Skip to content

ישראל תרכוש כ-30 מטוסי אימון מתקדם מאיטליה במחיר של מיליארד דולר

משרד הביטחון וחיל האוויר העדיפו את מטוס M-346 של החברה האיטלקית "אירמקי" על מטוס T-50 של דרום קוריאה * איטליה התחייבה לבצע בישראל עסקת גומלין בשווי של מיליארד דולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד הביטחון וחיל האוויר העדיפו את מטוס M-346 של החברה האיטלקית "אירמקי" על מטוס T-50 של דרום קוריאה * איטליה התחייבה לבצע בישראל עסקת גומלין בשווי של מיליארד דולר

מאת עמי אטינגר

משרד הביטחון העדיף את מטוס האימון המתקדם M-346 של "אירמקי" מאיטליה על מטוס F-50 של דרום קוריאה. בעסקה תרכוש ישראל מאיטליה כ-30 מטוסי אימונים והדרכה בעלות של מיליארד דולר לחיל האוויר הישראלי. איטליה התחייבה לבצע בישראל עסקת גומלין ומנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל) אודי שני, ימליץ לשר הביטחון, אהוד ברק, לאשר עסקת גומלין ביטחונית עם ממשלת איטליה בהיקף של מיליארד דולר.

המטוס הנבחר לחיל האוויר. 30 כמוהו נרכשו
המטוס הנבחר לחיל האוויר -M-346 של "אירמקי" . 30 כמוהו נרכשו

במוקד ההחלטה עמדו ארבעה פרמטרים: עסקת התמורות שתניב למשק ולתעשייה הביטחונית הישראלית; מאות מקומות עבודה; איכות המטוס ומחירו, עסקת המימון והמלצת חיל האוויר, שהעניק עדיפות מקצועית למטוס ההדרכה האיטלקי.

"העסקה הענקית עם ממשלת איטליה, תאפשר לנו גם להחליף את מטוסי הסקייהוק הפועלים כבר כ-40 שנה במערך ההדרכה של חיל האוויר, גם לממן את פיתוחם של פרויקטים בעלי חשיבות אסטרטגית לביטחון מדינת ישראל, וגם להעניק זריקת מרץ רבת חשיבות לתעשייה הביטחונית הישראלית", אמר מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, "התחייבויות הרכש האיטלקיות יניבו מאות מקומות עבודה לתעשיות הביטחוניות הישראליות, ויסייעו לנו. עסקת תמורות זו חשובה במיוחד על רקע המציאות התקציבית הקשה בה נתונה מערכת הביטחון".

ההמלצה התקבלה בתום דיון מעמיק שקיימה הבוקר ההנהלה הבכירה של משרד הביטחון. לאחר בחינה יסודית בשתי המדינות, שנמשכה כמה חודשים נמצא, כי העסקה עם איטליה משקפת את האינטרס הטוב ביותר למדינת ישראל, מערכת הביטחון וחיל האוויר, בכל ארבעת הפרמטרים.

 

העסקה האיטלקית הועדפה

המנכ"ל שני, העביר את החלטת מעהב"ט לעמיתיו בשתי המדינות. בהודעה שנשלחה במקביל לממשלת קוריאה נכתב בין השאר: "לאחר ניתוח שתי ההצעות, בתום תהליך בחינה רחב ומקיף, הוחלט כי ההצעה האיטלקית היא העדיפה והיעילה ביותר למשרד הביטחון הישראלי, בעיקר בשל התאמתו של מטוס האימונים האיטלקי לצרכי חיל האוויר הישראלי, מחירו, תנאי העסקה וההתחייבות המקיפה לעסקת גומלין משמעותית למערכת הביטחון הישראלית".

מנכ"ל משרד הביטחון הודה לממשלת קוריאה ולאנשי חברת KAI על המאמץ הרב שהשקיעו בתהליך והביע את הערכתו ל"שיתוף הפעולה המקצועי והחברי בהתמודדות על פרויקט ענק זה". בנוסף, הביע תקווה שהיחסים הטובים שנרקמו לאורך שנים בין שתי המדינות יהודקו לטובת מערכות הביטחון של דרום קוריאה וישראל.

 

רקע – עסקת תמורות ורכש מטוס האימונים

משרד הביטחון וצה"ל בוחנים מאז שנת 2008 מטוס אימונים חדש ומודרני שיחליף את מטוסי הסקייהוק הישנים, הפועלים בשירות חיל האוויר יותר מ-40 שנה. חיל האוויר ומנהל הרכש במשרד הביטחון בחנו כמה מטוסים מתוצרת מדינות שונות. לקו הגמר הגיעו לבסוף שני מטוסים:
• מטוס ה-T50 הקוריאני של חברת KAI.
• מטוס ה-M346 האיטלקי של חברת אירמקי.
לאחר שחיל האוויר אפיין את דרישותיו המבצעיות, ולאחר ששני המטוסים עמדו בתנאי הסף , החלה מערכת הביטחון בתהליך של בחינה לעומק של שתי ההצעות.

לאחר קבלת מענה מפורט משתי המתמודדות, החליט משרד הביטחון להקים 2 צוותי עבודה מול האיטלקים והקוריאנים, כדי לחדד וללמוד היטב את נתוני ההצעות. הצוותים הורכבו מנציגי מערכת הביטחון, גורמי ממשלת מקומיים, אנשי רכש וכן מקצינים מחיל האוויר . מטרת העבודה הייתה לייצר נייר מטה למקבלי ההחלטות, עם פירוט על איכות כל אחד מהמטוסים ומחירם. תהליך הבחינה נמשך כמה חודשים, ובמהלכו ביקרו בכירי משרד הביטחון ודרגי העבודה כמה פעמים בשתי המדינות.

במהלך העבודה, בראיית צרכי מערכת הביטחון ובראייה של שיתוף הפעולה עם התעשיות הישראליות, החליט מנכ"ל משרד הביטחון שני, לקשור את העסקה לרכישת מטוס האימונים עם 'עסקת תמורות' כלכלית – עסקת פיתוח ורכש גומלין בישראל, שתכיל גם שיתוף פעולה עם תעשיות ביטחוניות ישראליות ועם מערכת הביטחון, כך שבמערכת השיקולים בבחירת המטוס, מעבר ליכולתו הטכנית ומחירו, תיקשר גם במימוש פוטנציאל ותרומה משמעותית נוספת לצרכי מדינת ישראל.

במקביל להתקדמות המשא ומתן עם שתי החברות , האיטלקית והקוריאנית, גיבש חיל האוויר את חוות דעתו המקצועיות , שלפיה המטוס האיטלקי מתאים יותר לצרכים המיוחדים של חיל האוויר הישראלי.

את המשא ומתן עם הצדדים הוביל המנכ"ל שני ביחד עם ראש מנהל הרכש שמואל צוקר, ראש סיב"ט שמעיה אביאלי, ראש מפא"ת אופיר שהם, ראש אכ"ס צחי מלאך והיועמ"ש למערכת הביטחון אחז בן-ארי. שר הביטחון, רב אלוף (מיל.) אהוד ברק, עודכן בכל שלבי המו"מ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן