Skip to content

"הפושעים החדשים" בקאמרי: זונה, לא מה שחשבתם

סנדרה שדה מפתיעה בתפקיד מדאם שמעסיקה נערות ליווי בביתה - אבל זו ההפתעה היחידה במחזה "הפושעים החדשים", שכתבה וביימה עדנה מזי"א. ההצגה, הכוללת אמירה חברתית נוקבת, מתפזרת לכל הכיוונים וחסר בה העיקר: דרמה אנושית מרגשת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=3]

דורינה (סנדרה שדה) היא אישה מהמעמד הבינוני, בגיל מתקדם, שמצבה הכלכלי לא משהו. היא מקדישה את חייה לבעלה, אריה (אוהד שחר), שמתקשה לפרנס, ולאמה, אנקה (רבקה מיכאלי), שבקושי זוכרת איפה היא ומי היא. הילדים עזבו את הבית, אבל צריך לתמוך גם בהם. הדירה המפוארת שבה גרים בני הזוג והאימא – ממושכנת. ואז מגיע המשבר הכלכלי. דורינה יודעת שככה אי אפשר להמשיך. מפגש מקרי עם נערת ליווי, נעמי (רותי אסרסאי), משנה את חייה ואת מצבה הכלכלי: היא הופכת למדאם, שמעסיקה בביתה נערות ליווי.

האם והבת, והמשבר הכלכלי. שדה ומיכאלי. צילום: ז'ראר אלון

זה הבסיס למחזה "הפושעים החדשים", שכתבה וביימה עדנה מזי"א בתיאטרון הקאמרי. מי הם "הפושעים החדשים" לפי מזי"א? אזרחים שומרי חוק, מהמעמד הבינוני, שהמשבר הכלכלי אילץ אותם לחפש פתרונות כלכליים, מחוץ לחוק, והפך אותם לעבריינים (לידיעת הקורא יאיר לפיד).

הרעיון מבטיח כי לצד הדרמה, יש גם אמירה חברתית נוקבת. הבעיה, שאין ממש דרמה, הכתיבה של מזי"א מסורבלת והבימוי חסר השראה – וכך אנחנו מקבלים הצגה מקרטעת, עם הרבה סצנות, שחקנים שנכנסים ויוצאים, ואפילו ניסיון לייצר קומדיה של טעויות עם דלתות מסתובבות. אני מודה שחלק מהקהל שישב באולם, אכן צחק מדי פעם.

סנדרה שדה סוחבת את כל ההצגה על כתפיה הצרות ולמרות שהיא שחקנית נפלאה, המשא הפעם כבד עליה. רבקה מיכאלי מפציעה מדי פעם לבמה כדי לשחרר כמה בדיחות, שמגחכות על הסניליות שלה – ונעלמת חזרה לתוך חדרה. מזי"א ניסתה לדחוס הכל בשעה ו-40 דקות, כולל מסרים חברתיים. אבל המחזה שכתבה מזי"א אינו בשל לבמה – ולכן הבמאית המוכשרת מזי"א אינה יכולה לייצר ממנו דרמה ראויה.

מפגש מקרי עם נערת ליווי משנה את חייה. שדה ואסרסאי. צילום: ז'ראר אלון

גם המסרים החברתיים נראים ונשמעים מודבקים על העלילה. מחזאי טוב אינו זקוק לטקסט שהוא שם בפי גיבוריו כדי שיסבירו לקהל את העלילה או את המניעים של הדמות. במצב כזה המחזה הופך לפלקטי – וכך קורה ב"הפושעים החדשים". אגב, נדמה לי, שההנחה כי מדובר ב"פושעים חדשים", היא מופרכת. הם היו תמיד, גם לפני פרוץ המשבר הכלכלי.

ואם כבר הולכים על נערות ליווי, לא היה מזיק שההתרחשות על הבמה תהיה יותר "סקסית". אינני מכיר באופן אישי נערות ליווי, אבל אני מתאר לעצמי, שבמציאות הן יותר מפתות ממה שראינו על הבמה (בהנחה שלא נעשה כאן ניסיון להלעיג את נערות הליווי) כאשר השחקניות הצעירות של הקאמרי מגישות משחק מוגזם ולא אמין.

מזי"א מבקשת, באמצעות המחזה, להוכיח כי משבר כלכלי עלול להרוס משפחות, גם מהמעמד הבינוני, ולהפוך אנשים טובים ושומרי חוק לעבריינים. היא מבקשת להציף את נושא הזנות בישראל, ולהראות שגם נשים מהוגנות והגונות עלולות  להידרדר למקצוע הזה, וקראתי שהיא גם בעד מיסוד הזנות. המסר ברור. ראינו ושמענו על נשים שבבוקר עובדות במקום מסודר ובלילה משלימות הכנסה כנערות ליווי.

המסרים הנוקבים בהחלט מציבים מראה לא נחמדה מול החברה הישראלית, אבל ב"הפושעים החדשים" חסר העיקר: דרמה חזקה, אנושית ומרגשת. במקום זה קיבלנו הצגה עמוסה, שמתפזרת לכל הכיוונים בבחינת תפסת מרובה, לא תפסת (סליחה על הקלישאה). חבל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן