Skip to content

בעקבות הרג הצעיר בכפר כנא – שביתה במגזר הערבי

מסע הלוויה בהשתתפות כ-10,000 אלפי אני אדם עבר בשקט. החל משעות הבוקר אירעו עימותים קשים עם כוחות המשטרה, שכללו ידויי אבנים, שריפת דגלים ושריפת צמיגים. "נפדה את נקמתנו", "ציונים צאו מחיינו", זעקו צעירים. ח"כ אחמד טיבי: "מדובר בחוט שזור הקושר בין ההוצאה להורג בירושלים לבין זו בכפר כנא"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מותו של ח'יר חמדין אלחמדן, צעיר בן 22, תושב כפר כנא שנורה למוות בידי שוטרים לאחר שעל פי החשד ניסה לדקור אותם ולטענת המשטרה היווה סיכון לחייהם, היווה פתח להפגנה קשה וזועמת היום (שבת) בצהריים.

מאות צעירים צעדו בצהריים מכפר כנא לעבר צומת בית רימון במחאה על מותו. המפגינים החלו לצעוד לאחר עצרת מחאה שנערכה במרכז הכפר בהשתתפות כחמשת אלפי משתתפים. לאחר ההפגנה צעדו כמה מאות צעירים ותוך כך הבעירו צמיגים, שרפו דגלים ויידו אבנים. שלושה מפגינים נעצרו בידי המשטרה.

התפרעויות בכפר כנא (צילום מסך)
התפרעויות בכפר כנא (צילום מסך)

 

"כול פשעו שהיה ערבי" - הכרזה שהונפה היום בכפר (צילום: ודיע עואודה)
"כול פשעו שהיה ערבי" - הכרזה שהונפה היום בכפר (צילום: ודיע עואודה)

כבר משעות הבוקר המוקדמות התגודדו עשרות צעירים בפאתי הכפר הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר כוחות המשטרה שהוזרמו למקום. בשעות הצהרים החלה עצרות המחאה הכוללת כינוס של הוועד הארצי של ראשי הרשויות הערביות בישראל. "קרה כאן דבר חמור במדינה מתוקנת", אמר ראש המועצה המקומית כפר כנא, מג'האד עוואוודה. "המועצה המקומית כפר כנא מסתכלת על האירוע בצורה חמורה ביותר ובדאגה. פניתי למשטרה ולמח"ש לפתוח בחקירה". "זהו ההרוג ה-47 מאז מהומות אוקטובר 2002", אמר ג'עפר פרח ממרכז מוסווא לזכויות האזרחים הערבים בישראל. "30 מתוך ההרוגים היו בידי שוטרים, אבל מכל האירועים האלה היו סך הכול שתי הרשעות, שוטר חייל אחד, ושחר מזרחי, ששוחרר מוקדם", "אני רואה שני מחדלים, מסר של יד קלה על ההדק ומערכת של הסתרה, תיאום עדויות.

אנחנו יודעים שאת התיק של שחר מזרחי מלמדים בבית ספר לשוטרים", הוא אמר. "מלמדים אותם לא לדבר עם מח"ש. המחדל השני הוא מח"ש. גם באירוע הזה אנחנו לא יודעים שמח"ש יתחיל לחקור. לא תחקרו אנשים ולא אספו ממצאים, המפכ"ל הבטיח שמשחררים את הגופה, אני מקווה שלא יתנהגו כמו בירושלים וישחררו את הגופה לפני הלילה". המפגינים צעקו "ציונים, צאו לנו מהחיים", ו – "נפדה את נקמתנו". המפגינים הניפו שלטים שבהם נכתב: "כל פשעו הוא שהוא ערבי". בין משתתפי ההפגנה היו מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, רא'אד סלאח, חברי הכנסת אחמד טיבי, (רע"מ – תע"ל) ומוחמד ברכה (חד"ש) והח"כ לשכער טאלב סאנע. בשבע בערב החל מסע הלוויה שנערך בתוך הכפר. כ-10,000 בני אדם השתתפו בלוויה. משטרת המחוז הצפוני שמרה על מרחק ממבואות הכפר ובכך נמנע חיכוך עם משתתפי הלוויה שעברה בשקט וללא הפרות סדר מיוחדות.

הבעירו צמיגים - כפר כנא (צילום מסך)
הבעירו צמיגים - כפר כנא (צילום מסך)

 

העצרת בכפר (צילום: ודיע וואודה)
העצרת בכפר (צילום: ודיע וואודה)

 

העצרת בכפר
העצרת בכפר

טיבי, שהגיע אחר הצהריים לכפר, אמר שהמשטרה לא הייתה נוהגת כך בישוב יהודי: "הכרזנו שביתה כללית מחר עם תהלוכות בישובים. הסיבה היא יחס המשטרה המתמשך, ובעיקר היום – יחס אל הערבים כאילו יש למגר אותם או לחסל אותם.מה שקרה היום, אם לא היה מצולם, היה עובר. מדובר בחיסול בדם קר של אדם שלא סיכן את השוטרים. היה אפשר להשתלט עליו,אבל הם פעלו לפי הבון טון הישראלי של 'רוח המפקד'. השר לביטחון פנים אהרונוביץ' אמר לפני כמה ימים שכל אירוע כזה צריך להסתיים בהרג".
טיבי קשר בין האירועים בירושלים לאלו של היום וטען כי "מדובר בחוט שזור הקושר בין ההוצאה להורג בירושלים לבין זו בכפר כנא. אני תוהה אם יש הוראה של אהרונביץ המורה על חיסולים". "אנחנו לא מעוניינים בעימותים דמיים, אבל רוצים להשמיע קול זעקה שמבטא את הזלזול בחיי האדם הערבי והאזרח הערבי", אמר טיבי.

הצעדה (צילומים: ודיע עואודה)
הצעדה (צילומים: ודיע עואודה)

 

דגליי פלסטין במסע הלוויה
דגליי פלסטין במסע הלוויה

האירוע הטרגי עצמו החל הלילה (שבת), כששוטרי תחנת נצרת הגיעו לכפר כנא במטרה לעצור אדם בשנות ה-20 לחייו החשוד בזריקת רימון הלם במהלך סכסוך על רקע משפחתי. בשלב זה לטענת השוטרים, הגיע למקום צעיר אחר, ח'יר אלדין אלחמדן, בן ה-22, כשבידו סכין שלופה וניסה לדקור אותם. בסרטון הוידיאו שצולם בצלמת האבטחה, נראה הצעיר מגיע כשהוא אוחז בידיו ככול הנראה סכין ומנסה באמצעות לנפץ את שמשות ה-GMC וואנדורה של היס"מ. כשהוא נוכח כי הדבר עולה בידיו הוא מתרחק מעט ונראה כאילו והוא חוכך בדעתו מה יעשה כעת. תוך כך נפתחת דלת הצד של הרכב, שוטר יוצא החוצה ויורה בצעיר מטווח קצר. הצעיר נראה עדיין בחיים כשהוא מוטל על הרצפה. בשלב זה הוא נישא לתוך הוואן, מוטל לתוכו והרכב פותח בנסיעה ומסתלק מהמקום. על פי הנראה בסרטון, לא בוצע לעבר הצעיר נוהל מעצר חשוד. לא נורתה יריית אזהרה באוויר, אלא הצעיר נורה מייד. כמו כן, לא הוזעק אמבולנס ולא נעשה ניסיון להציל את חיי הצעיר.

ממשטרת ישראל נמסר כי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) תחקור את האירוע, וכן עם תום חקירת מח"ש מתכוון המפכ"ל יוחנן דנינו להקים צוות שיבדוק את התנהלות השוטרים באירוע.

במשטרת המחוז הצפוני הדגישו היום כי האירוע מצוי בחקירת המשטרה וכי הם ישתפו פעולה באופן מלא עם חקירת נסיבות האירוע. עוד נמסר כי מפקד המחוז, ניצב זהר דביר, הורה לתגבר את כוחות המשטרה בכפר כנא בימים הקרובים, "תוך כדי הידברות עם המנהיגות במגזר הערבי על מנת למנוע הפרות סדר והתפרעויות של צעירים ובמטרה לפעול להחזיר את שגרת החיים ואת תחושת הביטחון לאזרחים בכפר ובאזור הצפון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן