Skip to content

פי שניים יותר ילדים נפגעים מנסיעה באופניים בערים

כמו בכל שנה, גם ביום הכיפורים הקרוב ימלאו המוני ילדים את הכבישים הריקים כשהם רוכבים על אופניים, קורקינטים או גלגיליות. בשנת 2013 נפגעו 90 ילדים בתאונות דרכים כשרכבו על אופניהם בערים, מספר כמעט כפול לעומת 50 הילדים שנפגעו כך רק לפני שנתיים, בשנת 2011
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנתונים שאספה עמותת אור ירוק ממד"א נמצא, כי ביום כיפור בשנה שעבר (2013), נפצעו ילדים רבים עקב רכיבה על אופנים והחלקה על גלגליות, סקטבורד, רולר-בליידס וקורקינט. על פי הנתונים, 207 בני אדם, בהם 183 ילדים נפגעו ונזקקו לעזרה ראשונה, חלקם אף פונו לבתי החולים השונים ברחבי הארץ, ביניהם ילדה כבת 9 שנחבלה בראשה כשנפלה מאופניים בחיפה ופונתה לבית החולים במצב בינוני עד קשה. בנוסף, 19 בני אדם נפצעו באורח קל בתאונות דרכים ברחבי הארץ.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2013 נפגעו 90 ילדים (גילאי 0-14) בתאונות דרכים כשרבו על אופניהם בערים, מספר כמעט כפול לעומת 50 הילדים שנפגעו כך רק לפני שנתיים, בשנת 2011.

נתון מדאיג נוסף הוא, כי לעומת שנת 2011 במהלכה אף ילד לא נהרג כתוצאה מתאונת אופניים, בשנת 2013 מצאו את מותם שלושה ילדים בגילאי 0-14 בעת שנסעו על אופניים בערים. גם מספר הילדים שנפצעו קשה כתוצאה מתאונת אופניים בערים עלה, מ- 12 בשנת 2011 ל- 28 בשנת 2012.

אופניים (צילום דן בר-דוב)

על פי הנתונים, בעשר השנים האחרונות (2004-2013) נפגעו בממוצע 92 ילדים מדי שנה בתאונות אופניים בתחום העירוני ונהרגו בממוצע שני ילדים בשנה. המשמעות היא, כי מספר הילדים שנהרגו השנה בתאונות אופניים בערים, גדול מהממוצע של עשר השנים האחרונות.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "יום כיפור הוא יום מסוכן לילדים על אופניים, במיוחד ילדים הרוכבים על אופניים חשמליים. יום הכיפור ידוע כיום המועד לתאונות אופניים ודומיהם, בהם מעורבים ילדים. על המדינה לגביר את ההסברה והחינוך בנושא רכיבה נכונה ובטוחה על אופניים במיוחד לקראת יום כיפור. תאונות אופניים רבות מאופיינות בפגיעות ראש ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה, אשר על פי מחקרים רבים שנעשו בעולם, הוכחה כאביזר מציל חיים".

התפלגות הנפגעים בקרב ילדים בגיל 0-14 בין השנים 2004-2013 בתאונות אופניים על פי ערים :
• בתל אביב, נפגעו 116 ילדים, שלושה ילדים נהרגו ו- 11 נפצעו באורח קשה.
• בבני ברק, נפגעו 57 ילדים, חמישה נפצעו באורח קשה.
• בירושלים, נפגעו 55 ילדים, שני ילדים נהרגו ו- 19 נפצעו באורח קשה.
• ברחובות, נפגעו 37 ילדים, שלושה נפצעו באורח קשה.
• בחולון, נפגעו 34 ילדים, שניים נפצעו באורח קשה.
• בראשון לציון, נפגעו 26 ילדים, שלושה ילדים נפצעו באורח קשה.

בשנים האחרונות השתכללו האופניים הקלאסיים וכיום ניתן למצוא רוכבים רבים על אופניים חשמליים, שמהירותן יכולה להגיע גם ל- 60 ו- 70 קמ"ש. האופניים החשמליים הפכו להיות נפוצים יותר ויותר, גם בקרב ילדים מתחת לגיל 14 שאין להם רשיון נהיגה או הכשרה כלשהי לנהיגה במהירויות כאלו.

על פי התקנות החדשות שאמורות להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים, יום כיפור הקרוב יהיה גם האחרון שבו יהיה מותר לילדים לנסוע על אופניים חשמליים. על פי התקנות החדשות, תאסר רכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 14 . בנוסף קובעות התקנות החדשות כי ההספק המרבי של המנוע יהיה 250 וואט ומהירות האופניים לא תעלה על 25 קמ"ש. כמו כן, תאסר רכיבה על גבי המדרכה (רוכבים בגילאי 14 עד 16 יידרשו לרכוב בשבילי אופניים בלבד) וכל הרוכבים יחוייבו לנסוע באופניים כאשר על ראשם מגנה קסדה.

כדי להימנע מפגיעה חמורה ברכיבה על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים, סקייטבורדים ודומיהם, יש להקפיד על חבישת קסדה, אשר הוכחה כאביזר מציל חיים. הקסדה סופגת את המכה במקום הראש ולמעשה מפזרת את המכה על פני כל שטח הקסדה. ממחקר שנערך על ידי ד"ר יוסי הראל-פיש מאוניברסיטת בר אילן בשיתוף עמותת "אור ירוק", עולה כי רק 27% מהתלמידים שדיווחו כי רכבו על אופניים, עשו זאת תמיד עם קסדה לראשם.

בנוסף יש להצטייד במגני ברכיים, כפפות, מחזירי אור וביגוד זוהר, אשר מגדילים את הנראות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן