Skip to content

אבל, כעס והרבה מאוד דאגה

החל משעה 17:30 החלו תושבי העיר לזרום לנמל. מעולם לא ראיתי סולידריות שכזו. מארסיי איננה עיר של דרמות אבל הערב היא הייתה צרפתית לחלוטין ועמדה לצדה של היריבה הגדולה מהצפון, העיר השנואה ביותר על המקומיים. הערב כולם היו צרפתים וכולם היו מודאגים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אני שרלי - המוטיב החוזר ונשנה, צילום: עמית מנדלזון

מארסיי מרוחקת כ-1000 קילומטר מפריס, אלף קילומטר ומנטליות של עולם אחר, אבל הערב כולם צרפתים. עשרות אלפים מתושבי מארסיי נהרו לנמל הישן לעצרת זיכרון ספונטנית, שלא אורגנה על ידי אף אחד וההודעה על קיומה הועברה ב-SMS בכל רחבי העיר. הצרפתים כועסים, הצרפתים מודאגים לא בגלל המוסלמים, ואמנם לא הושמעה זעקת קרב אחת ואפילו לא שלט אחד שפנה אל האסלאם או אל הערבים בהאשמה. מישהו רצח לצרפתים את אחת משלושת  יסודות הרפובליקה הצרפתית, החופש, חופש הדיבור חופש העיתונות. בלתי נתפס ש-12 הנרצחים היו בסך הכל עיתונאים.

הפסטורליה העצובה של הנמל הישן - צילום: עמית מנדלזון

הנמל הישן שרגיל בדרך כלל לראות אירועים שמחים, או סתם הפגנות בנאליות, חזה לראשונה את האבל את העצב אל גם אחדות. אין ימין ואין שמאל אין מפלגות ואין איגודים מקצועיים איש לא העז לשאת דגלים. ונבחרי העיר שהתייצבו במקום לא נשאו דברים הם פשוט התייצבו שם.

מה שעצוב היה לראות הוא שדווקא בני קהילות המהגרים לא היו במקום בכלל. אולי מפחד אבל מהיכרות עם מארסיי, זה לא פחד זה חוסר אכפתיות מוחלט מכל הקורה במדינה. אם כי מן הראוי לציין שראש עיריית הרבעים ה-14 וה-15 סמיה גאלי הייתה מהראשונים להתייצב במקום.

מול שרידי החג - צילום: עמית מנדלזון

החל משעה 17:30 החלו תושבי העיר לזרום לנמל מעולם לא ראיתי סולידריות שכזו, שעה לפני כן קיבלתי גם אני את המסר על מכשיר הטלפון שלי. מארסיי איננה עיר של דרמות אבל הערב היא הייתה צרפתית לחלוטין הערב היא עמדה לצידה של היריבה הגדולה מהצפון העיר השנואה ביותר על המקומיים, הערב כולם היו צרפתים וכולם היו מודאגים.

אישה אחת אמרה לי עם דמעות בעיניים: "איזה עולם נורא השארנו לילדים שלנו"

צ'ארלי הבדו היה סתם עוד עיתון סאטירי שכיסח כל מה שזז והצליח להעלות את חמתם של המוסלמים פעם אחר פעם. הרצח בעיתון בוצע כשבמקום רק מאבטח בודד כשאיום על חייהם של עובדי העיתון מרחף כרוח רפאים מעל המערכת כבר שנים. בכל זאת לא היתה במקום אבטחה משטרתית כששלושת הרוצחים נכנסו לבניין חמושים ובמטרה אחת להרוג וכמה שיותר. לא רק שהצליחו מעל למשוער הם גם הצליחו לברוח כשהמשטרה נכון לכתיבת שורות אלו מנסה לצוד אותם, החיפושים מתמקדים בשני אחים בשנות השלושים לחייהם ובחור צעיר בשנות העשרים. אבל מלכתחילה לא היה שום מודיעין, שום מידע מוקדם ושום התרעה מה המטיל צל שחור משחור על שירותי המודיעין הצרפתיים.

דאגה, כעס ואיפוק - צילום: עמית מנדלזון

טרור איננו זר לצרפת, אבל כאן כבר לא מדובר בטרור אלא בחופש וכמו שאמר שכני כשירד יחד איתי לנמל: "מישהו רצח לנו את החופש" ומישהו יצטרך לשלם על זה ביוקר. מי שישלם על זה ביוקר הוא כנראה פרנסואה הולנד נשיא צרפת, שהכריז הערב כי מחר הינו יום אבל רשמי. הקריירה הפוליטית שלו שצוללת מהיום בו נבחר, נרמסה סופית הערב עקב אוזלת ידה של ממשלתו והמדיניות הגמישה שלו בכל נושא שהוא רק לא להרגיז אף אחד ובסופו של דבר לא לעשות כלום בשום נושא ולהרגיז את כולם. בדיוק ההיפך מקורבנות האירוע עיתונאים וקריקטוריסטים שהאיום על חייהם לא מנע מהם להמשיך בקו בו האמינו וכמו שאמר "שארב" העורך הראשי של העיתון ואחד הקורבנות, "אני לא מתכוון לפחד ולחיות כמו עכבר אני מעדיף למות בקומה זקופה".

הערב הוכיחו הצרפתים את האיפוק שלהם, את העוצמה האנושית שבהם אבל הם מודאגים מאוד כי מכל שלוש יסודות הרפובליקה החופש הוא היחיד שבו הם האמינו עד היום.

7 Comments

  1. גורן
    8 בינואר 2015 @ 17:01

    עמית בודאי שיש דאגה בקרב המוסלמים החיים בצרפת הדאגה היא שלפתע הם יהפכו למטרות עי קיצונים מהצד השני תקן אותי אם אני טועה

    • עמית מנדלזון
      8 בינואר 2015 @ 17:26

      זה מה שמעניין כאן, לא נראה לי שיש דאגה כזו תקרא את הכתבה שלי מהיום. ותראה מה ההתרשמות שלי. הדאגה היא לדעתי מהעובדה שהם עשו את כל הדרך לצרפת כדי לברוח מהטירוף הקיצוני והנה הוא הגיע אליהם, ואולי גם הסיכוי שהם יכללו בחבילה הזו אבל לא נראה לי שזו הדאגה המרכזית שלהם

      • גידי
        8 בינואר 2015 @ 18:49

        בקמפוס בארה"ב סטודנט יהודי נופף עם דגל ישראל וקרא קריאות תמיכה בישראל ,כמעט כל מי שעבר קילל גידף או הייתה לו הערה. לאחר שעה הצעיר שינה לבוש ונופף בדגל השחור של דאעש …כולם עברו שם אך איש לא ניגש או העיר לו. חברים זה מה שעושה הפחד . הפחד עובד לשני הצדדים ,מי שיהיה "מפחיד" יותר ינצח !!!
        לא כל המוסלמים טרוריסטים ,הבעיה בתנועת הגיהאד שמשתלטת עליהם ובה במפיציה וחבריה ,יש להילחם בהם בכלים שלהם…!

        • עמית מנדלזון
          8 בינואר 2015 @ 20:36

          ראיתי את הסרטון הזה. הבעיה היא כמו שאתה אומר: צריך לטפל בקיצוניים אבל מסתבר שלממשלות לא נוח להתעסק עם מה שקשה. גם בישראל זה כך עם הקיצוניים משני הצדדים. ממשלות טובות בדיבורים אבל תכנית פעולה ? חס וחלילה

  2. גידי
    8 בינואר 2015 @ 14:43

    שלום עמית.
    ידעתי שאתה זה שיתייחס לאירוע והיה לי חשוב לשמוע את דברייך.
    נראה שאם התיחסתה אזי מפריע לך שלא היו מהגרים בהפגנת האבל הספונטנית במרסיי ומסביר זאת ,לא בפחד שלהם אלא בחוסר אכפתיות לקורה במדינה…?! מהתמונות שפורסמו ,לצערי אני רואה פחד והרבה פחד דווקא של המפגינים והמתאבלים.! הם בתת מודע שלהם מבינים שזו רק התחלה.! למהגרים שרובם המוחלט מוסלמים לא רק שלא אכפת , הם אפילו עצובים שרק 12 נהרגו. מבחינתם נהרגו כופרים שפגעו במוחמד.חופש ביטוי וחרות מבחינתם זו חארטה וחולשה של המערב.
    "הערב כולם היו צרפתים וכולם היו מודאגים." במרסיי 40% מהגרים מוסלמים הם לא "צרפתים" ובטח לא מודאגים.
    אני לא מכיר כמוך את הצרפתים ,אך נראה לי שהם חיים בהכחשה ומסרבים עדיין להישיר מבט לרוע.עד עתה היו אירועי דקירה ודריסה הם אמרו שנעשו ע"י חולי נפש מעורערים בנפשם…?!
    אגב כל הפרשנים אצלנו הפליגו בחשיבותו של היעיתון צארלי הבדו,בטח לא יסכימו לכך שאמרת שהוא "סתם עיתון". אני מאוד נהנה מהצילומים שלך ומקווה שלא תצתרך לצלם צרפתי מתחנן על חיוו שניה לפני שמקבל כדור בראש .שמור על עצמך.

  3. גורן
    8 בינואר 2015 @ 9:01

    מה שקורה בצרפת / אירופה הוא סיפור ידוע מראש האיסלם הקיצוני מרים ראש בגלוי ובגלוי קורא לחיסול אותה דמוקרטיה והחלת השריעה באירופה אנשי דת מוסלמים מופעים בגלוי בתקשורת ובהפגנות וקוראים בגלוי לגיהאד והחלת השריעה באירופה רצח העיתונאים הוא רק חלק מטרור שפועל באירופה פיגועים באנגליה עריפת ראש החייל פיצוצים ברכבת התחתית פגיעה בבתי כנסת רצח יהודים בצרפת בבלגיה פגיעות יום יום ביהודים באירופה אלה סימנים לחולשה של אירופה הפחד להעיר את הדוב הפחד להתעסק אם האיסלם אירופה מוצפת באלפי מוסלמים אירופה מפחדת מאינתפאדה כמו בת יענה מתנהגת אירופה כל אותם צערים מוסלמים היוצאים לגיהאד בסוריה עירק החוזרים לאירופה הם פצצת זמן אירופה בסכנה ולצערי אינה מבינה את גודל הדמוקרטיה הליברלית עלולה בסוף לשלם מחיר כבד חלק מאותו מחיר הוא עלית הימי ןהקיצוני באירופה כאן בישראל הרבה מאוד אנשים אומרים זו התודה של המוסלמים על התמיכה האירופית בפלסטנאים

    • עמית מנדלזון
      8 בינואר 2015 @ 15:01

      חברים האיסלאם הקיצוני הוא אותו איסלאם קיצוני בכל מקום בעולם. ליהודים אין קשר לזה לדמוקרטויות יש. כל העולם מסוכן היום אלא שמדובר במלכודת מאוד בעייתית. נכון כל הטרוריסטים מוסלמים אבל זה לא אומר שכל המוסלמים טרוריסטים. אתמול אמרה את המשפט הזה הגברת מארין לה פן מנהיגת המפלגה הימנית הקיצונית. אם גם היא מבינה את גודל המלכודת מדוע אנחנו שבקרבנו חיים יותר מוסלמים מבכל מקום בעולם (באחוזים) לא מצליחים להבין אותה?
      חוסר האכפתיות של קהילות המהגרים נובע מחוסר האכפתיות של הממשלה לגורלם, אבל הם בשום פנים ואופן לא שמחים וכל הבוקר טיילתי בשכונות מוסלמיות ברחבי העיר העצב והדאגה גם שם. ועצב כן. .כללות בסגנון ישראל עלולות להביא למלחמת עולם מטורפת שמספר הקורבנות בה ינוע על עשרות מיליונים והשואה שראה כמו צעצוע של ילד ליד מה שיקרה כאן. קצת שיקול עת, קצת הבנה ומבט קצת יותר פרטני לא יזיק לאף אחד בטח שבטח אם מארין לה פן מסוגלת כולנו מסוגלים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן