Skip to content

על ריצה ודעות קדומות

"מרוץ עלם חולון 2014" - אירוע ריצה המוני, חגיגי, צבעוני ומתוקתק כמו שאני אוהב. 10 ק"מ על הכביש השטוח בעיר. הריצה בפרט והמרוץ בכלל עלו יפה בלי בעיות מיוחדות פרט לניסוי חברתי קטן שנראה הולך (!) על המסלול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפעמים דעה קדומה יצוקה בברזל ולפעמים הברזל ניתך ונשפך ומתפזר על הכביש ב"מרוץ עלם חולון". בוקר יום ו', 21 בנומבר 2014, חולון, מרוץ עירוני עם תוספת חברתית ראויה: "מרוץ עלם חולון 2014". שר החינוך, הרב שי פירון, הזניק, יחד עם ראש העיר מוטי ששון ויחד עם נאווה ברק, נשיאת עמותת "עלם". שר החינוך הצטרף גם הוא ורץ במו רגליו במקצה ה-5 ק"מ. כפיים.

אירוע ריצה המוני, חגיגי, צבעוני ומתוקתק כמו שאני אוהב. 10 ק"מ על הכביש השטוח בעיר. המטרה: לשמור על קצב 6 (כלומר: 6 דקות לק"מ או 10 קמ"ש או שעה ריצה). הריצה בפרט והמרוץ בכלל עלו יפה בלי בעיות מיוחדות פרט לניסוי חברתי קטן שנראה הולך (!) על המסלול.

צילמה: Michaela
צילום: Michaela

לעבור להליכה בריצת 10 ק"מ ולא במסגרת שתיית מים למשל, מעידה על חוסר מוכנות או חוסר מקצועיות והיא דבר שיכול לקרות.

ההולך לא היה מושך את תשומת לבי אלמלא החולצה שלבש האדם הלא מקצועי וגם הלא מוכן. על גבו של ההולך נכתב בבירור: "מדריך כושר קרבי – חיל אוויר".

תאום ציפיות: לגבר בן 46, שריצה היא לכל היותר תחביב עבורו, מותר להיות לא מקצועי. ממדסני"ק בן 20 ומטה אני מצפה ליותר. קצב 4 למשל (4 דקות לק"מ). אני מצפה מאחד כזה לרוץ יותר מהר ממני ולסיים ריצה כזו ב-35 או 40 דקות. בטח לא ללכת בצד הדרך בק"מ ה-6 וכל רצי "קצב 6", שגילם כפול מגילו ומקצועם אינו ריצה, חולפים על פניו ומשאירים אותו הרחק מאחור.

אתם חושבים שכזה דבר עובר בשקט? שקוף שלא. רצים רבים מאוד שעברו חלפו על פניו של זה העירו לטרף הקל הזה: "אתה כאן?" "מה אתה עושה כאן?" "אתה צריך להיות שם, רחוק – הרבה לפנינו", "מחיל אויר מצפים ליותר", ואפילו: "אתה בטוח שאתה מדסני"ק?" ועוד ועוד.

מה שנכון נכון. האדם פישל וערך תצוגה מבישה למקצועו הצבאי ואולי גם לחיל שבו הוא משרת. הכול נכון אך תחושת חוסר נוחות מנקרת בי: חוסר מקצועיות. למשל: לבוש לא מתאים (לדעתי) או קצב ריצה מהיר מדי בתחילת הריצה (יתכן),  מעידים כאלף עדים על אדם לא מקצועי. לי מותר. לו אסור. זהו מקצועו הצבאי, תחשבו שהוא מוציא 50 חיילים לריצה של 10 קילומטרים. אני מעדיף לא לחשוב על זה. הבן אדם לא יודע איך רצים 10 ק"מ. מה לעזאזל מלמדים בצה"ל בקורס מדסניקי"ם? התוצאות ההולכות בצד הדרך בקילומטר השישי מעידים כאלף עדים על מדסני"ק שלא למד ולא הפנים דבר.

צא ולמד: באת מצונן לריצה? קורה. תרוץ יותר לאט. תן דעתך על מגבלות הגוף. לא היה נכתב כאן דבר ולא היה נאמר כלום אם היה מדריך כושר קרבי רץ בכבוד בקצב 6 או 6.5 ומסיים את הריצה בשעה או מעט אחריה. אני מקווה שככה מלמדים בצה"ל. באת פצוע? המפרק כואב? תן דעתך. אולי כדאי לא לרוץ. זו אחריות, בגרות וגם מקצועיות. אחרי הכול זה המקצוע שלו, לא שלי.

אם מדריך כושר קרבי לא מקצועי – זה לא טוב. זה רע לכולנו. זה מזכיר לי מלחמות ששום דבר בהן לא התחבר. אם המדסני"ק הזה הוא סימפטום, אז חיל האוויר חולה מאד. גם הכושר הקרבי בצה"ל נראה רע.

חבל, כי אני דווקא חשבתי שצוק איתן נראה טוב יותר ממלחמת לבנון השנייה. הקצוות התחברו להם פה ושם. עכשיו אני כבר לא בטוח בכלל.

סיכום: מרוץ עלם חולון 2014 הוא מרוץ מצוין. צה"ל הוא זה שמדאיג אותי.

,

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן