Skip to content

הושחתו כרזות על אוטובוסים שקוראות לבנות לערוך בת מצווה בכותל

בכרזות שהושחתו הופיעו תמונות אם ובנות המבקשות לערוך בת מצווה. בתגובה הודיעו נשות הכותל שהחל מראש חודש חשון הן מתכוונות להביא איתן לתפילה את ספר התורה, ולקרוא בו בעזרת הנשים בכותל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
חצי הכרזה עם תמונת הנערות והאם הושחתה (צילום: יח"צ נשות הכותל)
חצי הכרזה עם תמונת הנערות והאם הושחתה (צילום: יח"צ נשות הכותל)

עשרה ימים לאחר שיזמו קמפיין ציבורי לעידוד בנות מצווה בכותל, יתכנסו נשות הכותל לתפילת ראש חודש חשון ובמרכזה יתקיים טקס בת מצווה לסשה, אחת מארבע הנערות המובילות את הקמפיין. זו תהיה הפעם הראשונה שבה יכלול הטקס גם עליה לתורה וגם קריאה בספר התורה. נשות הכותל טוענות כי הרעיון לקמפיין עלה לאור האפליה, המתקיימת בחסות שמואל רבינוביץ', העומד בראש הקרן למורשת הכותל המערבי, גוף ציבורי המנהל תעשייה שלמה סביב טקסי בר המצווה לבנים בכותל, ובה בעת, כך נטען, מונע מנערות את הזכות לקיים טקס בת מצווה במתכונת דומה. מנתונים שמסרו נשות הכותל עולה כי הקמפיין זכה לאהדה ציבורית, ומעבר לתגובות החיוביות שהתקבלו, הגיעו לקו הטלפון הייעודי של הקמפיין כ- 100 פניות. 85% מהן באו מצד הורים שמסרו פרטים מלאים וביקשו לקבל מידע לגבי אפשרות חגיגת בת מצווה לבנותיהן בכותל. אך 15% נוספים של השיחות כללו קללות, תגובות מחאה או אמירות סקסיסטיות וכן דרישה להסרת המודעות מהאוטובוסים לאלתר.

חצי הכרזה עם תמונת הנערות והאם הושחתה (צילום: יח"צ נשות הכותל)
חצי הכרזה עם תמונת הנערות והאם הושחתה (צילום: יח"צ נשות הכותל)

 

אמא, גם אני רוצה בת מצווה (צילום: מרים אלסטר)
אמא, גם אני רוצה בת מצווה (צילום: מרים אלסטר)

הדורשים להסיר את כרזות הקמפיין לא הסתפקו באמירות ואיומים טלפוניים והצליחו להשחית כ-50% מהן המותקן על גבי אוטובוסים. דמויות הנערות ו/או האמא שהופיעו על גביהן נקרעו והושחתו.

נשות הכותל הודיעו כי עם פרוש השנה החדשה, החל מראש חודש חשון, הן מתכוונות להביא איתן לתפילה את ספר התורה, ולקרוא בו בעזרת הנשים בכותל. לדבריהן, כקבוצת תפילה, הכוללת נשים מכל הזרמים ביהדות והפועלת במסגרת ההלכה, הן תמשכנה להיאבק על זכותן של נשים לחופש תפילה ולשוויון זכויות בכותל. לזלי זקס, מנכ"לית נשות הכותל טוענת לאפליה מצד רב הכותל ולראיה אומרת כי "נכון לעכשיו, בעזרת הגברים ישנם 100 ספרי תורה, בעוד שבעזרת הנשים אין אפילו אחד. רב הכותל משתמש לרעה בסמכותו, ומונע מאתנו להכניס את ספר התורה שלנו לתוך רחבת הכותל. מדובר באפליה פסולה, הפוגעת קשות בחופש הפולחן לנשים במקום הקדוש ביותר לעם היהודי, ועל רב הכותל – כנושא משרה ציבורית – מוטלת האחריות לבער אותה מן היסוד". לדבריה, האפליה היא בניגוד לפסה"ד של בית המשפט המחוזי בירושלים, מיום ה- 25 באפריל 2013, בו קבע השופט משה סובל כי נשים יכולות להתפלל בעזרת הנשים בכותל על פי מנהגן, ו"מנהג נשות הכותל כולל גם קריאה בספר התורה".

רב הכותל, שמואל רבינוביץ', ראש הקרן למורשת הכותל המערבי, מסר בתגובה כי הוא מיצר על חוסר שיתוף הפעולה: "סוגיית נשות הכותל, היא סוגיה מורכבת וסבוכה הנידונה באופן שוטף אצל מזכיר הממשלה והועדה שהקים ראש הממשלה לצורך זה. נעשים מאמצים כבירים לפתור את הבעיה הסבוכה ויש לי אמונה כי אכן יימצא פתרון, אך זאת צריך להיעשות כפי שעושים ראש הממשלה, יו"ר הסוכנות ורבים אחרים, בזהירות ובאחריות. צר לי על כך שיש כאלו החפצים להמשיך וללבות את אש המחלוקת, ולפעול בכוחנות תקשורתית, כפי שעושות לדאבוננו בימים אלה נשות הכותל, באמצעות הקמפיין הלא אחראי שלהן שמטרתו אחת היא , למנוע הסדר שיתקבל על כל הצדדים".

הכרזה המושחתת (צילום: יח"צ נשות הכותל)
הכרזה המושחתת (צילום: יח"צ נשות הכותל)

 

צילום: יח"צ נשות הכותל
צילום: יח"צ נשות הכותל
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן