Skip to content

החיים קשים, למה לא להקל עליהם

כיסאות גלגלים שמסוגלים לעלות מדרגות, אחרים מסוגלים להעביר את הנכה מהכיסא למיטה ללא צורך בסיוע אדם נוסף, כיסאות גלגלים לתנאי שדה, אופן קדמי לחיבור לכיסא גלגלים כדי לאפשר לנכה ליהנות אף הוא מחווית הרכיבה, ולהיפך, כסא שאפשר לחבר לאופניים כך שהרוכב יוכל להסיע נכה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צרפת היא מדינה סוציאליסטית, אבל גם כאן כמו בכל מקום בעולם מקצצים באופן קבוע בהטבות הניתנות למעמדות הנמוכים. אחת השיטות היא לסבך את הביורוקרטיה כדי שרבים יסוגו מהדרישות הלגיטימיות שלהם. אבל למרות כל זאת ישנו סקטור אחד שממשלת צרפת לא מקצצת בהטבות שלו – הנכים ובעלי המוגבלויות למיניהן. ממשלת צרפת או יותר נכון המחוזות השונים מקציבים לנכים קצבאות משלימות בתוספת קצבה לאוטונומיה וסיוע משמעותי במימון שכר הדירה. אפילו סכום כסף לסיוע אנושי לבעלי מוגבלות בתקשורת. ירידי תעסוקה לנכים קיימים זה שנים והחוק בצרפת נותן הקלות במס למי שמעסיק נכים במכסה העומדת על 6% מכוח העבודה שלו, ואלו שאינם עומדים במכסה, נקנסים.

פקק תנועה בצומת - צילום: עמית מנדלזון

וכל זאת למטרה אחת בלבד – לסייע לנכה להגיע לאוטונומיה מוחלטת או לפחות כמיטב יכולתו. בדיוק למטרה זו נערך יריד האוטונומיה לנכים. הכניסה חינם, הגישה מותאמת לבעלי מוגבלויות קשות וכיסאות גלגלים מכל סוג שהוא. לחרשים מובטח ליווי צמוד של דובר שפת הסימנים, לעיוורים יוצמד אחד מעובדי התערוכה שיוביל אותם מביתן לביתן. בקיצור התחשבות מלאה בסקטור לא פשוט.

כסא ממוחשב שמאפשר לנכה להעביר עצמו למיטה או לכל כסא אחר - צילום: עמית מנדלזון

בתערוכה אפשר למצוא כל מה שיסייע לנכה בחיים אוטונומיים.

כסאות גלגלים שמסוגלים לעלות מדרגות, אחרים מסוגלים להעביר את הנכה מהכסא למיטה ללא צורך בסיוע אדם נוסף, כסאות גלגלים לתנאי שדה, אופן קדמי לחיבור לכיסא גלגלים כדי לאפשר לנכה ליהנות אף הוא מחווית הרכיבה, ולהיפך, כסא שאפשר לחבר לאופניים כך שהרוכב יוכל להסיע נכה, ועוד.

ילדה על כסא גלגלים שמתאים לכל תנאי שדה - צילום: עמית מנדלזון

עיוורים יוכלו למצוא מערכות קריאה וכתיבה בברייל, מדפסות ומקלדות, טאבלטים ושאר מכשירים ממוחשבים, שאינם נגישים לעיוורים בדרך כלל. כלבי הנחייה נהדרים שממש קשה להפסיק ללטף אותם והם לא מתנגדים באופן עקרוני כל עוד זה מאחורי האוזן והרבה.

כלבי הנחיה - צילום: עמית מנדלזון

ארגוני סיוע כספי מהמערכת הממסדית, חברות לביטוח משלים, ארגוני ייעוץ ללא מטרות רווח וגופים שמעודדים ומקדמים פעילות ספורטיבית לנכים, כולם מיוצגים בתערוכה.

כדורסל על כסאות גלגלים הנדיספורט - צילום: עמית מנדלזון

כמובן שעיצוב הבית לנוחיות ולשימוש אוטונומי לנכה הוא חלק עקרוני מהחיים. מטבחים שמעוצבים בצורה שלא רק תתאים לנכה אלה שהוא יוכל לשנות את מיקומו וגובהו של כל אלמנט במטבח. שולחנות עבודה שמותאמים לנכויות שונות וכסאות שמיועדים לאפשר לנכים הסובלים בבעיות יציבה וגם להשאר במקומם בלי ליפול.

מטבח גמיש - צילום: עמית מנדלזון

תערוכה מהסוג הזה לוקחת בחשבון את הדרישות הבסיסיות של כל נכה, והמבקרים הם אנשי מקצוע, אחים ואחיות, בני משפחה של מוגבלים, רופאים, מהנדסים ורבים אחרים.

המודעות וההכרה בצורך לחיים אוטונומיים עבור בעלי מוגבלויות, וקידומם של פרויקטים ורעיונות במימון וסיוע טכני מיטיבים עם נכים ומקלים עליהם את החיים. אולי זה לא כל כך מפתיע עבור מדינה שמערכת הבריאות שלה נחשבת לטובה ביותר בעולם.

3 Comments

  1. my inspire
    29 בנובמבר 2014 @ 11:37

    מאמר בנושא חשוב ביותר. נקווה שבמהרה המוצרים האלה יהיו נגישים במחיר לכל דורש!

  2. גידי
    28 בנובמבר 2014 @ 18:41

    עמית
    אני מעריך שהמחירים יקרים לפטנטים הנפלאים האלה.צריך שמידע זה יגיע למשרד הביטחון,ביטוח לאומי,יד שרה,בתי חולים ועוד. כל הכבוד על הכתבה בנושא חיוני כל כך.

    • עמית מנדלזון
      28 בנובמבר 2014 @ 19:22

      חלק אכן מאוד יקרים אבל כאן הביטוח הלאומי והמערכת הסוציאלית מממנת את הרוב אם לא הכל זה זווה להם כי העלות של הצמדת אח/אחות לכל נכה הרבה יותר גדולה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן