Skip to content

סטארבקס ואילן'ס: ארוך או הפוך? על החופש להגיש קפה עם קעקוע

אחרי איסור שעורר סערה רבתי, בקרוב יוכלו הבריסטות ברשת "סטארבקס" להציג את הקעקועים והפירסינג שלהם גם במהלך שעות העבודה. ומה בבתי הקפה בישראל?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קוד לבוש וקעקועים ב"סטארבקס"

ביום חמישי שעבר הודיעה רשת בתי הקפה הבינלאומית "סטארבקס" לעובדיה על קוד הלבוש החדש, שיחול בשלב ראשון על 120,000 עובדי הרשת בארה"ב. בהתאם לקוד לבוש זה, יוכלו העובדים להציג את קעקועיהם, כל עוד אינם על הפנים או הגרון, או כוללים קללות או ציורים גסים. בנוסף, יוכלו ללכת עם פירסינג באוזניים, נזם באף, מכנסי ג'ינס כחולים או שחורים, עניבות או בנדנה קשורה, בנוסף לסינור הירוק האיקוני.

הדבר קרה חודשיים וחצי לאחר הודעת דובר החברה, ש"סטארבקס" בוחנת מחדש את קוד הלבוש הנהוג ברשת, לרבות הכלל שאוסר על עובדים הנושאים קעקועים לעבוד עם קעקועיהם חשופים.

בכך, ככל הנראה, הסתיימה הפרשה שהחלה בחודש יולי האחרון במישיגן, ארה"ב ותפסה תאוצה ברשתות החברתיות. במישיגן סערו הרוחות לאחר שמנהל סניף "סטארבקס" הודיע לאחת מהעובדות שעליה להסיר קעקוע קטן על האגודל או שתפוטר. החשיפה התקשורתית השלילית והתגובות ברשתות החברתיות, לא מצאו חן בעיני מקבלי ההחלטות ברשת בתי הקפה הגדולה.

חודש לאחר מכן, פתחה עובדת אחרת מסניף "סטארבקס" באטלנטה בקמפיין שכוון "נגד חרם הקעקועים" של הרשת. ביום 20.8.2014 יצרה העובדת עצומה אינטרנטית באתר Coworker.org, ותוך זמן קצר אספה למעלה מ- 25,000 חתימות, למעלה ממחציתן של עובדי רשת בתי הקפה. כולם קראו להנהלת "סטארבקס" לשנות את קוד הלבוש בנוגע לקעקועים, ולאפשר את חשיפתם.

עד לשינוי שחל בשבוע שעבר, כלל קוד הלבוש של "סטארבקס" איסור על עובדים לחשוף קעקועים במהלך העבודה. ב"סטארבקס" אמנם קיבלו לעבודה עובדים עם קעקועים, אולם הובהר להם עוד בראיון העבודה מהו קוד הלבוש, לרבות הכלל בדבר קעקועים, והיה עליהם להסתיר את הקעקוע באמצעות חולצה שרוול ארוך (גם בקיץ), פלסטר, צעיף, מריחת קונסילר, או בכל דרך יצירתית אחרת.

רשת "סטארבקס" אינה היחידה בתחום רשתות הקפה בארצות הברית שמתירה הצגת קעקועים במקום העבודה: לאחרונה עדכנה גם רשת "פטסמארט אנד פיט'ס קופי אנד טי" את קוד הלבוש שלה בצורה דומה. עם זאת, מעסיקים רבים עדיין מתחבטים בשאלת האיזון העדין בין הרצון לשדר תדמית מכובדת ומקצועית של עובדיהם, לבין העדפותיהם של הלקוחות הפוטנציאליים, לבין גיוס עובדים צעירים ומוכשרים, שהקעקוע עבורם הוא אמצעי לביטוי יצירתי ולאינדיבידואליזם.

למעלה משני מיליון אוהדים הצטרפו לדף פייסבוק שיזם בשנת 2010 אתר Inkally.com, ממנו יוצאת הקריאה למעסיקים לקבל את העובדים כמות שהם, לרבות הקעקועים שלהם. מתוצאות סקר שערך האתר האמריקאי "Enterpreneur" בחודש ספטמבר האחרון, זמן קצר לאחר הודעת דובר "סטארבקס" כי הרשת שוקלת שינוי בקוד הלבוש, עלה כי רוב העונים סבורים כי למעסיק זכות לדרוש מעובדיו לכסות קעקועים בזמן העבודה: 22% מהמשיבים הסכימו כי קעקועים גלויים משדרים חוסר מקצועיות והדבר יפגע בעסק; 40% סברו, כי אמנם למעסיק קיימת זכות כאמור, אולם עליו לבחון כל מקרה לגופו; ורק 38% סברו שאסור למעסיק לדרוש מעובדיו לכסות את הקעקועים בזמן עבודה.

צילום: Coffee Bean Tattoo by Doug Sparks / Flickr
צילום: Coffee Bean Tattoo by Doug Sparks / Flickr
ומה בישראל? גם קעקועים וקפה

סוגיית קוד לבוש וקעקועים הגיעה לדיון בבית הדין לעבודה גם כן בהקשר של בית קפה. משה גבאי, מלצר ברשת בתי הקפה אילן'ס, הגיש תביעה בה טען, בין היתר, כי הדרישה ללבוש חולצה ארוכה בשל קעקועיו היא אפליה אסורה מחמת מראה חיצוני.

שופטי בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסקו, כי דרישה של מעסיק פרטי מעובד להקפיד על הופעה חיצונית הולמת, ועל קוד לבוש כזה או אחר, איננה אסורה. זוהי דרישה שנובעת מהפררוגטיבה הניהולית של המעסיק ומזכויותיו הקניינות לנהל את עסקו באופן הנראה לו, וכן מרצונו להימנע מפגיעה כלכלית שעה שיעסיק את מי שאינו עונה לקוד הלבוש המקובל.

זכותו של מעסיק לדרוש מעובדיו להקפיד על הופעה חיצונית הולמת וראויה ועל קוד לבוש הוכרה על-ידי בית המשפט העליון. כך לדוגמה, נקבע בעבר שחברת "אגד" רשאית – כאגודה שיתופית וכמעסיקה – לקבוע בתקנון הוראה הכופה על חבריה הנהגים לבישת מדים אחידים, על מנת לשדר רצון לשדר תדמית מכובדת של עובדיו לבין . גם בית הדין לעבודה הכיר בזכותו של מעסיק לכפות על מורות קוד לבוש בבית ספר פרטי נוצרי.

עם זאת, פסקו השופטים בעניין גבאי, כי ההחלטות של המעסיק בהקשר של קוד לבוש או הופעה חיצונית הולמת כפופות לביקורת. במסגרת זו יישקלו שיקולים כגון מהות הפגיעה בעובד, טיבה והיקפה, מידת השרירות שיש בדרישה המפלה, תום לבו של המעסיק ועוד. את השיקולים האלה יאזנו מול מידת הפגיעה הקניינית והתדמיתית במעסיק, טיב העסק ומהותו (למשל, השאלה אם מדובר במתן שירות אישי) והשאלה אם האינטרס הנפגע קשור בליבת עסקיו של המעסיק או בשוליים שלה.

בהתייחס למקרה של משה גבאי, הגיעו השופטים למסקנה כי דרישת בית הקפה ללבוש חולצה ארוכה לנוכח הקעקועים אינה אפליה אסורה. הם קבעו, שמדובר בהחלטה מידתית, שנעשתה בתום לב. והוסיפו, שאין כל ספק שהיא לא מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה, במיוחד כאשר מדובר בבית קפה שמגיש מזון ומשקה בשירות אישי באמצעות מלצרים.

* * *
צילום: Coffee Bean Tattoo by Doug Sparks

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן