Skip to content

יום של עימותים: נמשך גל המחאות מהומות במגזר הערבי. 40 בני אדם נעצרו

למרות ניסיונות המשטרה לאפשר לצעירים לפרוק את זעמם, השליכו מפגינים מתפרעים בקבוקי תבערה, אבנים לעבר השוטרים והציתו צמיגים. כמה עשרות צעירים מתפרעים בכפר כנא. מסתמן כי מח"ש לא תפתח בחקירת האירוע שבו נהרג הצעיר הערבי בסו, השבוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יום השביתה במועצות, במוסדות החינוך ובעסקים במגזר הערבי עליו הכריזה וועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, לא הסתיים הערב (ראשון) והפגנות צעירים ערביים בעיקר, נמשכות גם בשעות אלו. נכון לעכשיו נעצרו על ידי המשטרה כ 40 צעירים רובם ממכפר כנא לרבות מפגינים 'זרים' שהגיעו מהשטחים. המתפרעים השליכו בקבוקי תבעירה לעבר השוטרים וניסו לגרום למשטרה להיכנס אל הכפר. שוטרים ולוחמי מג"ב שמרו על איפוק ומנעו מהמפגינים לחסום צירי תנועה ראשיים בסמוך לכפר. יחד עם זאת עסקים רבים בצפון ובמשולש נסגרו ואיתם מוסדות החינוך. הפגנות התקיימו גם בסכנין, נצרת, אום אל-פחם, ואדי ערה, טירה, טייבה, כפר קאסם ובברטעה. בחלק מההפגנות הניפו המשתתפים דגלי פלסטין ואת תמונתו של ההרוג. "נקריב את חיינו למען מסגד אל-אקצה" זעקו מפגינים וגם "ברוח ובדם נפדה אותך שהיד".

הערב, מעצרים בכפר כנא (צילומים באדיבות אתר Alarab)
הערב, מעצרים בכפר כנא (צילומים באדיבות אתר Alarab)

 

כפר כנא - הבעירו צמיגים (צילומים באדיבות אתר Alarab)
כפר כנא - הבעירו צמיגים (צילומים באדיבות אתר Alarab)

 

חמדאן - הצעיר שנורה
חמדאן - הצעיר שנורה

 

שוטרים חוצצים מהמפגינים להגיע לציר ראשי בכפר כנא (צילום: חטיבת דוברות המשטרה)
שוטרים חוצצים מהמפגינים להגיע לציר ראשי בכפר כנא (צילום: חטיבת דוברות המשטרה)

 

חצצית נכנסת למרכז כפר כנא (צילום Alarab)
חצצית נכנסת למרכז כפר כנא (צילום Alarab)

משטרת ישראל שציפתה לגל של מהומות אלימות, נהגה בחוכמה כשלא נכנסה למרכזי הישובים הערביים אלא מנעה את גלישת ההפגנות לכבישים וצירי תנועה ראשיים. עם זאת, מאז מהומות אוקטובר 2002 לא נראו במדינה גל הפגנות שכזה במגזר הערבי. סגירת מוסדות החינוך והעסקים תרמה לא מעט לעשרות ומאות צעירים לצאת ולהצטרף לגלי ההפגנות. אל כפר כנא הגיעו גם מפגינים מהשטחים שכוונתם ככול הנראה להסית את ההמונים לפעילות פרובוקטיבית יותר. המשטרה זיהתה חלק מהם והם נעצרו. דפוס פעולה דומה זוהה במהומות 2002 בהם הגיעו מסיתים מה שטחים לנקודות תבערה והסיתו את ההמונים לפעול באלימות. אמש בתום הערכת מצב שקיים מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, בהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר, הוחלט כי המשטרה תעבור לפעול בכוננות מוגברת, ברמה ג'. למפקדים הועברה הנחיה להמשיך ולפעול בערוץ ההידברות עם גורמי הנהגה במגזרים השונים להרגעת הרוחות ולמניעת הסתה, ובמקביל לפעול בנחישות נגד גורמי קיצון המעוניינים להתסיס את האווירה בימים אלה. במהלך הלילה (שבת – ראשון), נחסם לתנועה כביש 444 באזור גשר טייבה במשולש. מפגינים שפרצו לכביש הציתו צמיגים. שוטרים וכוחות מג"ב עצרו צעיר בן 18 בחשד למעורבות בהפרות הסדר. בכפר כנא התפרעו כ- 40 צעירים שהפגינו בשעות הצהריים בכפר במחאה על האירוע. במהלך ההתפרעות הובערו צמיגים ופחים, נגרם נזק לתמרורים ואבנים הושלכו לעבר שוטרים שהגיעו למקום כדי לשמור על הסדר. כוחות יס"מ, מג"ב ופרשים נפרסו במקום. ושלושה מהמפגינים בשנות ה-20 לחייהם נעצרו. כביש 754 נחסם לתנועה בכניסה לכפר במטרה לפנות אלפי אבנים שנזרקו לעבר הכביש.

מפגינים בסכנין (צילומים באדיבות אתר Alarab)
מפגינים בסכנין (צילומים באדיבות אתר Alarab)

 

דגל ישראל הורד מעל נקודת המשטרה בשעב ותחתיו הונף דגל פלסטין
דגל ישראל הורד מעל נקודת המשטרה בשעב ותחתיו הונף דגל פלסטין

 

ביה"ס היסודי בברטעה סגור
ביה"ס היסודי בברטעה סגור

באזורים רבים ובכפרים רבים נערכו הפגנות שקטות. ביפו נפתחו מרבית העסקים, אבל בתי הדואר נסגרו. בתקרית אחרת שאירעה הערב, התלונן נהג אוטובוס כי אבנים יודו לעבר האוטובוס בו נהג בכביש מספר 1 באזור אבו גוש. לא היו נפגעים באירוע ולא נגרם נזק לאוטובוס שהמשיך בדרכו. המשטרה מנהלת סריקות אחר חשוד שנראה נמלט מהמקום. באזור בית חנינא בירושלים הושלכה אבן לעבר הרכבת הקלה. גם כאן לא היו נפגעים, אך נזק קל נגרם לקרון.

תוך כך מתחו בכירי משטרה ביקורת על דברי פוליטיקאים שרק מלהיטים את האווירה בהמתוחה בלאו הכי כמו זו של השר נפתלי בנט שקרא לצעיר שנורה למוות מחבל. "מחבל ערבי אחוז טירוף תקף ניידת של שוטרים עם סכין בניסיון לרצוח אותם" אמר אתמול (מוצ"ש) השר, "תגובת השוטרים הייתה כמצופה מאנשי הביטחון שלנו". לגבי חקירת מח"ש של האירוע אמר השר: " אפשר וצריך לבדוק. תמיד. אבל לא מדובר ב״רצח בדם קר״ ובטח שאין להפקיר את אנשי כוחות הביטחון שנשלחים להגן עלינו. אם לא נעניק גיבוי נראה עוד ועוד ישראלים נרצחים באמצעות סכינים, זיקוקים ודריסות מכונית". ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אף הוא אמש לנושא הירי בצעיר הערבי והביע את תמיכתו במשטרה. "ישראל היא מדינת חוק. לא נסבול הפרות סדר והתפרעויות", אמר נתניהו והוסיף כי "נפעל נגד זורקי האבנים, חוסמי הצירים ואלו הקוראים להקמת מדינה פלסטינית במקום מדינת ישראל. מי שלא יכבד את החוק הישראלי ייענש במלוא החומרה". ראש הממשלה הוסיף שינחה את "שר הפנים לבחון שלילת אזרחות של הקוראים להשמדת מדינת ישראל".

הפגנות באוניברסיטת תל אביב (צילום מסך)
הפגנות באוניברסיטת תל אביב (צילום מסך)

 

הפגנה בחיפה (צילום מסך)
הפגנה בחיפה (צילום מסך)

במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) המשיכו היום לחקור את נסיבות האירוע שהוביל למותו של חיר א-דין חמדאן (22) בידי שוטרי היס"מ בכפר כנא. לפי ממצאים ראשוניים ומעדויות של שני השוטרים שהיו מעורבים בתקרית, השוטר היורה לא כיוון לפלג גופו העליון אלא לידו של חמדאן, שאחז בסכין, במטרה לנטרלו, כך לטענת השוטר היורה. לדבריו "הכדור, מחוסר מזל, פגע במותן של הצעיר, וגרם לדימום קשה בעורקו, דבר שהוביל בסופו של דבר למותו". את ההסבר לשאלה מדוע לא הוזעקה עזרה רפואית דחופה על ידי הכוח המשטרתי מייד לאחר שחמדאן נורה על ידיהם ונוטרל, הסבירו השוטרים כי הם גררו את הצעיר לרכב ועזבו את המקום בשל חשש לחייהם בגלל האזור הבעייתי בו התרחש האירוע. לדבריהם הם חששו כי תושבי הכפר יגיעו במהירות לפגוע בהם ולכן החליטו להכניסו לרכב ולהזעיק את מד"א במקום אחר. השוטרים סיפרו כי הם חשו מאוימים בשל תקיפת הניידת על ידי חמדאן ובשל העובדה שצעק אליהם "אללה אכבר". ממח"ש נמסר היום כי בקרוב יימסר עדכון לגבי חוקיות תגובת השוטרים. לדברי גורמי משטרה האירוע נבדק ממספר זויות של מצלמות אבטחה ועדויות שנאספו ומסתמן שמח"ש לא תפתח בחקירת האירוע מאחר והחומר שהצטבר מעיד כי השוטרים פעלו כיאות. כמו כן, נודע כי השוטרים יאובטחו בשלב זה בשל איומים על חייהם. השוטר היורה יאובטח ברמה 6 שהיא הרמה הגבוהה ביותר. האבטחה כוללת גם את אשתו, שגם היא שוטרת. כול השוטרים הועברו למחוז אחר על מנת להרחיקם מסכנה הנשקפת לחייהם.

מפגינות בערערה
מפגינות בערערה

 

מפגינים בסכנין
מפגינים בסכנין

 

מפגינים בכפר קאסם
מפגינים בכפר קאסם
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן