Skip to content

סעיף הרצח בוטל: לוחם מג"ב מואשם בהריגת ילד פלסטיני

הלוחם הואשם בהריגה לאחר שבדיקה בליסטית הוכיחה כי הנער נורה מנשקו האישי. טענות הפלסטינים שסתרו את הודעת המשטרה וצה"ל כי הנער נורה בכדור גומי נמצאו נכונות. על רקע זה נקלטת היטב בקרב הציבור הפלסטיני התפיסה כי נהג אגד שנמצא תלוי באוטובוס בבירה, נרצח ולא התאבד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתב אישום הוגש הבוקר (ראשון) על ידי פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט המחוזי בבירה, כנגד שוטר מג"ב שירה למוות בצעיר פלסטיני במחודש מאי 2014 במהלך עימותים ביזור מחסום ביתוניא. מכתב האישום עולה כי הלוחם יואשם בהריגה ולא ברצח כפי שנחשד בתחילה. הפרקליטות ביקשה את מעצרו עד תום הליכים.

מכתב האישום עולה כי הלוחם שירת כמפקד כיתה שהוצבה באזור כחלק מההיערכות הבטחונית לקראת "יום הנאכבה" (האסון), באזור הכפר ביתוניא. סמוך לשעה 11:00 הוא ניצב יחד עם 6 לוחמים ואיש תיעוד צבאי בעמדה גבוהה המאפשרת תצפית נוחה על הציר המרכזי בכפר ובמטרה למנוע ולהדוף מפגינים לנוע לכיוון המחסום.

לוחם מג"ב, הוגש נגדו כתב אישום בגין הריגה (צילום מסך )
לוחם מג"ב, הוגש נגדו כתב אישום בגין הריגה (צילום מסך )

הלוחמים והנאשם בתוכם הונחו להשתמש רק בכדורי גומי לפי הצורך ובהתאם לנוהלי הצבא. כמו אלרים הוא נשא עליו את נשקו מסוג M16 כשעליו רומה כדורי גומי. הלוחם כחו חבריו צויידו מראש במחסניות תחמיש (תרמילי רובה ללא קליע) לירי כדורי גומי כשהן צבועות בצבע אדום להבדיל ממחסניות כורים רגליות שמגיעות עם כדורים חיים וצבען שחור או צבע כהה, אותן החזיק הלוחם בנוסף לכך.

בשלב מסוים הגיעו הצעירים ובהם גם נדים נווארה, בן 17, שיידה בשעה 13:41 אבנים לעבר כוחות הביטחון בסמוך למחסום. בשלב זה "הנאשם הכניס קליע חי למחסנית התחמיש (תחמישי הכדורים ללא קליע), בכוונה לירותו לעבר מפירי הסדר", נכתב בכתב האישום. "הוא השתמש במחסנית כדי שלא יבחינו בכך שהוא מבצע ירי חי ולא ירי גומי. סמוך ל-13:45 כשהמנוח צעד באזור כשידיו לצידי גופו (לא היווה כל איום שהוא א.מ), כיוון הנאשם את נשקו לעבר מרכז גופו וירה לעברו קליע חי במטרה לגרום לו לחבלה חמורה, תוך שהוא צופה את האפשרות שיגרום למותו. הנאשם פגע במנוח באזר החזה והוא התמוטט במקום". "הנאשם, מתוך כוונת מכוון, הכניס לנשקו כדור חי, כיוון לעבר מרכז גופו של המנוח מתוך כוונה לכל הפחות לגרום לו פגיעה חמורה, ותוך צפיית האפשרות שהוא יגרום למותו", אמרה בבית המשפט עו"ד יפעת גפן מהפרקליטות. "את כל זאת הוא עשה כשהוא מסתיר את מעשיו ופעולותיו מהחיילים האחרים הסובבים אותו בעמדה". צילומי מצלמות האבטחה באזור שפורסמו על ידי ארגון זכויות האדם "בצלם", מעידות כי הנער נפגע אנושות במקום. הוא הוחש לבית החולים ברמאללה ושם מת על שולחן הניתוחים. לאחר פרסום המקרה, צה"ל העלה השערה כי הנער נורה בידי חמושים בקרב הפלסטינים. אך משפחת ההרוג החזיקה בידיה קליע חי שפגע בבנה. לאחר בדיקה בליסטית הובהר שהקליע נורה מנשקו של הלוחם. בשלב זה נעצר הלוחם ובמג"ב החלו לבדוק בקרב לוחמים באם התקיים כאן קשר של שתיקה.

מפנים את הנער לאחר שנורה (צילום: סוכנות מען)
מפנים את הנער לאחר שנורה (צילום: סוכנות מען)

 

הקליע תאם לנשק השוטר (צילום מסך CNN)
הקליע תאם לנשק השוטר (צילום מסך CNN)

 

לוחמי מג"ב בתצפית (צילום מסך CNN)
לוחמי מג"ב בתצפית (צילום מסך CNN)

בעימות בביתוניא נפגע ונהרג באורח דומה גם מומד אבו טהאר (22) שגם לגביו נטען כי נהרג מירי חי מצד' צה"ל. בצה"ל נטען כי נורה לעבר המפגינים כדור גומי אחד בלבד. בנושא זה המקרה עדיין בלתי פתור.
לשאלת מגפון מדוע לא האשם הלוחם ברצח ומדוע לא הואשם בשיבוש הליכי חקירה. ענתה הפרקליטות כי "כתב האישום הוגש בהתבסס על חומר הראיות הקיים בתיק. העובדה שהנאשם תכנן מראש לפגוע ולגרום חבלה חמורה ואף צפה אפשרות של מוות אינה מבססת משפטית עבירת רצח כי אם עבירת הריגה". הפרקליטות נמנעה מלהסביר מדוע לא הואשם הלוחם גם בהליכי שיבוש חקירה. לשאלת מגפון מה נעשה עם שאר לוחמי מג"ב שהיו עם הלוחם בתצפית שנחשדו כי פעלו לכאורה להשתיק את הפרשה לא נתקבלה תגובה ממג"ב. עם זאת נמסר ממג"ב כי בהמשך לכתב האישום שהוגש הבוקר כנגד לוחם משמר הגבול, במשטרת ישראל ובמשמר הגבול רואים בחומרה רבה את החשדות שעולות מכתב האישום כנגד השוטר. יחד עם זאת ראוי ונכון לסייג את הפרסומים ולהותיר לשוטר את חפותו עד אשר יקבע אחרת בבית המשפט ולא בכלי התקשורת".

נהג אגד, התאבד או נרצח?

במקרה אחר, ממשיכים הפלסטינים ומשפחתו של נהג אגד, יוסוף חסן אל-ראמוני (30), כי הוא נרצח ולא התאבד. רמוני שנמצא תלוי ב-17 בנובמבר 2014, בתוך אוטובוס שהיה בחניון בגבעת שאול בירושלים. גופתו נמצאה תלויה על גבי חוט ניילון המשמש לקשירת חבילות. בבדיקה פתולוגית שנערכה לו בישראל בנוכחות פתולוג פלסטיני, נמצא, כך נטען, כי הנהג התאבד ולא נמצאו סימנים המעידים כי הותקף ונרצח. משפחתו ראמוני, נשוי ואב לשניים טענה ועדיין טוענת בתוקף כי יוסוף נרצח. יתכן כי מה שהצית את המחלוקת על סיבת המוות של ראמוני הוא דיווח של סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", לפיו המסקנות של הפתולוג הפלסטיני היו הפוכות. לפי הדיווח, הפתולוג ד"ר אל־עלול, שהשתתף בנתיחה מטעם המשפחה, הניח כי סיבת המוות היא רצח ולא התאבדות.כאן המקום לציין כי מען לא צוטטה ישירות את הפתולוג אלא הביאה דברים שנאמרו בשמו. אל-כלול, הפתולוג הפלסטיני העדיף שלא להגיב לגלי השמועות. הוא אישר או הכחיש את הדברים שנאמרו לכאורה בשמו. במכון הפתולוגי אבו כביר התקבלה הידיעה לפיה אל-ראמוני נרצח בהפתעה גמורה. מנהל המכון לרפואה משפטית ד"ר חן קוגל הגיב ל"הארץ" ואמר כי הפתולוג ""אל־עלול נכח בנתיחה והוא נשאל והסכים עם ניתוח הממצאים. אני פשוט לא מבין מה קרה בדרך, אני מאוד מתפלא שיצאה בסוף גרסה אחרת". ביומון הפלסטיני המקורב לחמאס "אל קודס", נטען כי בני המשפחה חושבים כי הנהג עבר "לינץ'" בידי ארבעה או שישה גברים יהודים. אך היומון אינו מביא שום ביסוס לטענה זו.

אל-ראמוני - התאבד או נרצח? (צילום תמונתו מדף הפייסבוק שלו)
אל-ראמוני - התאבד או נרצח? (צילום תמונתו מדף הפייסבוק שלו)

מאז המקרה שובתים עשרות נהגים ערבים הגרים באזור ירושלים רבתי. הם חוששים להגיע לעבודה ובירושלים ובאזוריה נוצרים תורים ארוכים של אזרחים ממורמרים. במקביל לכך פועלים גורמי ימין קיצוני שקוראים להנהגת אגד לפטר את הנהגים הללו. באגד דוחים בתוקף קראות אלו וטוענים כי שום נהג לא יפוטר בשל מוצאו ודתו. "הם שבים לאיטם לעבודה ולנו אין כוונה לפטרם", אמר רון רטנר, דובר אגד. "כשאתה גר באחת משכונות הלווין של ירושלים, יושב בבית ומגיעים אליך נציגי ארגון טרור ומאיימים עליך שלא תעז לחזור עבוד ולא יפגעו בך ובבני משפחתך? אתה לא היית יושב בבית וממתין?", אמר למגפון גורם באגד.

צה"ל: ירינו ברגלו – הפלסטינים: נורה בבטנו ונהרג

במקרה אחר, נורה היום ונהרג בצפון רצועת עזה, מול מחנה הפליטים ג'בליה, פאדי מוחמד חלוואה (32), פלסטיני שלדברי הפלסטינים עסק בצייד ציפורים. בצה"ל אישרו כי כוח צה"לי הוקפץ לגזרה בעקבות התקרבות פלסטינים לגדר המערכת. הכוח פתח באש לאחר שביצע נוהל מעצר חשד ולאחר שהפלסטינים לא נענו. בצה"ל נטען כי הפלסטיני נורה ברגלו ולא נורה למוות. שר הבריאות בממשל החמאס, אשרף אלקדרה, מסר היום כי חלוואה נפגע בבטנו והוחש לבית החולים כמאל עדואן ושם נקבע מותו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן