Skip to content

מהנדסי תוכנית הגרעין של איראן הצליחו לנטרל את הווירוס "סטקסנט" ממחשביהם

כך העריכו מומחי מחשבים מאירופה ומארה"ב ופורסם בסוכנות רוייטרס. האם זה נכון? קשה לומר בביטחון מה המצב, אבל סביר שהושג עיכוב בפיתוח הגרעין האיראני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כך העריכו מומחי מחשבים מאירופה ומארה"ב ופורסם בסוכנות רוייטרס. האם זה נכון? קשה לומר בביטחון מה המצב, אבל סביר שהושג עיכוב בפיתוח הגרעין האיראני

מאת עמי אטינגר

מהנדסי תוכנית הגרעין של איראן הצליחו לנטרל ולטהר את מערכת המחשבים שלהם מהווירוס "סטקסנט", שפגע חמורות במתקני הגרעין האיראני לפני כשנתיים. כך העריכו מומחי מחשבים מאירופה ומארה"ב, כפי שפורסם בסוכנות רוייטרס.

תותחי נ"מ בסמוך למתקן הגרעיני בנתנז (צילום: חאמד סאבר, ויקימדיה)
תותחי נ"מ בסמוך למתקן הגרעיני בנתנז (צילום: חאמד סאבר, ויקימדיה)

במאמר, שפורסם בגיליון "צבא ואסטרטגיה" של המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב,     מסביר ד"ר מרטין ליביקי, מדען חבר בצוות הניהול הבכיר במכון ראנד, קליפורניה ארה"ב, כי תולעת ה"סטקסנט" התגלתה בחודש יוני 2010 ובספטמבר אותה השנה זוהתה מטרתה — מתקן גרעיני באיראן. החשדות המוקדמים ביותר סימנו את הכור בבושהר כיעד שלה, אך איראן הכחישה שהכור ספג חבלה כלשהי. בתוך כמה שבועות זוהה מפעל הצנטריפוגות בנתנז כמטרת ההתקפה.

הכחשות ראשוניות של איראן הופרכו בשלהי נובמבר 2010, ביום שבו חיסלו מתנקשים שני מדעני גרעין איראנים, וכאשר הודה אחמדינג'אד שהייתה תולעת שגרמה בעיות רבות, אך אלה תוקנו.

סטטיסטיקה של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) מלמדת, כי ייתכן שהתולעת האמורה גרמה להתבלות מוקדמת של עשרה אחוזים מהצנטריפוגות של איראן, ולפיכך הקנתה ליוצרי התולעת כמה חודשי דחייה לכל היותר בלוח הזמנים המשוער שלפיו יהיה בידי איראן די חומר גרעיני לבניית הפצצה הראשונה שלה. בדיווחים אחרים מצוטטים אישים בכירים, המתנבאים (נכון לינואר 2011), שהמועד המוקדם ביותר שבו איראן תוכל להרכיב התקן כזה הוא 2015, כלומר הושג עיכוב של כמה שנים.

רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור לתולעת ה"סטקסנט" לא ברור איך הצליחה התולעת לחדור למפעלים. חושדים, כי יוצרי התולעת קיבלו סיוע ביודעין או שלא ביודעין מקבלנים רוסים, שחיבלו ביחסי העבודה של האיראנים עם קבלנים אלה.

מי כתב את התולעת ומי שחרר אותה? האם היה זה אדם מסוים, האם היו אלה ישראלים, כפי שאפשר לשער מכמה רמזים בקוד המקור, אך מי יידע אם רמזים אלה לא הושתלו כדי להטעות? האם היו אלה אמריקאים? האם מדובר בשיתוף פעולה אמריקני-ישראלי? האם היו אלה הסינים? אלה היו השאלות שנשאלו כשנודע דבר קיומה של התולעת.

עכשיו נמסר, כי מהנדסים איראנים הצליחו לנטרל את ה-"סטקסנט", האם זה נכון? קשה לומר בביטחון מה המצב. דבר אחד יתכן – שאולי הושג עיכוב של כמה שנים בפיתוח הגרעין האיראני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן