Skip to content

מימון המונים – אף אחד לא עושה לכם טובה

אתרי מימון המונים הם בעצם פלטפורמה מאוד פשוטה, ומתחרים בינהם בזיוף נתונים, מספר המבקרים באתרי מנופח בצורה שמזכירה את פייסבוק בימיו הראשונים, שכן על כל ביקור של אדם רלוונטי בקמפיין כלשהו, יתייצבו עשרות נוכלים או ספאמרים והמערכת איננה מסננת אותם גם אם ברור מיהם.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מימון המונים או CrowdFunding זה המילה היום בגיוס כספים. לאפשר לציבור הרחב להשקיע בפרוייקטים שונים ומגוונים, במקום להיצמד למערכת המסורתי המקובלת של קרנות הון סיכון, גופים פילנטרופים קרנות עידוד וכו.

נשמע נהדר בעידן הרשתות הסוציאליות, אבל מעשית יש בזה מעט מאוד תוכן והרבה מאוד בעיות ואתרי מימין ההמונים אינם מציאה גדולה ובמחשבה שניה מעשית הם לא נחוציםכלל ועיקר.

מבחינה טכנית מדובר בלא הרבה יותר מאתר בלוגים כשה"פוסט" הוא הקמפיין בתוספת אפשרות להעברת כספים (התרומה/השקעה) וכל מי שירצה יוכל לבנות על האתר שלו בקלילות דף מיוחד שיאפשר גיוס המונים מבלי שאיש יגבה ממנו אחוזים.

זה נכון שמבחינה פסיכולוגית לציבור הרבה יותר נוח לגשת לאתר רשמי שזה תפקידו, מסיבה כלשהי הם יתנו בו אמון יותר מאשר באדם פרטי. אבל גם במקרה זה זה לא מדוייק, מכיוון שלא מעט קמפיינים באתרים רשמיים התגלו כנוכלות, ובימים אלו מתנהל מרדף אחרי בעלים של אתרי השקעות רשמיים בדרום אפריקה ובארה"ב (לא בהכרח מימון המונים אבל הרעיון לא שונה בהרבה) שנעלמו עם כספם של המשקיעים. כך שהאמון שמקבל אתר כלשהו הוא עניין פסיכולוגי בלבד.

הלכה למעשה אתרי מימון ההמונים הינם טפילים שרוכבים על הרשתות הסוציאליות ועל רשימות הקשרים/חברים של מריצי הקמפיין. הם אינם משקיעים בקידום הקמפיינים ועל המגייס לטרוח יום יום בהפצה בסביבתו הקרובה בסביבתו הרחוקה ובכל מקום בו יש עניין סביר בפרוייקט שלו. כך שהם לא בדיוק עושים לאף אחד טובה. כמו שאמרתי, טפילים, ובעצם בעל הקמפיין הוא זה שמאפשר את קיומם, אבל את זה הוא מגלה כשכבר מאוחר מדי, כשהקמפיין בעיצומו.

אתרי מימון המונים הם בעצם פלטפורמה מאוד פשוטה, ומתחרים בינהם בזיוף נתונים, מספר המבקרים באתרי מנופח בצורה שמזכירה את פייסבוק בימיו הראשונים, שכן על כל ביקור של אדם רלוונטי בקמפיין כלשהו, יתייצבו עשרות נוכלים או ספאמרים והמערכת איננה מסננת אותם גם אם ברור מיהם.

בימים אלו אני מסייע לבת זוגי להריץ קמפיין למימון פרוייקט אקולוגי. מבט על רשימת התורמים/משקיעים מוכיח שבעצם מדובר בגיוס בתוך ה"משפחה" והאתר במקרה שלנו indiegogo לא טורח לקדם את הקמפיין ובטח שבטח לא לסנן את המבקרים הלא רצויים שמשאירים הודעות בגלוי. התוצאה היא שאנחנו הם אלו שמפיצים את הקמפיין, התורמים/משקיעים הם מכרים אישיים שלנו, והאתר מרוויח מאיתנו מצד אחד תעבורה ומצד שני עמלה על… כלום,

לכל אדם יש חלום, ולכל חלום יש נוכל שיציע תמורת סכום סביר את הגשמתו. זה חוק ומנסיון עבודה בלכידת נוכלים ואיתור הונאות אני יכול לומר שאפילו האקסיומה שאחד ועוד אחד הם שניים פחות אמינה מזה. כמו נוכלי האהבה שמתנפלים בתאווה על אתרי ההיכרויות או הרשתות החברתיות, כך נוכלי הכסף מתנפלים על כל קמפיין. מי שלא מכיר את הסיפור ייפול בפח, בעיקר בגלל הלחץ והמשוואה זמן=כסף.  שלא לדבר על העובדה שנוכלי הכספים הרבה יותר מתוחכמים מנוכלי האהבה.
לאתרי מימון ההמונים אין אינטרס לנקות את האתר מנוכלים, נוכלים הם תעבורה לגיטימית עבורם אמצעי להוכיח אנחנו טובים יותר, אנחנו גדולים יותר.

פרט נוסף ומאוד רלוונטי שהוכח כבעייתי הוא הדיווח על היקפי הגיוסים באתרים השונים, אחד האתרים הגדולים ביותר ציין בדיווח רשמי שעל הפלטפורמה שלו גויסו 200 מיליארד דולר כשבפועל הסכום היה רק 50 מיליון – סכום לא מבוטל כשלעצמו אבל רחוק בהרבה מהסכום המדווח.

הקמפיין אותו אנו מריצים הוא בצרפתית, והאתר עליו אנו מריצים תומך בארבע שפות וזה נהדר אבל האם מישהו באתר טורח לתרגם את הקמפיין, חס וחלילה.כך שבעצם בחרנו באתר בינלאומי שהבינלאומיות ממנו והלאה.

למה בעצם לא פנינו לאתר צרפתי?

עניין של גישה עסקית, האתרים הצרפתיים לוקחים את מימון ההמונים כפלטפורמה יחידה דהיינו לא עולה על דעתם בכלל שזו רק עוד פלטפורמה לגיוס כספים. וכך קורה שאם קמפיין כלשהו לא מגיע לסכום היעד במועד כל הגיוס יורד לטמיון והכסף חוזר למשקיעים. נשמע הגיוני? אולי, אבל אם תחשבו על זה הרי שלא רק שזה איננו הגיוני, זה גם עוול גדול, קמפיין שרץ חודש שלם וחסרים לו 50 יורו לסכום היעד נופל רק בגלל אלגוריתם מתימטי? חודש של עבודה ירד לטמיון, והסכום שבעצם הושג, שכן כיסוי ההפרש הוא עניין של מה בכך, נעלם כלא היה.

למען האמת אני יכול להבין את האתרים הצרפתיים, הם מייצגים נאמנה את המנטליות הצרפתית חסרת המעוף. בכלל לא עולה על דעת המשקיעים האפשרות שאולי הם לא המממנים היחידים (כמו במקרה של בת זוגי שחלק מהמימון כבר מובטח מהרשויות) הם לא חושבים כלל על האפשרות שיש עוד אלטרנטיבות, וכמו בדברים רבים אחרים אם המגייסים נכשלו, הם ימשכו בכתפיים, יוותרו וישכחו מכל הסיפור. המשקיעים הצרפתיים באים מאותו רקע ואותה דרך חשיבה.

בעייה נוספת באתרים הרשמיים היא הצורך להירשם ולהחשף, לא כל אחד רוצה שידעו שיש לו כסף לתרום או שהוא תורם פוטנציאלי מבחינת אתרי מימון ההמונים הקורמים שכמו שכבר אמרתי ברוב המקרים חברים אישיים של המגייס הופכים להיות פריט בבסיס נתונים מאוד חשוב ומאוד יוקרתי שהוא מצרך שרבים היו מוכנים לשלם עבורו כמעט כל מחיר.

בקיצור אני ממליץ. על "עשה זאת בעצמך"

אחרי שקראתם את כל הנ"ל בטח הגעתם כבר למסקנה שתוכלו לעשות זאת לבד, זה לא מסובך כל מה שאתם צריכים הוא חשבון פי פאל ודף מתאים לתיאור הפרוייקט. אתם תחסכו את עמלת האתר והתורמים או משקיעים שלכם ישמרו על האנונימיות שלהם.

קיקסטארטר אינדיגוגו ואחרים לא עושים לכם טובה נהפוך הוא בזכותכם הם קיימים, אתם מספקים להם את התעבורה, הכבוד וגם את הכסף. תרומתם לעניין אפסית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן