Skip to content

דו קיום על גדות הירדן

מחר, ה-20 באוקטובר, יתקיים בקיבוץ ניר דוד כנס בינלאומי, במהלכו תיחשף תוכנית לשיקום וטיפוח נהר הירדן הדרומי וסביבתו. בכנס יטלו חלק שרים בכירים ואורחים מחו"ל. מנכ"ל רשות ניקוז הירדן הדרומי: שיקום נהר הירדן הוא משימה לאומית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שפך הירדן לים המלח. בן ארי: נהר תוסס יביא עימו גם בשורה אמיתית, שעיקרה תנופה תיירותית וכלכלית לשתי המדינות. (צילום: ויקיפדיה)
שפך הירדן לים המלח. בן ארי: נהר תוסס יביא עימו גם בשורה אמיתית, שעיקרה תנופה תיירותית וכלכלית לשתי המדינות. (צילום: ויקיפדיה)

כנס בינלאומי לשיקום ופיתוח נהר הירדן הדרומי ופיתוח אזור הגבול עם ממלכת ירדן יתקיים מחר, יום ב' ה-20 באוקטובר בקיבוץ ניר דוד. התוכנית כוללת פיתוח אזור הגבול של מדינת ישראל עם ממלכת ירדן לאורך כל נהר הירדן. למשימה חברו המשרד לשיתוף אזורי, המשרד להגנת הסביבה, רשות המים, המועצה האזורית עמק המעיינות, העיר בית שאן וגורמים ממשלתיים וציבוריים.

בשלב הראשון תוצג תוכנית אב נופית-תיירותית לירדן הדרומי, שתתן מענה לשמירה על ערכי טבע, נוף ושיקום הנהר, לצד הקמת מיזמים תיירותיים כמנוף כלכלי לתושבי האזור. כמו כן תתייחס התוכנית לשיקום איכות המים ושידרוג אתרי עתיקות ופיתוח התיירות.
בכנס יעלו ההיבטים הבטחוניים הנוגעים לנהר הירדן ותוצג תוכנית לטיפול במוקשים לאורך הגדר והתאמת האזור לגבול של שלום.

בכנס יטלו חלק שרים בכירים ובכירים מהארץ ומהעולם, ביניהם שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים סלבן שלום, השר להגנת הסביבה עמיר פרץ והשגריר ג'אורג'רי ג'קומאלי – חבר המועצה המייעצת בענייני מים והממונה מטעם האו"ם על שיקום מקורות מים ושלום בין העמים.

לדברי רמון בן ארי, מנכ"ל רשות ניקוז הירדן הדרומי, שיקום נהר הירדן הוא משימה לאומית. "לא בכדי משרדי הממשלה השונים נרתמים לטובת העניין, מתוך הכרה בחשיבות השמירה על ערכי הטבע הייחודיים של נהר הירדן, בדגש על שיקומו והפיכתו לנהר זורם, שוקק חיים, סמל של דו קיום בין הממלכה הירדנית ומדינת ישראל. אנחנו מאמינים שנהר תוסס יביא עימו גם בשורה אמיתית, שעיקרה תנופה תיירותית וכלכלית לשתי המדינות שחיות על גדות נהר החשוב כל כך במקורות ובהסטוריה של שני העמים".

יצוין כי ישראל וירדן כבר משתפות פעולה בנושא דומה, כאשר בדצמבר 2013 חתמו נציגי ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית על הסכם שיתניע את תהליך הקמתה של "תעלת הימים" בין ים סוף לים המלח (red sea-dead sea). על פי ההסכם, יוקם מתקן התפלה בעקבה, שחלק ממימיו ישמש את ישראל וירדן והמים הנותרים יוזרמו לאגן הצפוני של ים המלח. ההזרמה תתבצע בצינור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן