Skip to content

אלוהים נמצא בפאזלים של חיינו

אלן מיאטלה מציג עבודות מונטאז' בגלריה גילארט בזכרון יעקב. מאת גרשון גירון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתערוכת המונטאז'ים החדשה "שידוכים" חוקר אלן מיאטלה את אזורי המפגש בין מקריות לדמיון, ומשווה בין תהליך היצירה שלו לתהליך הרוחני שבו אנו בוחנים את צירופי המקרים של חיינו. מבולבלים? בואו לבקר בגלריה גילארט'ה בזכרון יעקב

כתב וצילם: גרשון גירון

השגחה אלוהית או ניצול הזדמנוית. מיאטלה
השגחה אלוהית או ניצול הזדמנויות. מיאטלה

"אנו בוחנים את צירופי המקרים של חיינו, לעתים בהשתאות, בעודנו מחפשים השגחה אלוהית. התהליך היצירתי במונטאז' מחקה את התהליך הרוחני הזה וחוקר את התהום הפעורה בין שתי התפישות, שאומרות – הכול מקרי ואין מקריות", אומר האמן אלן מיאטלה.

עבודותיו של מיאטלה חוקרות את אזורי המפגש בין מקריות לדמיון ומבטאות השקפת עולם המבוססת על מציאות הנתפסת בצילומים.

אלן מיאטלה נולד בווסטר, מסצ'וסטס ב-1963, לאם ילידת ישראל ולאב ניצול שואה שהיגר לארצות הברית. ב-1991, לאחר שסיים לימודי איור והוראת אמנות במכללת מסצ'וסטס לאמנות, עלה ארצה והתיישב ברמת גן. במשך עשור עסק באיור, עיצוב והוראת אמנות, וב-2001 שב לארצות הברית. אחרי שנישא לתמר והפך לאב, חלה תפנית בעבודתו היצירתית לכיוון יצירות מונטאז'/קולאז'.

ב-2009,  אחרי שסיים לימודי תואר שני באמנות פלסטית במכון פראט בברוקלין, שב ארצה. אלן מתגורר עם אשתו וארבעת בניו בזכרון יעקב, שבה הוא יוצר, ועובד בהוראת אמנות וכיועץ לתקשורת חזותית.

עגל הזהב
עגל הזהב

"בתוך המונטאז' אני מחפש קשרים, או ליתר דיוק שידוכים בין גזרי תצלומים בעלי 'באשערט', כלומר, שידוך מיועד ומבורך. החיבור בין תצלומים יכול להיות מושלם", אומר מיאטלה.

מדונה של המסגד
מדונה של המסגד

"במונטאז' החומרים אינם עוברים מניפולציה בצורתם, כפי שצייר משתמש בצבעים או פסל המשתמש בחימר. המפגש המקרי של התצלומים, שנשלפו מארכיון אינסופי, הוא חומר הגלם שבורא את התמונה הגדולה.

ביצירתו, המונטאז' קשור וכפוף להשפעה חיצונית של יד המקרה, ובהשאלה מאנגלית ל-Chance, שפירושו מקריות אך גם הזדמנות. ייתכן שהדבר החשוב הוא לא לחפש את ההשגחה האלוהית המוסווית במשחק המקריות, אלא לזהות את ההזדמנויות שנפתחות בזכותה. בדומה לכך, בעברית, המילה "מלאך" נשמעת כמו המילה "מהלך". בעינינו מלאך הוא שליח של התערבות אלוהית, אך אולי עלינו גם לראותו כשליח של הזדמנויות.

מגדל בבל
מגדל בבל

"בחיים עלינו להשתמש בחוכמה כדי לחשוף וליישם את ההזדמנויות הנקרות בדרכנו, ואילו במונטאז' עלינו להשתמש בדמיון כדי לגלותן וליישמן", אומר האמן. "מציאת התמונות שמוצאות את שידוכן, היא רק ההתחלה. עבורי, האתגר במונטאז' הוא לראות את התהליך מתפתח לכל הכיוונים אל עבר חזון מאוחד.

אל אקצה
אל אקצה

"בתוך ריבוי הדמויות, דרך המקריות של שידוך מוביל לשידוך, החזון חוזר ומתגלה שוב ושוב, עד כי הוא הופך למאוחד. העבודות שלי הן פאזלים שהתמונה הסופית לא נקבעה מראש. אולי הקב"ה מעניק לנו את חלקי הפאזל של חיינו מבלי לחשוף את התמונה הסופית, ולנו נשאר רק לבחור במה ואיך להשתמש בכל וחלק".

Dollar International
Dollar International

עוד אומר מיאטלה: "בזמן שהקידמה ותשתיותיה משתוללות ברחבי העולם, בישראל אנו חשים את התפשטותה חסרת הרסן ברמה הגיאוגרפית, בעודה משתלטת ודוחקת לשוליים כל חלקה ירוקה. הקידמה נראית פה כצבא של מנופים המתנשאים ומתבוננים מעלינו בתאווה מעבר לעל אופק".

מגדל בבל שוב
מגדל בבל שוב

גלריה גילארט'ה, זכרון יעקב, היין 27, זמארין, ליד היקב

עוד בתרבות: התערוכה ששימחה אותי

וגם: חייבים לכם כסף? העלו פוסט בפייסבוק

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן