Skip to content

המלונאים בנסיון אחרון למנוע היטל על תיירות המרפא

נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, פנה בקריאה לוועדת השרים לעניין תיקוני החקיקה בראשות שר האוצר, יאיר לפיד, למנוע פגיעה נוספת בתעסוקה ובהכנסות של תעשיית התיירות. הוא מבקש שהוועדה תשקל ביטול ההיטל המוצע על בתי החולים בגין תיירות המרפא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בית החולים שיבא בתל השומר. "תיירות המרפא היא נדבך חשוב ביותר בתמהיל התיירות לישראל". (צילום מתוך אתר תל השומר)
בית החולים שיבא בתל השומר. "תיירות המרפא היא נדבך חשוב ביותר בתמהיל התיירות לישראל". (צילום מתוך אתר תל השומר)

בנסיון של הרגע האחרון, פנה נשיא התאחדות המלונות, אלי גונן, בקריאה לוועדת השרים לעניין תיקוני החקיקה למנוע פגיעה נוספת בתעסוקה ובהכנסות של תעשיית התיירות. הוא מבקש שהוועדה תשקל ביטול ההיטל המוצע על בתי החולים בגין תיירות המרפא

ועדת השרים כוללת שר האוצר יאיר לפיד, שר הכלכלה נפתלי בנט, שרת המשפטים ציפי לבני, שר התקשורת גלעד ארדן, השר לבטחון הפנים יצחק אהרונוביץ ואת השר לעניינים אסטרטגיים יובל שטייניץ.

לדברי גונן, תיירות המרפא מהווה נדבך חשוב ביותר בתמהיל התיירות לישראל. מעבר לתרומתה הכלכלית לבית החולים ולמערכת הבריאות, הינה גם גורם חשוב לשורה ארוכה של נותני שירותים ועסקים קטנים בתעשיית התיירות.

גונן מזכיר את עמדתו הנחרצת ואת אזהרותיו של ד"ר עוזי לנדאו, שר התיירות, בסוגיית תיירות המרפא, שאמר כי "מיסוי תיירות המרפא יגרום נזק בלתי הפיך לתיירות ולתדמית ישראל בעולם. ההחלטה, לא זו בלבד, שלא תכניס כסף לקופת המדינה, אלא תגרום לאובדן הכנסות של למעלה ממיליארד שקל בשנה למשק, וכן לאובדן של למעלה מ-60 אלף תיירים בשנה".

גונן כותב שכידוע, תעשיית התיירות של ישראל מצויה כרגע במשבר חריף כתוצאה ממבצע "צוק איתן", מהמצב הביטחוני האזורי וכמובן האירועים הקשים בירושלים. כל אלו גורמים לירידת הביקוש לישראל כיעד תיירותי ולעצירת הזמנות. "בשעות קשות אלו, מטבע הדברים, לא נותר לנו אלא להיסמך על מגזרי תיירות 'עמידים' יותר אל מול בעיית תדמית כללית שלילית. תיירות המרפא הינה אחד המגזרים ה'עמידים' ביותר במצב זה", הוא טוען, "למיטב שיפוטנו, ולאחר שלמדנו את הנושא מרופאי בתי החולים, ניתן לבצע בישראל תיירות מרפא מוצלחת והוגנת באמצעות אכיפה וביצירת שקיפות של התחום. לכן, אין סיבה לנקוט צעדים אשר יגרמו לאובדן תיירות המרפא אל מול מתחרים אחרים במדינות אחרות, אשר מאוד ישמחו לזכות בתיירי המרפא. כולי תקווה כי תיענו לבקשתנו ותמנעו קושי נוסף על הקשיים הרבים איתם מנסה תעשיית התיירות להתמודד", מסיים גונן את קריאתו לשרים.

החולים הם תקוותנו

לפי גורמים במשרד התיירות, המהלך של משרד האוצר בתחום תיירות המרפא נעשה שלא על דעת משרד התיירות. שר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, כינה את הכוונה להטיל מיסים על תיירות המרפא "שחיטת תרנגולת המטילה ביצי זהב" ותחת זאת קרא להסדיר את התחום באופן שהשירות לציבור החולים לא ייפגע. "אין הגיון בהטלת שורת גזירות על תחום שתורם, בראש ובראשונה, לציבור החולים הישראלי, לעסקים קטנים ובינוניים, לקופת המדינה ולתדמיתה", אמר השר. במשרד התיירות טוענים, כי הנחת משרד האוצר, לפיה צעד זה ייצר הכנסות של 130 מיליון שקל לקופת המדינה, הינה שגויה ומופרכת. "הצעדים המוצעים לא רק שלא יביאו לגידול בהכנסות, אלא יחסלו את תיירות המרפא בישראל כענף, ויביאו בעקבות כך לפיטורי אלפי אנשים", אמרו.

השר לנדאו מזהיר מפני הפיכת ישראל לבלתי רלוונטית לתייר המרפא. "אם מעלים את המחירים בשיעור של כ-35%, התיירים יפסיקו להגיע. עמם יפסיקו להגיע גם ההכנסות. מה שכן יגיע הוא פגיעה בעסקים: בבתי מלון, במסעדות, בשירותי הסעה ומוניות, בסופרמרקטים וחנויות מכולת, וכמובן בציבור החולים ובהכנסות מדינה של קרוב למיליארד שקל", הדגיש השר לנדאו, "מדינות בעולם משקיעות משאבים רבים לטובת חיזוק תיירות המרפא, ואנחנו מחסלים אותה במו ידינו".

לנדאו התייחס גם לתרומתה המשמעותית של תיירות המרפא לתדמיתה החיובית של ישראל בעולם. "לא בכל יום מתגלגלת לידינו הזדמנות לתרום לתדמיתה החיובית של ישראל בעולם. מדינת ישראל משקיעה משאבים אדירים לטובת מאמצי הסברה, רבים מהם נופלים על אזניים ערלות. תיירות המרפא מזמנת לנו הזדמנויות יקרות מפז להסברה חיובית".

במשרד התיירות טוענים, כי הטלת מיסוי ומניעת הגידול יביאו לחיסול תיירות המרפא, שהינה הראשונה להתאושש לאחר תקופות משבר, כאשר המרוויחים העיקריים מתיירות המרפא הם דווקא ציבור המטופלים בישראל, שכן ההכנסות לקופות בתי החולים מאפשרים להם להצטייד במכשור חדיש, ולאוצר – להפנות משאבים לשיפור השירות לאזרחי ישראל. במשרד מזהירים מפני "שפיכת התינוק עם המים", ומתריעים כי אם הכוונה תיושם, "נמצא את תיירי המרפא מגיעים לטורקיה ולגרמניה במקום לישראל ואלפי עובדים בענף התיירות מובטלים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן