Skip to content

ניסוי חכמת ההמונים נחל הצלחה: הציבור הרחב קלע למטרה

הציבור הרחב, שהשתתף בתרגיל הראשון מסוגו והגדול ביותר שנערך בישראל בחכמת ההמונים, חישב כמעט במדויק את כמות המלח בים המלח - 42.8 מיליארדי טון מלח. זאת, בעוד שהתשובה המבוססת על חישובי המדענים היא 42.7 מיליארדי טון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התרגיל הראשון מסוגו והגדול ביותר שנערך בישראל בחוכמת ההמונים הצליח מעבר למשוער. הציבור הרחב שהשתתף בתרגיל קלע למטרה וחישב כמעט במדוייק את כמות המלח בים המלח – 42.8 מיליארדי טון מלח. זאת, בעוד שהתשובה המבוססת על חישובי המדענים היא 42.7 מיליארדי טון.

ים המלח. כמה טון מלח? (צילום: צבי זינגר)
ים המלח. כמה טון מלח? (צילום: צבי זינגר)

את התוצאות חשף היום שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי במסגרת אירועי ליל המדענים בטכניון בחיפה. לדבריו, באתר משרד המדע נרשמו עשרות אלפי כניסות של גולשים שביקשו להתעניין בשאלה כמה מלח יש בים המלח? "התרגיל עורר את סקרנות הציבור וגרם להשתתפות אקטיבית המונית בהתמודדות עם שאלה מדעית", השר פרי. "עשרות אלפי האנשים שגודשים מדי שנה את אירועי ליל המדענים ברחבי הארץ מראים שהציבור הישראלי צמא לידע ומתעניין במדע, אך גם שהמדענים והמדעניות שמחים לשתף את הידע ולפתוח את דלתות המעבדה שלהם".

עפ"י רעיון חוכמת ההמונים, חוכמתו המשולבת של ההמון יכולה, בתנאים מסויימים, להיות לא פחות מדויקת מחוכמתו של המומחה היחיד. התופעה התגלתה לפני כ-100 שנה בכפר באנגליה בניסוי שבו הראו לאנשים שור ושאלו אותם מה המשקל שלו. בניסוי נמצא כי חציון התשובות של המשתתפים הוא בדיוק משקל השור. מאז, שיחזר הישראלי ליאור צורף ניסוי זה בהופעה חיה מעל בימת ההרצאות העולמית  TED והוכיח שהרעיון עובד גם בשנות האלפיים.

מאז פורסם האתגר בשבוע האחרון רשם אתר משרד המדע 23 אלף כניסות של גולשים. לאחר כשבוע שבו זרמו ההצבעות באתר, שוקללו התשובות ולאחר תהליך חישוב המבוסס על חכמת ההמונים, עלתה תוצאה סופית כמעט זהה לזו של המדענים.

מדענים ממרכז מדע ים המלח והערבה ומהמכון הגיאולוגי נדרשו למשימה וערכו חישובים על פי נתונים שנמדדו במחקרים. על פי הנתונים, משקל ליטר מים בים המלח הוא 1.24 ק"ג – זאת לעומת 1.03 ק"ג מי ים רגיל. במפלס הנוכחי, נפח ים המלח הוא 122 ק"מ מעוקב, או במילים אחרות – 122 מיליארד מטר מעוקב. כפי שפורסם באתר, ריכוז המלחים הוא 350 גרם לליטר ועל כן, לאחר תרגום המספרים לאותם סדרי גודל, התוצאה היא מכפלת נפח בריכוז המלחים.   על פי חישוב זה, משקל כלל המלחים המומסים במים הוא כ-42.7 מיליארד טון.

עם זאת, מציינים המדענים כי יש לקחת בחשבון שהשינוי בטמפרטורה יוצרת שינוי בצפיפות המלח. גורמים נוספים אותם יש לקחת בחשבון הם כמות המלח שנצברה על קרקעית המים – הצוברת מדי שנה כ-10 ס"מ, אך גם כי מלחים ממשיכים להתווסף לים כתוצאה מבלייה של סלעים. ואולם, מציינים המדענים, כמות זו מזערית בהשוואה לכמות המלחים המומסים במים.

חלק המתעניינים שנכנסו לאתר לקחו את האתגר צעד אחד קדימה – כך, מספר משתתפים סיפרו שהם החליטו לערוך ניסויים כדי לתת הערכה מדויקת יותר. אחת המשתתפות לקחה ליטר מים, הוסיפה לתוכה מלח ובחנה עד כמה המשקל עולה. מורים למתמטיקה אתגרו את תלמידיהם בכיתה ונתנו להם לפתור את האתגר לפי הרמזים שניתנו באתר המשרד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן