Skip to content

נתניהו הוזמן לנאום בקונגרס כחודש לפני הבחירות

הזמנתו של נתניהו עוררה זעם בזירה הפוליטית בישראל וגם בארה"ב ובתוך כך מגלה אתר החדשות "בלומברג" כי המוסד מתנגד להחרפת הסנקציות על איראן - ואף העביר מסר ברוח זו לבכירים בקונגרס ובממשל האמריקני. בתגובה להזמנת נתניהו לקונגרס, מציע מרטין אינדיק, שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, להזמין גם את הרצוג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כחודש לפני הבחירות, ב-11 בפברואר, צפוי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנאום בפני שני בתי הקונגרס. זאת, לאחר שהוזמן ע"י יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ג'ון ביינר, איש המפלגה הרפובליקנית. ההזמנה יוצאת הדופן נומקה ע"י ביינר ב"זמנים המאתגרים" בימים אלה. נתניהו לנאום בפני הקונגרס "על האיום של האיסלאם הרדיקלי ואיראן על ביטחוננו ודרך חיינו".

בתוך כך מגלה אתר החדשות "בלומברג" כי בכירים במוסד הזהירו חברי קונגרס אמריקאיים  וגורמים רשמיים בממשל ארה"ב, כי הטלת סנקציות על איראן תפגע בשיחות הגרעין. זאת בניגוד מוחלט לעמדתו של ראש הממשלה נתניהו.

יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר - הזמין את נתניהו ועורר סערה (צילום: ויקיפדיה)
יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר - הזמין את נתניהו ועורר סערה (צילום: ויקיפדיה)

הפעם האחרונה בה נאם נתניהו בפני הקונגרס האמריקאי הייתה לפני כ- 4 שנים, בשנת 2011. הזמנתו של נתניהו ע"י יו"ר בית הנבחרים, איש המפלגה הרפובליקנית, מזכירה במידה רבה, את התערבותו הבוטה של נתניהו בבחירות לנשיאות בארה"ב ובמיוחד את האופן שבו הזמין את מועמד הרפובליקנים לנשיאות, מיט רומני, לישראל – זמן קצר לפני הבחירות לנשיאות.

הזמנתו של נתניהו עוררה זעם בזירה הפוליטית בישראל. בתגובה להזמנה אמר יו״ר מטה הבחירות של המחנה הציוני, ח״כ איתן כבל: ״גם ביבי קורא סקרים, וכדרכו בקודש הוא מגיב בהיסטריה ורץ לארגן לעצמו ׳הזמנה׳ לנאום בוושינגטון. לרוע מזלו תם עידן נתניהו, ובמצבו אפילו הקונגרס האמריקני לא יוכל לעזור לו. ההזמנה הזו, שכפי הנראה נעשתה ללא תיאום עם הבית הלבן, עלולה לפגוע עוד יותר ביחסים המעורערים ממילא של ביבי עם הממשל – אך לנתניהו מעולם לא הייתה בעיה להקריב את האינטרסים החיוניים של ישראל למען פוטו-אופ״.

עו"ד אלדד יניב, שהתמודד בפריימריז של "העבודה", אף עתר בפני ועדת הבחירות וביקש למנוע את שידור נאומו של נתניהו מהקונגרס בטענה כי מדובר בתעמולת בחירות.

"נתניהו משפיל את הבית הלבן"

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הגיבה בעמוד הפייסבוק שלה בהתקפה חריפה על נתניהו והודיעה כי מרצ תעתור לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה למנוע את שידורו החי של הנאום. " אין שום סיבה לתת לנתניהו מתנות חינם שמחלקים לו חבריו הימנים בארה"ב".

גבעת הקפיטול. האם הקונגרס ישמש כתפאורה לתעמולת הבחירות של נתניהו? (צילום: ויקיפדיה)

גבעת הקפיטול. האם הקונגרס ישמש כתפאורה לתעמולת הבחירות של נתניהו? (צילום: ויקיפדיה)

"לכל ליצני החצר של נתניהו שבכנסת האחרונה הגישו מטר של הצעות חוק נגד התערבות של גורמים פוליטיים זרים בנעשה בישראל – איפה אתם עכשיו, חבורת צבועים?", כתבה גלאון בעמוד הפייסבוק שלה. "פתאום כשראש הממשלה – שבעצמו התערב בצורה בוטה בבחירות האחרונות בארה"ב – בוחש בפוליטיקה האמריקאית כדי שבמפלגה הרפובליקנית יתערבו לטובתו בבחירות בישראל, הכל כדי לצבור לעצמו עוד דקות שידור של תעמולת בחירות, פתאום אתם שותקים?

מכתב ההזמנה לנתניהו, לנאום בקונגרס
מכתב ההזמנה לנתניהו, לנאום בקונגרס

"הנזק שנתניהו עשה ליחסי ישראל-ארה"ב בשבע השנים האחרונת הוא חמור וארוך טווח", כתבה גלאון. "ראש הממשלה הוא זה שבחר להתנהג כמו ילד בגן מול אובמה רק בגלל שהוא נבחר בניגוד לשאיפות של פטרוניו השמרנים בארה"ב. במקום דיפלומטיה של שותפים קיבלנו התנהלות חצופה וכפוית טובה מול בעלת הברית המרכזית שלנו, שעדיין מעבירה לנו סיוע בהיקף של מיליארדים רבים כל שנה ונשכבת על הגדר עבורנו במוסדות בינלאומיים. נמאס מזה, נמאס מהנכונות של נתניהו להשפיל את הדיפלומטיה הישראלית ואת הבית הלבן כדי לרצות את הימין הקיצוני בארץ ואת המיליארדרים בארה"ב שלהם הוא חייב את הכיסא שלו.

"הממשלה החדשה שתקום אחרי הבחירות תצטרך לעבוד קשה מאוד כדי לשקם את היחסים עם האמריקאים. הצעד הכי חשוב בדרך לשם הוא קודם כל לדאוג שנתניהו לא יהיה חלק מהממשלה הזאת".  

בבית הלבן התקבלה הידיעה, על הזמנתו של נתניהו, במורת רוח גלויה. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, הגיב על ההזמנה באמרו כי הפרוטוקול מחייב ראש מדינה לעדכן את ראש המדינה אליה הוא נוסע. "האירוע הזה הוא חריגה מהפרוטוקול" אמר ארנסט והוסיף כי בבית הלבן ממתינים לעדכון מהגורמים בישראל על ההזמנה.

"בלומברג": המוסד מתנגד לעמדת נתניהו

גם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, התייחס אמש להזמנתו של נתניהו לנאום בפני הקונגרס, אמר: "אנו מקבלים את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שיבוא לדבר בארצות הברית בכל זמן. עם זאת, גם קרי הביע תמיהה על הדרך שבה הוזמן נתניהו: "זה לא רגיל ללמוד על הביקור ממשרדו של מנהיג הרוב בקונגרס".

קרי רמז כי גם בישראל קיימת מחלוקת בין נתניהו לגורמי מודיעין בכירים, המתנגדים לדרישת ראש הממשלה להטלת סנקציות נוספות על איראן: "גורם ישראלי מודיעיני בכיר אמר למשלחת הקונגרס שביקרה רק לאחרונה בישראל כי סנקציות נוספות על איראן יהיו כמו לזרוק רימון לתוך התהליך", אמר מזכיר המדינה.

ואכן, אתר החדשות האמריקני "בלומברג" מדווח הלילה כי עמדת המוסד הפוכה לעמדתו של נתניהו, הדורש את החרפת הסנקציות על איראן. עפ"י "בלומברג" סבור המוסד כי החרפת הסנקציות עלולה  להביא לפיצוץ שיחות הגרעין בין ארצות הברית והמעצמות – לבין איראן. עפ"י הדיווח הלילה, בכירים במוסד העבירו מסר לארה"ב, לפיו הטלת סנקציות על איראן תפגע בשיחות הגרעין.

ה"ציוץ" של אינדיק: להזמין לקונגרס גם את הרצוג
ה"ציוץ" של אינדיק: להזמין לקונגרס גם את הרצוג

ובתוך כך, מרטין אינדיק – העומד בראש מרכז סבן למדיניות במזרח התיכון ואשר שימש פעמיים כשגריר ארה"ב בישראל – מציע בתגובה להזמנת נתניהו לנאום בקונגרס, כי מנהיגי המפלגה הדמוקרטית בקונגרס יעמדו על כך שגם ראש האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג יוזמן לנאום בקונגרס. אינדיק – שצייץ על כך בחשבון הטוויטר שלו – הוא בעל השפעה גדולה בממשל הדמוקרטי בארה"ב ובשליחותו המדינית האחרונה, בשנת 2013, נשלח על ידי נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, לסייע למזכיר המדינה ג'ון קרי לתווך במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. ביוני 2014, לאחר הקפאת המשא ומתן, התפטר אינדיק מתפקידו זה.

1 Comment

  1. גידי
    22 בינואר 2015 @ 11:13

    על נתניהו להודיע שהוא יגיע לקונגרס רק באישור הנשיא אובמה. ! אין לנתניהו מה לחדש בנושא איראן דעתו ידועה וצוברת תומכים רבים בממשל ובשני בבתי הנבחרים.
    נתניהו ייתן כבוד לנשיא ארה"ב, כך יחזק את הקשר עמו . הרווח של ביבי כבר נעשה מהפנייה אליו , אובמה אולי לא יתערב פה בבחירות , היחסים עם אובמה ישתפרו לטובת מדינת ישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן