Skip to content

השר בנט: מחירי המזון התחילו לרדת

בסקירה בוועדת הכלכלה הוא אמר: בשנה שחלפה, מספטמבר 2013 עד ספטמבר 2014, ירדו מחירי הפירות והירקות ב-2.86%, בשר עופות ודגים ירדו ב-4.7% וחלב ומוצריו ירדו ב-2.7%
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר הכלכלה נפתלי בנט
שר הכלכלה נפתלי בנט

שר הכלכלה נפתלי בנט אמר הבוקר בסקירה על פעולות משרדו בוועדת הכלכלה, כי מחירי המזון כבר התחילו לרדת כאשר בשנה שחלפה, מספטמבר 2013 עד ספטמבר 2014, ירדו מחירי הפירות והירקות ב-2.86%, בשר עופות ודגים ירדו ב-4.7% וחלב ומוצריו ירדו ב-2.7%. הוא ציין, כי הוא תומך בהעלאת שכר המינימום, בתנאי שזה יהיה כרוך בהקלה על עסקים קטנים. על משבר התעסוקה בדרום אמר: אני מוכן להזיז מפעלים מהמרכז, אבל לא רואה היגיון להזיז מפעל מקריית מלאכי לערד. יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן אמר, כי פיקוח על מחיר הגז הטבעי יכול להחיות את התעשייה השוקעת בישראל ולטפל ביוקר המחייה.

"רוב האוכלוסייה חוטבי עצים"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, קיבלה היום דיווח משר הכלכלה, ח"כ נפתלי בנט, על פעילות משרדו בשנה החולפת. היו"ר ברוורמן אמר לשר בנט, כי הבעיה המרכזית בישראל היא כלכלת אקזיט, שטובה לקבוצה קטנה, אבל משאירה את רוב האוכלוסייה כחוטבי עצים ושואבי מים. "התעשייה שוקעת ופריון העבודה נמוך", אמר ח"כ ברוורמן. הוא ביקש התייחסות של שר הכלכלה לנושא הפיצויים לבעלי עסקים בעוטף עזה שנפגעו במבצע צוק איתן, וכן התייחסות לקשיים של העסקים הקטנים בכלל. כמו כן שב היו"ר ברוורמן וקרא להטיל פיקוח על מונופול הגז הטבעי, כצעד המרכזי שיכול להחיות את התעשייה בישראל ולטפל ביוקר המחייה.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן

"נרדוף אחרי מתאמי מחירים"

השר בנט סקר את פעילות משרדו ואמר כי שנת 2014 הייתה שנת היפוך המגמה להסרת רגולציה. "ביטלנו 50% מהתקנים שסימנו לעצמנו ככאלה שיש לבטלם", אמר. הוא הוסיף כי יחד עם היו"ר ברוורמן וועדת הכלכלה אושר חוק המזון ובמאי 2015 יכנס לתוקף ביטול הפטור שאפשר לסיטונאי הפירות והירקות לתאם מחירים, ואמר: "אני מודיע לסיטונאים – תיזהרו כי נפקח עין ונרדוף אחרי מי שיתאם מחירים וימנע תחרות". עוד ציין בנט כי בשנה האחרונה, מספטמבר 2013 עד ספטמבר 2014, מחירי המזון ירדו. לדבריו, מחירי הפירות והירקות ירדו ב-2.86%, בשר עופות ודגים ירדו ב-4.7%, חלב ומוצריו ירדו ב-2.7% ועוד.

הבטיחו ולא שילמו

יעקב ארג'נטרו, בעל חווה טיפולית בעוטף עזה, טען כי עד היום לא קיבל כסף על חשבון הפיצויים אלא רק הבטחות, ומצבו מידרדר ואין לו כסף לשלם משכורות ומסים. זין כהן, סטודנט בן 28 מרמת גן בעל עסק קטן למתן ויזות תייר לארה"ב, טען כי הארנונה המוטלת על עסקים, המסים והרגולציה כעת ולא מאפשרים לעסקים קטנים לשרוד, וחוקי העבודה לא מעודדים אותם להעסיק עובדים. "אם המצב לא ישתנה בשנה הקרובה, אשקול לרדת מהארץ לארה"ב, יפן או קנדה שם אוכל להיות יזם מצליח", אמר.

הוגדלה קרן ההלוואות

השר בנט אמר, כי משרדו הגדיל את הקרן להלוואות בערבות מדינה ל-4.5 מיליארד שקלים. "5,000 עסקים קיבלו הלוואות מהקרן בשנה האחרונה, אחד מכל שני עסקים שפנה קיבל", אמר השר בנט וקרא לבעלי העסקים להגיש בקשות. באשר לפיצויים בעקבות צוק איתן אמר שר הכלכלה כי מס רכוש לא כפוף למשרדו, אך הוא קרא לבעלי העסקים לפנות למערך מעוף של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, ולהסתייע בו. עוד הוסיף השר בנט כי תשלום דמי הטיפול הארגוני, שמקשה מאוד על מעבידים, יעבור מהפכה. לדבריו, כל עסק חדש יהיה פטור מתשלום ב-5 השנים הראשונות, ועסקים קטנים בהם עד 10 עובדים יהיו פטורים באופן מלא.

שר הכלכלה הוסיף כי הוציא צו הרחבה לעובדי השמירה והניקיון, שהגדיל את השכר האפקטיבי שלהם בכ-1,000 שקלים בחודש.

להזיז מפעלים

היו"ר ברוורמן ביקש את התייחסותו לנושא יבוא האוטובוסים מסין, שיפגע במפעלי הארגז ומרכבים בפריפריה, אך השר לא נתן תשובה ברורה בעניין. "אני מבין ששר התחבורה התגבר עליך פוליטית", אמר ח"כ ברוורמן לשר בנט. עם זאת שר הכלכלה התייחס לנושא התעסוקה בפריפריה ולסגירת מגבות ערד, ואמר כי המשרד פועל להקים אזור תעשייה ולהביא מפעלים חדשים לערד. "אני מוכן להזיז מפעלים מהמרכז, אבל לא רואה היגיון להזיז מפעל מקריית מלאכי לערד", אמר השר בנט בהתייחס למעבר של אסם.

"הקלה על עסקים"

ח"כ דב חנין בירך את השר על פעולתו בנושא צו ההרחבה וביקש את התייחסותו לנושא העלאת שכר המינימום במשק. "64 חברי כנסת, מכל הסיעות למעט סיעת יש עתיד, חתמו על הצעת חוק להעלות את שכר המינימום, יוזמה שזוכה לתמיכה גם מצד ההסתדרות ונגידת בנק ישראל", אמר ח"כ חנין. השר בנט השיב, כי הוא "תומך בהעלאת שכר המינימום, בתנאי שזה יהיה כרוך בהקלה על העסקים הקטנים כדי שלא נאבד מקומות עבודה".

ח"כ אילן גילאון ביקש את התייחסות השר לשביתה בשירות התעסוקה ולמתן דמי אבטלה לעצמאיים. "בתקציב 2015 צפוי קיצוץ של 22% בתקציב האכיפה בשוק העבודה, וקיצוץ של 30% בתקציב עידוד תעסוקת אוכלוסיות ייעודיות", אמר ח"כ גילאון.

"לשכת התעסוקה – לשכת החתמה"

השר בנט השיב ואמר, כי "מזה שנים שירות התעסוקה היה לשכת החתמה לדמי אבטלה, ואת זה אנחנו רוצים לשנות ולהפוך את השירות לגוף שיעסוק בהכשרה והשמה. גילינו שיש יותר מדי לשכות שכמות הפונים אליהן קטנה, ואנחנו רוצים לחסוך בעלויות כדי להפנות את הכסף לתת שירות טוב יותר למובטלים. אף עובד בשירות התעסוקה לא יפוטר".

"אפליה מתקנת"

ח"כ יעקב אשר אמר כי המשרד צריך להשקיע באפליה מתקנת שתתמוך בעבודה בקרב הציבור החרדי. הוא התייחס לאמירה שצריך לתת לציבור החרדי חכות במקום דגים ואמר: "זה לא ילך אם ישתמשו בחכות עדי להכות בנו". לדבריו, "אנחנו לא מאיימים לרדת מהארץ, גם אם יכו בנו נישאר כאן, אבל צריך לסייע לציבור החרדי ובעיקר להפנות מענקים לתעסוקת נשים חרדיות, כדי שלא יעסקו רק במקצועות נמוכים".

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בצרות, וגם התעשיינים הגדולים לא מקבלים גיבוי. "השרים לא עובדים ביחד, ולכן ישראל נמצאת בתחתית", אמר. הוא קרא לשר בנט לבחון את נושא הפיקוח על מונופול הגז הטבעי, ואמר כי אם לא תתקבל החלטה וייחתמו חוזי אספקת גז ל-30 השנים הבאות הדבר יהרוס את התעשייה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן