Skip to content

הוכרז סכסוך עבודה ברשות שדות התעופה

העילה – דרישת האוצר לגבות תמלוגים בסכום של כ-500 מיליון שקל מהרשות. בנוסף הכריזה הערב ההסתדרות על סכסוכי עבודה ב-11 חברות ממשלתיות. בין החברות: התעשייה האווירית, רפאל, חברת החשמל, רכבת ישראל, חברת מקורות, וחברות נוספות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן

יום לפני ערב חג הסוכות ובהמשך ימי חול המועד, שבהם אמורה לגדול תנועת הנוסעים בנתב"ג, הכריזה הערב ההסתדרות על סכסוך עבודה ברשות שדות התעופה, בגלל הצעת האוצר לקחת תמלוגים מהרשות בסכום של כ-500 מיליון שקל. בנוסף הכריזה הערב ההסתדרות על סכסוכי עבודה ב-11 חברות ממשלתיות. בין החברות: התעשייה האווירית, רפאל, חברת החשמל, רכבת ישראל, חברת מקורות, וחברות נוספות.

הגדלת הכנסות המדינה

בספר תקציב 2015, שחולק בזמנו לשרים והיום הונח על שולחן הממשלה מוצע, כי הממשלה תאשר שורה של צעדים להגדלת הכנסות המדינה בהיקף של 3.3 מיליארד שקל. כדי לבצע זו מוצע, בתוספת לצעדים אחרים, למשוך דיבידנדים מחברות ממשלתיות בסכום של 900 מיליון שקל, לתקן פרצות במערכת המס, בסכום של 600 מיליון שקל, 500 מיליון שקל מהנפקה של חברות ממשלתיות בבורסה, ועוד 500 מיליון שקל מהטלת תמלוגים על רשות שדות התעופה.

עודפי הכנסות ברשות

בדברי ההסבר להצעה לגבות תמלוגים מרשות שדות התעופה נאמר, כי מדובר בהטלת תגמולים על הכנסות שאינן מאגרות. לדברי האוצר בסוף 2014 עודפי ההכנסות של הרשות אמורים להגיע לסכום של 2.4 מיליארד שקל, בנוסף לעודף הכנסות על הוצאות שוטפות של כ-600 מיליון שקל, שביחד מגיע סכום העודפים לכ-3 מיליארד שקל. לאור זאת מציע האוצר כי תשלום התמלוגים למדינה של רשות שדות התעופה בגין השנים 2015 – 2017 יועבר בסכום חד פעמי בשנת 2015 בגובה של 37.5% מהכנסות הרשות שאינן מאגרות, שזה בממוצע כ-12.5% בכל שנה. המהלך הזה צפוי להניב תקבולים להכנסות המדינה בסכום של כ-500 מיליון שקל.

"הרשות אינה פרה חולבת"

על רקע זה אמר לפני כמה ימים אמר פנחס עידן יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, כי "רשות שדות התעופה אינה הפרה החולבת של האוצר", "הרשות מממנת את עצמה ומתמודדת עם תביעות ענק של התושבים בישובים הסובבים את נתב"ג בגלל רעש המטוסים, מממנת בעצמה את בניית שדה התעופה החדש בתמנע, את בניית הזרוע הרביעית בטרמינל 3 ואת בניית בניין הפיקוח החדש. לא ייתכן מצב שבו אנו פועלים לאורך כל הדרך להתייעל, לרבות פיטורי 140 עובדים רק בערב חג ראש השנה, כדי לחסוך כספים למדינה, והיא מצידה רוצה לקחת כעת כספים מקופת הרשות".

העילות להכרזת הסיכסוך

לאור זאת החליטה הערב ההסתדרות, כי קיימות עילות להכרזת סכסוך עבודה ברשות שדות התעופה, שהן כדלקמן:
א. חשש ממשי לפגיעה באיתנותה הפיננסית של החברה לנוכח החלטת הממשלה בנושא התמלוגים. החלטה אשר תגרור השלכות על העובדים.
ב. דרישת נציגות העובדים לניהול מו"מ להבטחת זכויות העובדים תנאי העסקתם וביטחונם התעסוקתי על רקע החשש הנ"ל.
ג. התנהלות בחוסר תום לב ובדרך בלתי מקובלת ביחסי עבודה קיבוציים בכלל וביחסי עבודה בשירות הציבורי בפרט.

"אנו קוראים לכל הגורמים הנוגעים בדבר לשבת ולמצוא פתרון לנושא כבר בתקופה הקרובה", מסרה הערב ההסתדרות.

סכסוכי עבודה נוספים

בנוסף להכרזת הסכסוך ברשות שדות התעופה, הכריזה הערב ההסתדרות על סכסוכי עבודה ב-11 חברות ממשלתיות. בין החברות: התעשייה האווירית, רפאל, חברת החשמל, רכבת ישראל, חברת מקורות, וחברות נוספות. הסכסוכים נוגעים לעניינם של למעלה מ-43 אלף עובדים.

הכרזת ההסתדרות מגיעה על רקע האישור שהעניק אתמול הקבינט להצעת ההחלטה להפריט את החברות הממשלתיות בהיקף של 15 מיליארד שקל.

מההסתדרות נמסר, כי העילה המרכזית להכרזת הסכסוכים נעוצה בכך שההחלטה, שנושאת השלכות קריטיות על מעמד העובדים, התקבלה באופן חד-צדדי וללא קיום משא ומתן מול נציגויות העובדים.

בהסתדרות מוחים על ניסיון המדינה לכפות על העובדים שינויים דרמתיים תוך שבירת הכללים ורמיסת הנורמות הנהוגות ביחסי עבודה קיבוציים. יש לציין כי הנפקת החברות הממשלתיות עלולה לגרור שינויים מרחיקי לכת בכל הנוגע לזכויות העובדים ותנאי העסקתם, תוך פגיעה במעמדם, בשכרם ובביטחונם התעסוקתי.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר: "רק היום חתמנו על הסכם עקרונות היסטורי להבראת דואר ישראל. זו עדות חשובה לכך שההסתדרות היא שותפה חיונית למהלכים שנועדו לייעל את החברות הציבוריות. אנו נבחן כל הנפקה לגופה תוך בדיקת השאלה האם היא טובה לציבור והאם היא מגינה על זכויות עובדים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן