Skip to content

חיפה: הרכבת תשוקע והעיר התחתית תיפתח לים

שלבי אישור אחרונים לתוכנית חזית הים בחיפה: הרכבת תשוקע והעיר התחתית תיפתח לים על ידי ״חזית הים העירונית״. כך אישרה אתמול הוועדה לעניינים עקרוניים. זאת לאחר מאבק של אזרחים נגד רכבת עילית. עיקר מימון שיקוע הרכבת יגיע מההכנסות של תוספת בינוי שיאפשר הפרויקט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
השדרה יורדת אל הים. כך אמור להיראות העתיד של העיר התחתית בחיפה. (צילום: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה)
חיבור העיר לים. כך אמור להיראות העתיד של העיר התחתית בחיפה. (צילום: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה)

הועדה לעניינים עקרוניים (הוולנת"ע) אימצה אתמול את תכנית המתאר הארצית לפיתוח חזית ים עירונית בחיפה תמ"א 13 א'/3 ותמליץ על אישורה בפני הוועדה הארצית לתכנון ובנייה. עוד החליטה הוועדה לאמץ את בקשת העירייה להוספת הוראות מפורטות לתכנית הארצית בדבר שיקוע הרכבת ותוספת יחידות דיור במסגרת התכנית.

התכנית אושרה להפקדה חוזרת הכוללת את האישורים ההיסטוריים של שיקוע הרכבת והוספת אלפי יחידות דיור על בסיס אישור תכנית חזית הים העירונית.
הוועדה אישרה את התכנית לאחר שקיבלה את המלצות החוקרת אדריכלית רננה ירדני גולן, אשר מונתה ע"י משרד הפנים לדון בהתנגדויות לתכנית.

התנועה להחזרת העיר אל חיפה פעלה נמרצות כדי להגיש התנגדויות לתוכנית החישמול העילי של הרכבת בתחומי העיר חיפה. היא דרשה לשקע את הרכבת או להכניס אותה למנהרה, כדי לנטרל את ההפרדה שיצרה בין הים לעיר.

על פי החלטת הוועדה, תוחזר עתה התכנית להפקדה לצורך הטמעת ההוראות המפורטות לשיקוע הרכבת והוספת יחידות דיור.

ראש העיר יונה יהב, אשר ייצג את העירייה בדיון יחד עם מהנדס העיר אריאל ווטרמן, הביע סיפוק מההחלטה המהווה ישורת אחרונה לקראת אישורה הסופי של התכנית ע"י הוועדה הארצית לתכנון ובנייה וממשלת ישראל.

עוד הדמייה של חזית הים. איום הרכבת העילית שתחצוץ בין העיר לים - הוסר. (צילום: עמי שנערהשדרה יורדת אל הים. כך אמור להיראות העתיד של העיר התחתית בחיפה. (צילום: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה)
עוד הדמייה של חזית הים. איום הרכבת העילית שתחצוץ בין העיר לים - הוסר. (צילום: עמי שנערהשדרה יורדת אל הים. כך אמור להיראות העתיד של העיר התחתית בחיפה. (צילום: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה)

מטרת התכנית, כפי שנוסחה בהוראות המועצה הארצית, היא "לאפשר פיתוח חזית ים עירונית ראשית לעיר חיפה, אשר תהווה מוקד לפעילויות עירוניות ובהן תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש, בראיית הצרכים והחזון של העיר חיפה, וכל זאת בשילוב ותוך מתן מענה הולם לגורמים סמוכים וגובלים ובכללם מערכת הביטחון והנמל."

יהב: "מדובר בשלב חשוב נוסף בדרך לאישור התוכנית שהיא בעלת משמעות היסטורית עבור העיר חיפה ומשקפת את פרי היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את העיר התחתית וליצור במרכזה אזורי פעילות חדשים אשר ייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם".

לדברי מהנדס העיר אריאל ווטרמן, "עם מימושה של התוכנית תיפתח העיר אל קו המים ואזור הנמל יזכה לפיתוח חסר תקדים כמוקד פעילות אשר ישרת את כל צפון המדינה ויתרום עשרות אלפי מקומות תעסוקה חדשים. "במקום יווצר מתחם תיירות בין לאומי שיכלול מסעדות, בתי קפה וטיילות שיביאו להגעתם של אלפי תיירים לעיר", אמר, "הוספת אלפי יחידות דיור תבטיח את האזור כמרכז שוקק של חיים באופן אינטגרלי ובלתי תלוי״.

במוקד התוכנית, עומד פיתוח החזית הימית של העיר כהמשך ישיר לפרויקט ההתחדשות שעברה העיר, הכוללת את הפיתוח המאסיבי של קמפוס הנמל, השוק הטורקי, כיכר פריז, המושבה הגרמנית והאזור כולו.
התכנית תאפשר הוספת 7,200 יחידות דיור חדשות באזור מתפתח בעל פוטנציאל רב במרכז העיר חיפה ובקרבה לים.

עלות הפרויקט מוערכת במיליארד שקל. נבחנו מספר אפשרויות למימון פרויקט השיקוע, כאשר עיקר המימון יגיע מההכנסות מתוספת הבינוי שיאפשר הפרויקט.

[related-posts title="כתבות קודמות על פרויקט חזית הים בחיפה"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן