Skip to content

סעיף מר מים המלח

מי יממן את הגנות ים המלח? סוגיה סבוכה זו, שנמצאת על המדוכה כבר לא מעט שנים, השתחלה אל חוק ההסדרים ללא דיון, ונראה שהכנסת מקווה להעביר אותו בחסות מבול החוקים המאושרים על ידי חברי כנסת מותשים, שכלל אינם יודעים על מה הם מצביעים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלונות ים המלח. ההגנות אמורות להציל את המלונות מהצפה של מי בריכה מס.5. (צילום: alberto pral, אתר משרד התיירות)
מלונות ים המלח. ההגנות אמורות להציל את המלונות מהצפה של מי בריכה מס.5. (צילום: alberto pral, אתר משרד התיירות)

משרד עורכי הדין ארדניסט, בן נתן ושות' פנו בתחילת השבוע בשם התאחדות המלונות בישראל אל יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יריב לוין ואל היועץ המשפטי לכנסת איל ינון, בדרישה להסיר את הסעיף הדן בהגנות ים המלח. סעיף זה מחייב את בתי המלון בים המלח להשתתף בסכום של עד 5 מיליון שקל לשנה בהגנות ים המלח. הגנות אלה נדרשות בשל עליית מפלס המים בעקבות פעילות מפעלי ים המלח, בשל שקיעת הפסולת בקרקעית בריכה מספר 5 שנמצאת מול בתי המלון.

לדברי עורכי הדין, הסטוריית החקיקה של החוק מצדיקה את הפרדתו מחוק ההסדרים. "ההסטוריה ארוכת השנים של ההגנה על מפלס ים המלח מלמדת כי אין דחיפות בטיפול בשאלת המימון דווקא בשנת 2015. למעשה, נוכח ההסטוריה של החוק, ההחלטה מעלה חשש כבד כי המטרה העיקרית של הכללת הנושא בחוק ההסדרים אינה הזיקה הישירה וההכרחית לשנת התקציב 2015, כי אם רצונה של הממשלה להשיג רוב בכנסת להעברתו תחת מטריית הלחץ של חוק ההסדרים", הם כותבים.

עורכי הדין טוענים, בין היתר, כי עליית מפלס המים היא אתגר בקנה מידה לאומי וכל הסדרה הקשורה אליו, מחייבת את הכנסת לשקול את כל השיקולים הרלוונטיים ולאפשר דיון ציבורי מעמיק בסוגיה. "דיון זה לא יתקיים ואינו יכול להתקיים תחת סד הזמנים הצפוף של חוק ההסדרים…להסדר המוצע יש השלכה מצומצמת מאד על חוק התקציב לשנת 2015 ומדובר, לכל היותר, בהשלכה תקציבית של עשרה מיליון שקלים מתוך תקציב העומד על יותר מ-328 מיליארד שקל".

לכן מבקשת התאחדות המלונות להסיר סעיף זה מחוק ההסדרים. לפי נייר עמדה של המלונאים, מדובר בפועל בהטלת עלויות הייצור של מפעלי ים המלח על אורחי בתי המלון: "זהו מס עקיף על אזרחי המדינה והתיירים. בתי המלון יהיו הזרוע המבצעת לגביית המס, כאשר המימון בפועל להוצאה החדשה תתגלגל למחיר הנגבה מהאורחים. למעשה, הטלת המס השנתי על בתי המלון תביא להעלאות מחיר בבתי המלון בים המלח, וזאת בניגוד גמור לאימוץ מסקנות ועדת בר-ניר על ידי הממשלה (הוועדה לבחינת עלויות הנופש שפעלה מטעם משרד התיירות), אשר קבעה כי יש להוזיל את התשומות בבתי המלון – לשם הורדת המחירים".

מלון ישרוטל ים המלח. רק המלונות בקו המים ייפגעו מעליית המפלס, אך המימון נופל על כולם. (צילום באדיבות רשת ישרוטל)
מלון ישרוטל ים המלח. רק המלונות בקו המים ייפגעו מעליית המפלס, אך המימון נופל על כולם. (צילום באדיבות רשת ישרוטל)

הסוללות הוגבהו שלוש פעמים

המלונאים טוענים כי האחריות להגנות ים המלח כתוצאה מתהליכי הייצור של מפעלי ים המלח אמורה להיות אך ורק של מפעלי ים המלח. "לאחר החלטת בג"ץ בנושא והסכם של המדינה עם מפעלי ים המלח, ברור כי עלות ביצוע ההגנות בים המלח, כולל פתרון קציר המלח, אינה באחריות בתי המלון, והנה שוב מחזירה המדינה את הגלגל אחורנית ומחליטה להטיל חלק מעלות תחזוקת החופים על בתי המלון".

לפי התאחדות המלונות, הנהנים היחידים מהחלטות הממשלה לפיתרון הביניים והקבע בים המלח הם מפעלי ים המלח וממשלת ישראל, המקבלת תמלוגים. לדברי הנהלת התאחדות, במשך כל השנים נהנים מפעלי ים המלח מתהליך ייצור זול, ללא מתן פיתרון למלח כפסולת התעשייתית וללא כל מחויבות סביבתית והתחשבות בבתי המלון. "הניסיון כעת להפוך את בתי המלון לשותפים בעלויות הייצור של מפעלי ים המלח הוא אבסורד, אלא אם כן המדינה מתכוונת לשתף את בתי המלון גם ברווחים ובתמלוגים", הם כותבים בנייר העמדה, "במהלך השנים הגביהו מפעלי ים המלח את סוללות החוף מול בתי המלון שלוש פעמים, תוך גרימת נזק כלכלי עצום לבתי המלון. בכוונת המדינה להביא לכך שבתי המלון למעשה ישלמו תשלום כפול על הגנות ים המלח – פעם אחת דרך תשלום הארנונה (שתממן, לפי חוק ההסדרים החדש, את עלות השתתפות המועצה האזורית תמר בהגנות עם ים המלח, בסכום שווה ערך לסכום, שמתבקשים המלונאים לשלם), ובפעם שנייה בתשלום ישיר".

עוד הם טוענים כי לא הגיוני שהמס המוטל הוא לא על כלל העסקים באזור ים המלח, ורק על בתי המלון ואף תוהים מי קבע וכיצד, את העלות של 15 מיליון שקלים לשנה של ההגנה על הים. "אין אף בית מלון במדינת ישראל, ששוכן ליד חוף ים ציבורי, שנדרש לשלם עבור החזקת החוף – זאת אפליה.
והאבסורד הגדול הוא, שרוב בתי המלון בים המלח כלל לא נפגעים מעליית המפלס. נפגעים רק בתי המלון שבקו המים. "בתי המלון רכשו את המגרשים מהמדינה במחיר מלא, וללא כל הגבלה, כך שהדרישה החדשה בחוק ההסדרים מעלה סימני שאלה בעניין חוקיותה", מסכמים המלונאים.

[related-posts title="כתבות קודמות בנושא הגנות ים המלח"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן