Skip to content

הוכרז סכסוך עבודה בארקיע

בגלל מבוי סתום בהעסקתם של טייסים שהגיעו לגיל 65. ארקיע: סוגיית גיל הפרישה של טייסים בגינה הוכרז סכסוך העבודה אינה ייחודית לארקיע ונוגעת גם לטייסי אל על וישראייר ההסתדרות אישרה סכסוכי עבודה ב ויצ"ו, עמידר, אגד, הפניקס, חברת הרכבת, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, ביה"ס מקוה ישראל ומועצה מקומית מבשרת ציון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות התכנסה ואישרה היום כמה סכסוכי עבודה. הסכסוך הראשון שאושר הוא סכסוך עבודה בארקיע, הנוגע לכ-680 עובדים. העובדים מוחים על המבוי הסתום במו"מ להסדרת תנאי העסקתם של טייסים שהגיעו לגיל 65. על פי החלטת רשות התעופה האזרחית (רת"א) נקבע, כי גיל הטיסה לטייסים בטיסות מסחריות יהיה גיל 65. כתוצאה מהחלטה זאת ומהצעדים החד צדדיים שמקדמת הנהלת ארקיע, עלולים למצוא עצמם טייסים ותיקים ומוערכים ללא מקור פרנסה בטרם הגיעם לגיל הפנסיה שהוא 67.

מטוס בואינג 757 של ארקיע. צילום: ויקיפדיה
מטוס בואינג 757 של ארקיע. צילום: ויקיפדיה

מארקיע נמסר בתגובה, כי סוגיית גיל הפרישה של טייסים בגינה הוכרז סכסוך העבודה אינה ייחודית לארקיע ונוגעת גם לטייסי אל על וישראייר. הסוגיה נדונה בימים אלה בבית המשפט בגין עתירת איגוד הטייסים הארצי. "החלטת המדינה הינה גזירה שהציבור (הטייסים כמו גם המעסיקים) אינו יכול לעמוד בה. ארקיע קוראת למדינה להחריג את סקטור הטייסים מתקנות גיל הפרישה, כפי שעשתה בסקטורים אחרים. עד אז ארקיע קוראת למדינה לאפשר לטייסים להמשיך ולטוס בקווים הפנים ארציים ובכך לפתור לפחות חלקית את הבעיה", היא ציינה.

סכסוך בהפניקס

הסכסוך השני שאושר היום הוא סכסוך בחברת הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק. כ-2,200 עובדי החברה, אליהם נוגע הסכסוך, מוחים על סירובה העיקש של ההנהלה לנהל עמם מו"מ ולחתום על הסכם קיבוצי מיוחד שיבטיח את זכויותיהם בעת מכירת מניות השליטה בחברה. העובדים דורשים רשת ביטחון מפני פיטורים לאחר העברת השליטה לבעלים החדשים, כמו גם שותפות ברווחי העסקה בצורת חלוקה של מענקי מכירה לעובדים – כהכרה בתרומתם הישירה להצלחת החברה.

סכסוך סקטור מנהלות המעונות של ויצ"ו

הסכסוך השלישי שאישרה ההסתדרות הוא סכסוך עבודה בקרב סקטור מנהלות המעונות של ויצ"ו. שורשי הסכסוך, אשר נוגע לכ-2,500 עובדות, נעוצים בכך שהנהלת ויצ"ו הביאה את המשא ומתן עם נציגות העובדים למבוי סתום וחזרה בה מההסכמות שהושגו עד כה. קריסת המשא ומתן מעכבת את השגת ההסכם הקיבוצי למנהלות המעונות ואינה מאפשרת חתימה על הסכם עבודה חדש.

סכסוך אגד

עוד סכסוך עבודה שאישרה ההסתדרות נוגע לעניינם של כ- 4,650 עובדי אגד- אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ. בין העילות להכרזת סכסוך זה, נקיטת שורה של צעדים ארגוניים חד צדדיים על ידי הנהלת אגד. צעדים אלו אשר צפויים לפגוע משמעותית בזכויותיהם ובשכרם של העובדים, כוללים בין השאר, כוונה ליישם תכנית התייעלות ללא מו"מ עם הועד וההנהלה, צמצום היקף העבודה על ידי העברתה לחברת הבת "אגד הסעים" וסגירת סניפים ומוסכים שתקטין את היקף העבודה ותביא לניוד עובדים.

סכסוך עמידר

ההסתדרות אישרה גם סכסוך עבודה בקרב 600 עובדי חברת עמידר. העובדים מלינים על פעולות שנוקטת ההנהלה אשר צפויות לרוקן את קופת החברה ולפגוע בזכויות העובדים. בנוסף, נמנעת חברת עמידר מכניסה למו"מ שיסדיר וישפר את תנאי הפרישה של העובדים על אף הבטחותיה לעשות זאת ובניגוד לנהוג ביחסי עבודה קיבוציים במגזר הציבורי.

סכסוך רכבת ישראל

סכסוך עבודה נוסף שאישרה היום ההסתדרות קשור לכ- 2,600 עובדי חברת רכבת ישראל. העילות לסכסוך עוסקות בהתנהלות חד צדדית של ההנהלה, אשר פוגעת בכוחם הארגוני ובזכויותיהם של העובדים.

עוד סכסוכים

סכסוכי עבודה נוספים שאושרו היום נוגעים בעניינם של עובדי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, עובדי המועצה המקומית מבשרת ציון ועובדי בבית הספר מקווה ישראל. העילות בסכסוכים אלו קשורות לצעדים שיוזם המעסיק ללא שיתוף או הסכמה עם חברי הועד ושיש בהם פגיעה בעובדים, בזכויותיהם ובביטחונם התעסוקתי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן