי אורבך, חנוך דאום ואחרים, הוא עפר לרגליה ורק פה ושם מסוגל להרים ראש ולפלוט משהו. לינור היא המבוגרת האחראית (יחסית) ואריאלי מנפיק חידודי לשון שמשעשעים בעיקר את המגישה שאיתו.

גם הצמד חמד הזה לא מחבב שמאלנים. אצל אריאלי אני יכול להבין. לינור מודה שהיא מאוכזבת מהשמאל. בסדר. אבל איך זה משרת את הוויכוח בתוכנית? את שני "הקצוות המנוגדים"? לא משרת, אין ויכוח ואין קצוות מנוגדים. בנוסף שורה לעיתים על התוכנית "אווירת קודש" שכזו, שלא נשכח מי אנחנו ומאיפה באנו. השניים דנים מדי פעם בענייני דת ומדינה, לינור לא חוזרת בתשובה, אבל אריאלי אוהב להכריז ש"בסוף אנחנו ננצח". מי זה אנחנו? החרדים כמובן. שניהם, כאילו להכעיס, יוצאים נגד תופעות אנטי ממסדיות שקורות כאן, כמו המחאה החברתית למשל, עם נימוקים פופוליסטים עד דמגוגים.

שני הצמדים, שמשדרים בהתנדבות, לא מפספסים את זמן השידור כדי "לעשות לבתיהם": אברי גלעד נוהג מדי פעם לציין את עבודתו בתוכנית הבוקר של רשת או איזה מפגש מעניין שהיה לו בטלוויזיה; ג'קי לוי רוצה שנדע על הטור השבועי שלו ב"ישראל היום"; קובי אריאלי אינו פוסח על אזכור הרצאות שהוא עורך. כמובן שהכל "רלוונטי" לתוכנית. ורק עירית לינור, ייאמר לזכותה, אינה מערבת ביזנס עם פלז'ר.

בדיחות קרש. לוי. צילום: חנוך גריזיצקי, ויקיפדיה

מי שאוהב אקטואליה יכול היה פעם להעביר ל"הכל דיבורים" ברשת ב'. אבל מאז עזב ירון דקל את התוכנית וזכה בג'וב של מפקד גל"צ, ומאז שהוצנחו לתוכנית מגישים "מטעם", "הכל דיבורים" ירדה מגדולתה ומלבד התוכנית בהגשת אילה חסון בימי חמישי (ולעיתים גם עודד שחר בימי שלישי), היא אינה מהווה אלטרנטיבה ל"המילה האחרונה".

מה שקורה ב"המילה האחרונה" משקף תהליך רע שעובר בשנים האחרונות על התקשורת הישראלית: צנזורה עצמית, כרסום בחופש הביטוי ובחופש העיתונות, והתכנסות סביב קו פטריוטי, שמבטא השלטון. לפי מיטב ידיעתי שלדון אדלסון לא רכש (עדיין) את גל"צ ועל ירון דקל, שנחשב לעיתונאי פלורליסטי, לערבב מחדש את הקלפים, לחזור לפורמט המקורי, להחזיר את התשוקה ולהחליף לפחות שניים מהמגישים. במקרה זה המילה האחרונה צריכה להיות שלו.

9 Comments

  1. גורן
    18 במרץ 2015 @ 9:35

    אוי איזה אסון סוף סוף התקשורת נפתחת לבעלי דעה אחרת זה שהתקשורת היית בידי אליטות השמאלניות במשך עשרות שניים זה היה בסדר והינה יש אנשים החושבים אחרת מה לעשות יש להם דעות ימניות אווי הינה בא הפשיזם הם סכנה לדמוקרטיה רבותי אולי הגיע הזמן שהתקשורת תהיה פתוחה לא רק לשמאל " הנאור" לכאלה המדברים נגד המדינה לאלה התומכים במאבק הפלסטינאי בגלוי לאלה שבמלחמה תומכים במאבק של הפלסטינאיים ודואגים ליורי הרקטות מעזה תבינו הרוב בעם רוצה תקשורת אחרת תקשורת שגם היא תביע את דעותיו

  2. גידי
    13 באוקטובר 2014 @ 7:12

    ירמי עמיר הנכבד המשך כך,כתבה מחממת את הלב …!

  3. הבנת הנקרא
    12 באוקטובר 2014 @ 21:25

    אחי ,זאת כתבה שמחממת את הלב…!

  4. לאה
    12 באוקטובר 2014 @ 15:35

    לאנשים מזי נחת אין על מה להתנצח, אז הם משתפשפים זה בזה ואני עוברת לקול המוסיקה

  5. אורי
    19 בספטמבר 2014 @ 4:58

    קונפרמיזים בלוח השידורים של גל"ץ הוא אולטרה-פוסט-ציוני. בכך שאתה מתנגד דווקא לתוכנית היחידה שהולכת כנגד הזרם הזה, אתה מסגיר בדיוק את הסיבה לעוינות שלך נגדה.
    לוי שנון חריף ומעמיק ובלי ספק אחד הנכסים הרוחניים של דורנו. לינור מצליחה לשלב גאונות ,הומור וקלילות באופן שמשאיר אותי פעור פה כמעט לאחר כל תוכנית.
    אני מעריץ את האומץ של כל אחד מן המגישים לעמוד ולהציג עמדה שהיא לחלוטין חתרנית במונחים של התקשורת העברית .אני מעריץ את היכולת שלהם להעמיק אל מעבר לקלישאות בטיפולם העדין והרענן בכל סוגיות היום יום. ועכשיו, כשאני לומד מן הכתבה הזאת שהם עושים את הפלא היום יומי הזה בהתנדבות- ערכה של התוכנית רק עלה בעייני.

    (אגב, עמדתי הפולטית רחוקה קילומטרים מכל אחד ואחד מן המנחים בתוכנית)

    אורי בר לביא ,
    מעריץ נאמן וגאה של התוכנית הטובה ביותר בגלי צהל.

    • איתמר
      21 בספטמבר 2014 @ 19:44

      הימין המתנחלי מייצג גישה אנטי ציונית בעליל שמעדיפה את המשך החיים בשטחי הגדה המערבית על פני המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי.
      מגישי המילה האחרונה הם משת״פים של הגישה האנטי ציונית הזו.
      מאז שגידי גוב עזב את התוכנית השמאל הציוני לא מיוצג בתוכנית.

  6. לנגוט
    18 בספטמבר 2014 @ 13:05

    אני מסכים בקשר למילה האחרונה ,במיוחד כואב על גב לינור אישה חכמה ומקורית שהשפיעה ממש על דמות "הישראלי החילוני" ו"התקרנפה" .כדי לאמת את דעתי הלכתי להרצאה שלה .הגב השתחצנה בטירוף
    ראוי להזכיר לה את השיר של רחל המשוררת "רק עץ ידי נטעו חופי ירדן שוקטים " כלומר קצת צניעות
    אחרים נלחמו ,בנו בתים, יזמו מפעלים הקימו את התשתית הפיסית והכלכלית לחברה הישראלית המופלאה.

  7. דוד
    18 בספטמבר 2014 @ 9:54

    התכנית הזו היא כבשת הרש של הרוב השפוי. חשובה לבריאות הפיזית והנפשית של מרבית המאזינים. לעיתים, חשוב להראות קונצנזוס ואחווה מאשר "דיון" בסגנון רזי ברקאי, שמזמן יכול היה לשמש כדובר חמאס אלא שהם חושבים שהוא מייצג את דעותיהם באופן קיצוני מדי.

  8. לינור מבריקה??
    18 בספטמבר 2014 @ 0:26

    עירית לינור מבריקה? כנראה שכבר הרבה זמן לא נתקלת באנשים חכמים באמת, באנשים שמדברים על שטחים בהם הם אכן מבינים ולא מייצרים שלשול מילולי על כל נושא שבעולם. התכנית אכן רדודה ומטופשת אך זה קורה בגלל כל ארבעת המגישים שלה ולא בגלל אחד מהם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן