Skip to content

דרישה להחליף לוחות תצוגה בתא הטייס במטוסי בואינג

FAA, שהוציא את ההוראה טוען, כי בדיקות הראו, שאותות טלפון ומחשב ניידים עלולים לגרום למסכי התצוגה להשחיר. אובדן מידע טיסה בשלב קריטי שלה, כגון גישה או ההמראה, עלול לגרום לאיבוד השליטה מטוס, בגובה לא מספיק להתאוששות, או בהטסת המטוס בשליטת מבוקרת לתוך הקרקע (CFIT - Controlled Flight Into Terrain)
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברות תעופה נדרשות להחליף, או לשנות, את יחידות תצוגת תא הטייס, שלב 3, המותקנות במאות מטוסי בואינג. כך הודיע מינהל התעופה הפדראלי בארה"ב, בהוראת כושר אווירי שהוציא. יחד עם זאת ה-FAA, נתן לחברות התעופה פרק זמן של חמש שנים להחליף, או לשנות את לוחות התצוגה האלה.

תא הטייס ומסכי התצוגה של מטוס בואינג 737-800. צילום: ויקיפדיה
תא הטייס ומסכי התצוגה של מטוס בואינג 737-800. צילום: ויקיפדיה

בכל המטוסים שלא ביצעו את השינוי הנדרש, ימשך האיסור לא להפעיל טלפונים סולאריים, או מחשבים ניידים, בזמן טיסה, בעיקר בזמן ההמראה או הנחיתה.

לדברי ה-FAA, בדיקות הראו שאותות טלפון ומחשב ניידים עלולים לגרום למסכי התצוגה, שלב 3, להשחיר. המטוסים המושפעים מכך מצוידים, בדרך כלל, עם כמה מסכי תצוגה, שכל אחד מהם עולה כמה אלפי דולר.

הוראת כושר אווירי

בהוראת כושר אווירי המחייבת של FAA, נאמר, כל מטוסי חברת בואינג מדגמי 737 – 600, 700, 700C, 800, 900, 900ER 600 ומטוסי בואינג 777 מטוסים, נדרשים להחליף את יחידות התצוגה, שלב 3, בתא הטייס, כדי למנוע אובדן של מידע טיסה קריטי המוצג לטייסים, בשלב קריטי של טיסה, כגון גישה או ההמראה, דבר שעלול להוביל לאובדן שליטת מטוס בגובה לא מספיק להתאוששות, או בהטסת המטוס בשליטת מבוקרת לתוך הקרקע (CFIT – controlled flight into terrain)

התראות ב-2012

חברת אוניוול (Honeywell) היצרנית יחידות התצוגה מדגישה, כי בעיית החשכת המסכים לא ארעה בזמן טיסה. "ההתרחשות הידועה היחידה הייתה בזמן בדיקות הפיתוח וגם היא התרחשה על הקרקע", מסר דובר החברה סטיב ברקן (Steve Brecken) ל-BBC, "עבדנו עם בואינג והתייחסנו ב-2012 לכל החששות עם חומרת תצוגה חדשה".

רגישות ל-Wi-Fi

בנובמבר 2012 הוציאה חברת בואינג התראה בנושא זה, בעקבות הודעה של מפעיל מטוסים, והבחנה של ספק רשת Wi-Fi, כי ההפרעה נגרמת בעת הפעלת מערכת אינטרנט בזמן הטיסה.
התברר אז, כי יחידות התצוגה, שלב 3, רגישות לאותם תדרי רדיו המשמשים להעברת נתונים באמצעות Wi-Fi.

בואינג המליצה אומנם לחברות התעופה ליישם את השינויים המומלצים כבר ב-2012. אבל, ה-FAA מסר, כי להערכתו ישנם עדיין 1,326 מטוסי בואינג, מדגמי 737 ו-777, שחייבים לבצע את השינויים הדרושים, כשעלות החלפת יחידות התצוגה היא כ-13.5 מיליון דולר.

למנוע אובדן מידע

ה-FAA מסר, כי הוא מודאג מכך שהמסכים עלולים להיות מופרעים על ידי תקשורת לוויינית ניידת, אותות מטלפונים סלולאריים ומחשבים ניידים, בדיוק כאשר הם נדרשים לספק לטייסים מידע בזמן קריטי, על מהירות הטיסה, גובה הטיסה, כיוון הטיסה, גלגול ועילרוד של המטוס. תקלה העלולה לגרום להתרסקות.

"הוצאנו הוראת כושר טיסה, כדי למנוע אובדן של מידע טיסה קריטי, המוצג לצוות הטיסה בשלב הקריטי של הטיסה, כגון גישה או ההמראה, דבר שעלול לגרום לאובדן שליטת במטוס, בגובה לא מספיק להתאוששות, או טיסה מבוקרת לתוך הקרקע (Controlled Flight Into Terrain -CFIT )", ציין המינהל.

לא להיבהל

מומחי תעופה טוענים, כי הציבור לא צריך להיבהל. העובדה שה-FAA נתן לחברות התעופה פרק זמן של חמש שנים לבצע את השינויים, מצביעה על כך, שהבעיה היא של דאגה מסוימת, אבל לא של דאגה משמעותית. מה שאומר, שבכל אותם המטוסים שלא ביצעו את השינוי הנדרש, ימשך האיסור לא להפעיל טלפונים סולאריים או מחשבים ניידים, בזמן טיסה, בעיקר בזמן ההמראה או הנחיתה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן