Skip to content

צמיחה שלילית במשק לראשונה משנת 2009

ברבעון השלישי של השנה ירד התוצר המקומי הגולמי ב-0.4%, לאחר עלייה של 2.2% ברבעון השני ועלייה של 3.2% ברבעון הראשון של שנת 2014. זאת בעקבות השפעה מהותית של מבצע צוק איתן. ח"כ שלי יחימוביץ: מדובר בכשל מתמשך של מדיניות כלכלית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפיד

התוצר המקומי הגולמי, במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות, ירד ברבעון השלישי של שנת 2014 ב-0.4% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 2.2% ברבעון השני ועלייה של 3.2% ברבעון הראשון של שנת 2014. כך מסר היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). הפעם האחרונה שבה צמיחה שלילית במשק הייתה ברבעון הראשון של 2009, על רקע המשבר הפיננסי בארה"ב.

יש לציין, כי הירידה בתוצר ברבעון השלישי השנה משקפת ירידות בהשקעות בנכסים קבועים וביצוא סחורות ושירותים ללא יהלומים וללא חברות הזנק ועליות בהוצאה לצריכה פרטית ובהוצאות לצריכה ציבורית.

להתייחס לממצאים בזהירות 

יחד עם זאת הלשכה לסטטיסטיקה ממליצה להתייחס לממצאים אלה בזהירות, כי"כידוע, קיימת אי סדירות גבוהה יחסית בסדרות הסטטיסטיקה הכלכלית בארץ. הדבר מתבטא בתנודות חריפות בנתונים הרבעוניים שמקשה על ניתוח המגמה בסדרות העתיות השונות ובמיוחד על איתור נקודות מפנה בפעילות הכלכלית. האומדנים המוקדמים על ההתפתחות הכלכלית יעודכנו עם קבלת הנתונים לחודשים החסרים. בנוסף, קיימת השפעה מהותית של מבצע צוק איתן על חלק מהסדרות הכלכליות ברבעון זה". 

על פי נתוני הלמ"ס בחישוב שנתי היו ברבעון השלישי של השנה ירידה של 1.4% בתמ"ג העסקי; עלייה של 3.9% בהוצאה לצריכה פרטית; עלייה של 3.1% בהוצאה לצריכה ציבורית; עלייה של 9.8% ביבוא סחורות ושירותים ללא יבוא בטחוני, אוניות ומטוסים ויהלומים; ירידה של 4.4% ביצוא סחורות ושירותיםללא יהלומים וללא חברות הזנק וירידה של 3.6% בהשקעה בנכסים קבועים. 

"כשל מתמשך"  

ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה על הצמיחה השלילית לראשונה מזה חמש וחצי שנים: "מדובר בכשל מתמשך של מדיניות כלכלית המצמצמת עוד ועוד את יכולת הקנייה של 99% מאזרחי המדינה ומנחיתה עליהם מהלומות מכל כיוון אפשרי. שכר העומד במקום ונשחק, קיצוצים תכופים בתקציב המדינה שמאלצים לשלם מכיסנו על שירותי בסיס ומקטינים את ההכנסה הפנויה, ויוקר מחייה משתולל שהמאבק נגדו בא לידי ביטוי אך ורק במסיבות עיתונאים – כל אלה גורמים למשקי הבית לנהוג באופן הישרדותי, לא לצרוך ובכך להאט את המשק בצורה מסוכנת. 

"רק העלאת שכר המינימום, פיקוח על המחירים ובראשם פיקוח על מונופול הגז הטבעי, הרחבת שירותי הבסיס במקום צמצומם, והשקעה במחוללי צמיחה, אשר לא קיימים כלל בתקציב 2015 יניעו את המשק, יזרימו דם בעורקי העסקים הקטנים והבינוניים ויחלצו אותנו מהתוצאות ההרסניות של כלכלת נתניהו ולפיד. על הצמד הזה להבין כי תיאוריית החלחול הגורסת שככל שניתן הטבות לתאגידים גדולים ועשירים כן ישתפר מצבם של העניים ושל מעמד הביניים – קרסה מזמן, ואינה עומדת במבחן המציאות". 

"פגיעה נקודתית"

תגובה משרד האוצר על נתוני הלמ"ס: "משרד האוצר העריך כי תהיה פגיעה בצמיחה בשנת 2014 בעקבות מבצע צוק איתן. הכלכלה הישראלית נותרה יציבה בין היתר בשל הצעדים בהם נקט המשרד בשנים 2013-2014 , ולכן להערכתנו מדובר בתוצאה נקודתית  ולא פגיעה שצפויה להיות ארוכת טווח. התחזיות של משרד האוצר לצמיחה ב-2014-2015 (2.4% צמיחה לשנת 2014, 2.8% צמיחה לשנת 2015) עדיין עומדות בעינן. התקציב שהוגש לאישור הכנסת הינו כזה שיביא להמשך צמיחה ויציבות בכלכלה הישראלית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן