Skip to content

נחשף עוקץ מכוניות חדשות "מהניילון"

כנופיית נוכלים העבירה לבעלותה מכוניות חדשות שנרכשו ע"י אזרחים תמימים – קיבלה הלוואות מבנקים תוך שיעבוד הרכב – וברחה עם הכסף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסק דין הצהרתי שהתקבל לפני לאחרונה בביהמ"ש השלום בתל אביב, חשף פרשייה מסועפת של הונאת רכב הנחקרת בימים אלה על ידי משטרת ישראל. בעלת רכב שנפלה קורבן לתרגיל עוקץ, עורכת דין איילת שיים מור, הנמצאת בשבועות הריונה האחרונים – הופתעה לקבל שיחת טלפון תמוהה, מאדם שהתחזה לחוקר של כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר).

האיש טען כי הרכב החדש אותו רכשה כשנתיים קודם לכן בכ-160 אלף ₪ – איננו בבעלותה, אלא בבעלות אדם אחר. עו"ד שיים מור החלה לברר ומצאה כי חוקר בשם זה אינו פועל בשם הכנ"ר. היא מיהרה לשכור את שירותיו של עו"ד רועי כהן מרחובות – העוסק בייצוג לקוחות בבתי המשפט ובהשגת צווים ופסקי דין הצהרתיים מטעם בתי המשפט. מהפעולות המשפטיות אותן ביצע עו"ד רועי כהן, ומתלונה במשטרה אותה הגישה האישה, עלה כי מדובר בתרגיל עוקץ מתוחכם ורחב היקף, שכבר הופעל על אזרחים רבים.

תרגיל העוקץ פעל כך: כנופיה של נוכלים השתלטה, ככל הנראה, על זהותו של אזרח ישראלי-שוויצרי שעזב את הארץ כבר בשנת 2004. הנוכלים הצליחו להעביר לבעלותם מספר רב של מכוניות חדשות, באמצעות טפסי העברת בעלות בדואר, וזיוף ייפויי כוח מטעם בעלי המכוניות שנפלו קורבן להונאה, וזאת מבלי שיידעו בעלי הרכב, כי המכוניות עליהן הם נוסעים כבר לא רשומות על שמם.

עם טפסי הבעלות על הרכב החדש, ניגשו הנוכלים למספר בנקים, וקיבלו הלוואות בגובה ערך הרכב – תמורת שעבודו לטובת הבנק. הנוכלים ברחו עם כספי ההלוואה, בהשאירם את בעלי הרכב להתנהל מול דרישות החילוט של כלי הרכב המשועבדים.
עו"ד רועי כהן הגיש לפני מספר שבועות תביעה למתן פסק דין הצהרתי לפיו הרכב שייך למרשתו, ולפיו לא יתאפשר לבנק לאומי לממש את השעבוד שהועמד על הרכב. כמו כן ובמקביל, הגיש עו"ד כהן בקשה לצווי מניעה אשר יאסרו העברת בעלות על הרכב, וביקש כי הוצאות המשפט יוטלו על בנק לאומי. צווי המניעה הזמניים התקבלו באופן מידי ובימים אלה קיבל ביהמ"ש השלום את כלל בקשותיו של עו"ד כהן – ונתן פסק דין הצהרתי סופי, לפיו הרכב הינו בבעלות התובעת, המשכון יוסר ורשות הרישוי תפעל להסדרת רישום בעלותה של עו"ד שיים מור ברכבה, באופן שיעלה בבירור כי היא מחזיקה ברכב כ"יד ראשונה".

עורכת דין איילת שיים מור תושבת פתח תקווה, רכשה בחודש יוני 2012 רכב חדש מסוג קיה ספורטאז' מאחת מסוכנויות חברת "טלקאר בע"מ" – יבואני קיה מוטורס בישראל. בתחילת חודש יולי קיבלה האישה את הרכב לידה, ורכשה לו ביטוח מקיף וחובה. הכל התנהל כשורה עד לפני מספר חודשים, ב-21 במאי 2014 – אז קיבלה האישה שיחת טלפון חסויה, שבה הציג עצמו המתקשר בשמו, וטען כי הוא חוקר מטעם כונס הנכסים הרשמי, וסיפר כי במחלקה שבה הוא עובד נערכת חקירה כנגד אדם מסוים (או מי שמתחזה להיות אותו אדם) כשאמרה האישה שאינה מכירה אדם בשם זה, הודיע לה אותו מתקשר כי הרכב שבו היא נוסעת רשום על שמו של אותו אדם – ולכן שייך לו. סוערת ונרגשת, בהיותה בחודש התשיעי להריונה, ניסתה האישה לאתר את אותו חוקר, אך בירור מקיף העלה שאין אדם כזה במשרדי הכונס הרשמי, או בגופים אחרים הקשורים לעניין. בירור קצר במשרד הרישוי העלה, לתדהמתה, כי אכן רכבה רשום על שם אותו אדם זר, מיום 13 בפברואר 2014.

"מדובר בביצוע מעשי מרמה וזיוף חמורים וסדרתיים, אשר במסגרתם בוצעה העברת בעלות שלא כדין ברכבה של האישה", אמר עו"ד רועי כהן מרחובות, שייצג את האישה ועוסק בייצוג לקוחות בערכאות השונות ובקבלת צווים ופסקי דין הצהרתיים מבתי המשפט. האישה הגישה תלונה במשטרה, שם התברר לה כי מדובר בפרשייה הנמצאת בחקירה משטרתית, ושבמרכזה עומדת קבוצת נוכלים שפגעה כבר בקורבנות רבים.

מפרטי החקירה שנמסרו לאישה, עלה כי אותו אדם אשר נרשם כבעלים של הרכב, הוא דמות "קש", תייר, או ישראלי שכבר אינו מתגורר בארץ משנת 2004, אשר כנופיית נוכלים השתלטה ככל הנראה על זהותו, ופועלת בשמו. תעודת הזהות שלו זויפה, ונושאת את תמונתו של הנוכל שפעל בשמו. לדברי עו"ד רועי כהן, מרשתו לא ידעה, ולא יכולה הייתה לדעת על מעשי הנוכלות להם נפלה קורבן, שכן היא מחזיקה ברישיון רכב מקורי ובתעודת ביטוח מקוריים, אשר מעולם לא נלקחו מידיה. גם הרכב מוחזק על ידה ומעולם לא נלקח ממנה. רישיון הרכב הינו בתוקף, והאישה עתידה היתה בזמן הקרוב לקבל את הודעת חידוש הרישיון לשנה הבאה.

על פי התביעה, שיטת הפעולה שבה נקטו המתחזים היא זיוף פרטי העברת בעלות של כלי רכב חדשים, ששווים רב, משם בעליהם, לשמו של המתחזה. בהמשך היו הנוכלים נוטלים הלוואות מבנקים שונים, כשכל בנק מקבל את "הזכות" לשעבד רכב לטובת החזר ההלוואה. משההחזרים להלוואה בוששו מלהגיע, היה פועלים הבנקים לעיקול הרכבים, והאזרח התמים שנעקץ, אשר עשה שימוש ברכב אותו רכש כדין, נאלץ לנהל הליך מול הבנק ומול המשטרה – כדי לבטל את רוע הגזירה.
לדברי עו"ד כהן, בדיקה קצרה של תעודת הזהות של אותו תייר מעלה, כי הוא בעליה, לכאורה, של חברה עלומה, המוגדרת כ"מפרת חוק". בדיקה פשוטה במנוע החיפוש "גוגל" מעלה תוצאה לפיה אותה חברה הייתה מעורבת בפרשיית ענק של חשבוניות פיקטיביות, בסכומים של מיליוני שקלים.

לדברי עו"ד רועי כהן, רישיון הרכב של התובעת עתיד לפוג בתחילת יולי, והיא לא הייתה יכולה להשתמש ברכב, שכן לא ניתן לבצע ברכב מבחן רישוי, כל עוד אין היא בעלים רשמיים של הרכב.

ביהמ"ש קיבל את כל בקשות בעלת הרכב, לפיכך פנה עו"ד רועי כהן, בשם מרשתו, לבית משפט השלום בתל אביב, בבקשה לקבוע בצו הצהרתי, כי הרכב שאותו רכשה האישה הינו בבעלותה הבלעדית, ולהורות על ביטול כל צווי המשכון והשעבוד שהוצאו לרכב. בנוסף, ביקש עו"ד כהן מבית המשפט להורות למשרד התחבורה לרשום מחדש את הבעלות ברכב על שמה של האישה, תוך הסרת הרישום שבוצע שלא כדין לטובת המתחזה. כמו כן, ביקש עו"ד כהן מבית המשפט לחייב את בנק לאומי ואת המתחזה בהוצאות המשפט. עד להכרעה, ביקשה האישה באמצעות עו"ד כהן צו עיקול רישומי על הרכב, שימנע כל דיספוזיציה (העברת בעלות) ברכב.

בשלב הראשון, כבוד השופטת כרמלה האפט מבית משפט השלום בתל אביב, קיבלה את טענותיו של עו"ד רועי כהן מרחובות, והורתה על מתן צו מניעה זמני, האוסר על רשות הרישוי במשרד התחבורה לבצע כל דיספוזיציה או פעולה משפטית ברכב.
בנוסף, הוציאה כב' השופטת האפט צו מניעה זמני האוסר על בנק לאומי לבצע כל פעולה למימוש המשכון הרשום על הרכב, וכן צו המורה לרשות הרישוי להנפיק לאישה רישיון רכב חדש על שם אותו "איש קש" ולמוסרו לה כדי שתוכל לשלמו. על גבי הרישיון, הורתה השופטת לרשות הרישוי לציין כי לאישה זכות לבצע את מבחן הרישוי השנתי לרכב.
בסיום ההליך, לאחר דיון שהתקיים בעניין, קיבלה כב' השופטת האפט מבית משפט השלום בתל אביב את טענותיו של עו"ד רועי כהן ונתנה, באופן סופי, פסק דין הצהרתי לפיו הרכב הינו בבעלותה הבלעדית של האישה, המשכון שנרשם – נרשם שלא כדין והרי הוא בטל וכן, הורתה למשרד הרישוי לפעול לרישום בעלותה של האישה ברכב באופן שיעלה בבירור, כי היא מחזיקה ברכב כ"יד ראשונה". בהסכמת הצדדים לא הוטלו הוצאות על הבנק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן