Skip to content

עלייה של 30% במספר רוכבי דו-גלגלי שנהרגו בתאונות דרכים בערים בשנת 2014

17 רוכבי אופנועים וקטנועים, נהרגו בתחום העירוני ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2014, בתאונות דרכים. מדובר על עלייה של כ- 30% במספר הרוכבים שנהרגו בערים בין החודשים ינואר-נובמבר 2014, לעומת שנת 2013 כולה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2014 (ינואר-נובמבר) נפגעו 1,429 רוכבי כלי רכב דו גלגלי בערים, מתוכם 208 נפצעו באורח קשה. בנוסף נמצא כי בין השנים 2005-2013, ב-11 החודשים הראשונים של השנה נפגעים למעלה מ- 2,300 רוכבים בממוצע בשנה ונהרגים כ – 18 רוכבי אופנועים וקטנועים בתחום העירוני בממוצע בשנה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים. אם ממשלת ישראל הייתה משפרת את התשתיות עבור רוכבי הדו גלגלי: מתקינה מעקות הפרדה, משתמשת בצבע כביש שלא גורם להחלקה כאשר הכביש רטוב ומעודדת רכישת אביזרי בטיחות על ידי הורדת המע"מ – ניתן היה להפחית את מספר הרוכבים הנפגעים בתאונות דרכים. על מדינת ישראל מוטלת האחריות לספק לרוכבים את הכלים לנהיגה בטוחה".

תאונת אופנוע בדרך נמיר תל אביב (צילום דני בר)

התפלגות הנפגעים בקרב רוכבי דו גלגלי בחודשים ינואר-נובמבר 2014 עפ"י ערים מעלה כי:
• בתל אביב נפגעו 342 רוכבי אופנועים וקטנועים, רוכב אחד נהרג.
• בירושלים נפגעו 136 רוכבי אופנועים וקטנועים, שני רוכבים נהרגו.
• בפתח תקוה נפגעו 95 רוכבי אופנועים וקטנועים.
• ברמת גן נפגעו 83 רוכבי אופנועים וקטנועים.
• בחולון נפגעו 56 רוכבי אופנועים וקטנועים.
• בחיפה נפגעו 54 רוכבי אופנועים וקטנועים, רוכב אחד נהרג.
• בנתניה נפגעו 49 רוכבי אופנועים וקטנועים, רוכב אחד נהרג.

תחום הדו גלגלי בישראל תפס תאוצה בשנים האחרונות, ובעשור האחרון גדל מספר האופנועים בישראל בכ-50%. הסיכון של רוכב אופנוע להיות מעורב בתאונה קטלנית (תאונה עם הרוג אחד לפחות) גבוה פי שבעה בהשוואה לכלי רכב פרטי. וכך, למרות שחלקם בצי כלי הרכב עומד על 4%, חלקם של הרוכבים שנהרגו בתאונות דרכים הוא 15%, כמעט פי ארבעה. (נתוני שנת 2012).

בחורף, מסוכן אפילו יותר לנסוע על כלי רכב דו גלגלי: הכביש חלק יותר, תנאי מזג האויר מקשים על ראות הנהגים והרוכבים והגשמים והרוחות עלולים להסיט את כלי הרכב הדו גלגלי ממסלול נסיעתו.

אופנועים וקטנועים הם כלי תחבורה זולים, זריזים, מתאימים לשטח העירוני ונוחים מאוד לשימוש לצעירים. מעורבות רוכבי אופנוע צעירים (17-24) בתאונות דרכים חמורות, גבוהות יותר מאשר שאר קבוצות הגיל.
אחד הגורמים לתאונות דרכים קטלניות בקרב רוכבי הדו גלגלי הם מעקות הבטיחות, שאינם מותאים להם. מעקות הבטיחות רבים בכבישים ברחקי הארץ, אינם בעלי פס הגנה לרוכבי האופנועים והקטנועים והמשמעות היא שכאשר רוכב מחליק לידם, מעקה הבטיחות עלול לחתוך אותו ולגרום לפציעה קשה או חלילה למותו.

בדיון שהתקיים בסוף שנת 2013, הודיע משרד התחבורה כי הנחה את חברת נתיבי ישראל ליישם את התקנת המעקות הבטיחותיים לאופנועים רק בפרויקטים חדשים. ומה לגבי שאר המעקות? כנראה שעדיף לרוכבי הדו גלגלי לא להחליק בקרבתם.

בדיון עלה גם צבע סימון הדרך שגורם להחלקה כשהכביש רטוב ומסכן גם הוא את הרוכבים. בדיון נטען, כי הוכנסה תקנה חדשה המבוססת על תקינה אירופאית הגורסת כי על צבעי הכביש לעמוד לכלול מקדמי חיכוך מחמירים. אבל, למרות התקן החדש, בתחום העירוני ההנחייה הזו לא מיושמת במלואה והרשויות המקומיות עדיין מסמנות את הכבישים בצבע הישן. המשמעות היא, שרוכבי הדו גלגלי ימשיכו לסכן את עצמם בכל פעם שירכבו ברחבי הערים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן